NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

فنلاند با حمایت از اوکراین؛ حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو شود

الکساندر استاب، رئیس‌جمهور فنلاند و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین
الکساندر استاب، رئیس‌جمهور فنلاند و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین Copyright Vadim Ghirda/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Vadim Ghirda/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر استاب، رئیس‌جمهور فنلاند، روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) خواهان گسترش شورای امنیت، لغو حق وتوی یک کشور و تعلیق هر عضوی شد که درگیر «جنگ غیرقانونی» مانند حمله روسیه به اوکراین است.

آگهی

آقای استاب که سیاست خارجی این کشور نوردیک را رهبری می‌کند گفت در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که قرار است در آن در مورد ترکیب شورای امنیت بحث و گفتگو شود، اصلاحات پیشنهادی خود را ارائه خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از پنج کشور دائمی و ۱۰ کشور عضو چرخشی است و وظیفه حفظ صلح جهانی را بر عهده دارد، اما رقابت‌های ژئوپلیتیکی این نهاد را بر سر مسائلی از جمله جنگ اوکراین و غزه به بن‌بست رسانده است.

استاب در مصاحبه‌ای گفت که پیشنهاد خواهد کرد تعداد اعضای دائمی شورا از ۵ به ۱۰ عضو افزایش یابد. این طرح شامل اضافه شدن یک عضو دیگر از آمریکای لاتین، دو عضو از آفریقا و دو عضو از آسیا است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از پنج کشور دائمی و ۱۰ کشور عضو چرخشی است و وظیفه حفظ صلح جهانی را بر عهده دارد، اما رقابت‌های ژئوپلیتیکی این نهاد را بر سر مسائلی از جمله جنگ اوکراین و غزه به بن‌بست رسانده است.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: «هیچ تک کشوری نباید در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو داشته باشد.»

ایالات متحده، یکی از پنج کشور دارای حق وتو با روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، از پیشنهاد دو کرسی دائمی برای آفریقا حمایت کرده است.

رئیس‌جمهور فنلاند در مصاحبه خود اضافه کرد هر کشور عضوی که درگیر یک جنگ غیرقانونی است، «مانند روسیه در حال حاضر در اوکراین»، باید کنار گذاشته شود.

هر گونه تغییر در شمار اعضای شورای امنیت نیاز به تصویب دو سوم مجمع عمومی از جمله پنج قدرت صاحب وتو دارد.

آقای استاب گفت: «پیام اصلی من این است که اگر کشورهایی از بخش جنوبی جهان از آمریکای لاتین، از آفریقا و از آسیا نمایندگی در سیستم دریافت نکنند، به سازمان ملل پشت خواهند کرد. و ما این را نمی‌خواهیم.»

نخست‌وزیر سابق فنلاند و نماینده پارلمان اروپا که در ماه مارس به عنوان رئیس‌جمهور کار خود را آغاز کرد، خواستار حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شد که قرار است هفته آینده در مجمع سازمان ملل درباره «طرح پیروزی» خود سخنرانی کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

استاب گفت: «او به ما اطلاع داده است که ۹۰ درصد این طرح در حال ارائه شده و ۱۰ درصدی که وی در سخنرانی خود به آن اشاره خواهد کرد چیزی است که برای پیروزی در این جنگ لازم دارد.»

وی همچنین از کشورهای غربی خواست تا محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های اهدایی به اوکراین را لغو کنند. رئیس‌جمهور فنلاند گفت: «ما باید به اوکراین اجازه دهیم همان کاری را که روسیه با آن می‌کند، انجام دهد.»

آقای استاب با بی‌اعتبار خواندن تهدیدهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مبنی بر تشدید تنش هسته‌ای گفت: «آخرین باری که دیدیم پوتین از زبان تهاجمی درباره سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌کند، چین و هند به پوتین گفتند که بس کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پزشکان بدون مرز با انتقاد از حق وتوی آمریکا: کودکان ۵ ساله در غزه آرزوی مرگ می‌کنند

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا: حق وتوی سازمان ملل از سوی یک کشور متخاصم مخدوش شده است

آلمان خواستار لغو حق وتو برای تصمیم‌گیری‌ها در اتحادیه اروپا شد