NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نبرد کورسک؛ آیا روسیه خواهد توانست تا یک ماه دیگر ارتش اوکراین را از خاک خود بیرون براند؟

یک تانک روسی T-72B3M در مکانی نامشخص در نزدیکی منطقه مرزی روسیه و اوکراین در منطقه کورسک
یک تانک روسی T-72B3M در مکانی نامشخص در نزدیکی منطقه مرزی روسیه و اوکراین در منطقه کورسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌ها حاکی از آن است که کرملین به ارتش خود دستور داده تا کمتر از یک ماه، نظامیان اوکراین را از منطقه کورسک روسیه بیرون کند. اما این هدف به ویژه با توجه به اقدامات بعدی اوکراین، چقدر ممکن است؟

آگهی

نیروهای روسیه مأموریت یافته‌اند تا ارتش اوکراین را تا اواسط اکتبر از منطقه «کورسک» بیرون کنند، یعنی در کمتر از یک ماه. همچنین به آن‌ها دستور داده شده است که تا پایان اکتبر یک «منطقه حائل» در مناطق مرزی اوکراین در شمال شرقی این کشور ایجاد کنند. اما آیا این هدف شدنی است؟ 

بر اساس ارزیابی انستیتوی مطالعات جنگ «ISW» که در ایالات متحده مستقر است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که ارتش روسیه بتواند در چنین مدت زمان کوتاهی به این نتیجه دست یابد. مؤسسه «ISW» این ماموریت را یک کار سترک در این بازه زمانی توصیف کرده است.

در منطقه کورسک چه می‌گذرد؟

نیروهای روسیه از ۱۰ سپتامبر در حال انجام یک ضد حمله در منطقه «کورسک» هستند. نظامیان اوکراین برای اولین بار از شروع توانستند از مرز روسیه عبور کنند و منطقه «کورسک» این کشور را به تصرف خود در بیاورند. این منطقه حالا به صحنه نبرد این دو کشور تبدیل شده است.

نیروهای اوکراینی اخیرا نیز توانسته‌اند در منطقه دیگری حدود ۳۰ کیلومتر «کورسک»، از مرز روسیه عبور کنند و وارد خاک این کشور شوند.

این عملیات با الگو گرفتن از حمله مرزی ۶ اوت انجام شده است. اگرچه این حمله در مقیاس کوچکتری انجام شد، اما ممکن است پیامدهای مهمی داشته باشد.

تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی اخیراً به طور جزئی در بخش‌های شرقی «وسلویه» که در غرب منطقه «کورسک» قرار دارد، پیشروی کرده‌اند.

اگر آن‌ها بتوانند به تلاش برای دور زدن «وسلویه» ادامه دهند و بلافاصله به «گلشکوفو» حمله کنند، این می‌تواند آن‌ها را قادر سازد تا نیروهای روسیه را به رودخانه سِیم، برانند.

آن‌ها ممکن است با حرکت به سمت شرق و شمال شرقی به منطقه اصلی که تصرف کرده‌اند، برسند و با نیروهای اوکراینی مستقر در آنجا پیوند بخورند. در این صورت، نیروهای اوکراینی می‌توانند هزاران نفر از نیروهای روسی را به دام بیندازند و محاصره کنند.

اوکراین و روسیه در کورسک چه می‌خواهند؟

از زمان آغاز حملات متقابل توسط نیروهای روسیه در منطقه‌ای که اوکراین آن را تصرف کرده است، هنوز عملیات رزمی در مقیاس بزرگ که نشان‌دهنده یک ضد حمله هماهنگ و کامل برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه باشد، آغاز نشده است.

انستیتوی مطالعات جنگ «ISW» توضیح داد که روسیه برای عملیات ضدحمله مستمر خود در منطقه کورسک نیازمند سربازان و نیروهای تازه نفس بیشتری برای برای رویارویی با اوکراین در خط مقدم جبهه است.

از سوی دیگر، نیروهای اوکراینی نیز ممکن است برای ادامه پیشروی در منطقه «کورسک» به نیروهای کمکی نیاز داشته باشند. در حالی که آن‌ها هنوز کنترل کامل همه مناطق تصرف شده را به دست نگرفته‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مؤسسه «ISW» ارزیابی کرده است که به احتمال زیاد نیروهای اوکراینی در برخی از نقاط مواضع مستحکمی ایجاد کرده‌اند که هرگونه ضدحمله هماهنگ روسیه را با چالش مواجه خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای دو جاسوس پوتین که حتی به فرزندان خود نگفته بودند تبعه روسیه هستند

گام‌های ترکیه به سوی آغوش روسیه؛ هاکان فیدان: اگر عضو اتحادیه اروپا بودیم به بریکس علاقمند نمی‌شدیم

فنلاند با حمایت از اوکراین؛ حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو شود