NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سایه جنگ گسترده در خاورمیانه؛ جو بایدن: امیدوارم ایران صرف نظر کند

جنگ اسرائيل و حزب‌الله
جنگ اسرائيل و حزب‌الله Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص شکل‌گیری جنگ تمام عیار در خاورمیانه، جو بایدن ابراز امیدواری کرد که ایران از تهدیدهای خود مبنی بر انتقام از اسرائيل صرف نظر کند.

آگهی

آقای بایدن شامگاه شنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران از تهدیدات خود برای حمله به اسرائيل صرف نظر خواهد کرد یا خیر چنین پاسخ داد: «امیدوارم این طور باشد، نمی‌دانم».

تنش‌های منطقه ای پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس، در ۳۱ ژوئیه که یک روز پس از حمله اسرائیل در بیروت که به کشته شدن فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب الله لبنان انجامید افزایش یافته است.

ایران و حماس اسرائیل را مسئول قتل هنیه می دانند و آنها به همراه حزب الله وعده انتقام داده‌اند. اسرائیل مطابق معمول به صورت مستقیم مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و در خصوص آن سکوت کرده است.

پنتاگون که به دنبال تقویت دفاع در خاورمیانه در پاسخ به تهدیدات دشمنان اسرائیل است، روز ۲ اوت اعلام کرد که جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی بیشتری را در منطقه مستقر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که یک گروه حمله ناو هواپیمابر به رهبری یو اس اس آبراهام لینکلن و همچنین رزمناوها و ناوشکن های با قابلیت دفاع موشکی بالستیک و یک اسکادران جنگنده جدید در منطقه مستقر خواهند شد.

در حالی که جنگ در غزه به یازدهمین ماه خود نزدیک می‌شود ترور هنیه که در ادامه مجموعه قتل‌های رهبران ارشد حماس و حزب‌الله است نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن جغرافیای جنگ در خاورمیانه را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. حماس سه روز پس از ترور هنیه تاکید کرد که او چهره دیپلماسی بین‌المللی این گروه بود و حالا مقام‌های این گروه فلسطینی فرآیند مشورتی گسترده‌ای را برای جانشین او آغاز کرده‌اند.

در همین حال آمریکا و متحدین این کشور همچنان تلاش می‌کنند با ادامه تماس‌های دیپلماتیک خود از تشدید تنش در منطقه خودداری کنند. ایالات متحده از شهروندان خود که مایل به ترک لبنان هستند خواست فورا برای این کار برنامه ریزی کنند و دولت بریتانیا به اتباع خود توصیه کرد «همین الان آنجا را ترک کنند.» کانادا هم به شهروندان خود هشدار داد که از هرگونه سفر به اسرائیل خودداری کنند و گفت که خطر درگیری مسلحانه امنیت در خاورمیانه را به خطر انداخته است.

ادامه حملات اسرائيل در غزه و کرانه باختری

این سوی میدان، حماس اعلام کرده که در حمله هوایی اسرائیل به مدرسه ای که به آوارگان در شهر غزه پناه داده شده بود، دست کم ۱۵ فلسطینی درروز ۳ اوت کشته شدند. این اتفاق ساعاتی پس از دو حمله در کرانه باختری رخ داد که ۹ شبه نظامی از جمله یک فرمانده محلی حماس کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که که حمله هوایی به کرانه باختری انجام داده که در آنجا یک خودرو را در شهرکی در نزدیکی شهر طولکرم را مورد هدف قرار داده است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از فرماندهان تیپ طولکرم در این حمله کشته شده‌است.

ارتش اسرائیل در ادامه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دومین حمله هوایی را هم در این منطقه انجام و آن‌را «عملیات ضد تروریسم در طولکرم» توصیف کرد.

خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که در این حمله چهار نفر کشته شدند و حماس گفت ۹ جنگنده این گروه در دو حمله اسرائيل در کرانه باختری کشته شده‌اند.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی در حملات اسرائيل کشته شده‌اند.

در مقابل حزب‌الله هم اعلام کرد که ده‌ها راکت کاتیوشا را به شهرکی در شمال اسرائيل شلیک کرده است. ارتش اسرائيل هم در اوایل روز ۴ اوت اعلام کرد که حدود ۳۰ پرتابه از جنوب لبنان به سمت اسرائيل شلیک شده که اکثر آنها سرنگون شده و هیچ آسیبی گزارش نشده است.

تلاش‌های بی‌فرجام برای آتش‌بس

همزمان تلاش‌ها برای آتش‌بس از سوی کشورهای دیگر ادامه دارد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در مصر گفتند که یک هیئت بلندپایه اسرائيلی روز ۳ اوت در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات آتش بس سفر کوتاهی به قاهره داشته‌اند. رسانه‌های اسرائيلی هم گزارش داده‌اند که این هیئت‌ها ساعاتی بعد به اسرائيل بازگشته‌اند.

با توجه به شدت‌گیری تنش‌ها میان اسرائيل با ایران و لبنان، احتمال پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس چندان جدی به نظر نمی‌رسد هرچند مقام‌های آمریکایی اصرار دارند که هرچه سریع‌تر این اتفاقات رخ دهد.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسرائیل نگفته است که آیا پشت ترور هنیه بوده یا نه اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور در صحبت‌هایی تاکید کرد که اسرائيل اخیرا ضربات کوبنده‌ای به نیابتی‌های ایران از جمله حماس و حزب‌الله وارد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن رهبر حماس در تهران؛ اسرائيل برای مقابله با پاسخ‌های انتقام‌جویانه احتمالی آماده می‌شود

رهبران کلیدی حماس بعد از «حذف» اسماعیل هنیه چه کسانی هستند؟

«موشک بالستیک حوثی‌های یمن» از پدافند ختس اسرائیل گذشت و به تل‌آویو اصابت کرد