NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو؛ تأکید رئيس جمهور آمریکا به نخست وزیر اسرائيل برای پذیرش آتش بس

جو بایدن و بنیامین نتانیاهو
جو بایدن و بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک مکالمه تلفنی به صورت صریح به بنیامین نتانیاهو گفته است که جنگ در غزه باید پایان یابد و آتش‌بس برقرار شود.

آگهی

این دو رهبر که روابطشان در ماه‌های اخیر تیره شده روز یکم اوت و بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، با یکدیگر گفتگو کردند. به گزارش بلومبرگ در حالی که بایدن متعهد شده از اسرائيل در برابر تهدیدات مجدد ایران و شبه‌نظامیان متحدش مانند حزب‌الله حمایت کند، اما بر اساس گزارش منابع آگاه در این تماس تلفنی با صراحت از نتانیاهو خواسته هرچه سریع‌تر توافق آتش بس را بپذیرد.

اکسیوس هم گزارش داده که بایدن در این گفتگو با نتانیاهو درباره عواقب تشدید تنش در جنگی که تقریبا ۱۰ ماه از آغاز آن می‌گذرد هشدار داده است. این نشریه در ادامه می‌گوید بایدن در گفتگو با رهبر اسرائيل به او گفته در دفع حملات احتمالی ایران به نتانیاهو کمک خواهد کرد اما انتظار دارد که بعد از آن نخست وزیر اسرائيل توافق آتش بس را بپذیرد.

بایدن در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما مبنای آتش بس را داریم و همه باید در این مسیر گام بردارند.» او همچنین اضافه کرد که ترور اسماعیل هنیه کمکی به رفع تنش‌ها نکرده است.

ترور هنیه کار برای مذاکرات آتش بس را پیچیده‌تر کرده چرا که او عموما از سوی حماس به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد در گفتگوها شرکت می‌کرد.

دو طرف بر روی کار بر طرحی هستند که دولت بایدن در ماه مه آن‌را طراحی کرده است. بر اساس این طرح جنگ ابتدا به مدت شش هفته متوقف می‌شود و برخی از گروگان‌ها هم آزاد می‌شوند و گروهی از فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائيل هستند به خانه برمی‌گردند. در مرحله دوم و سوم اسرای بیشتری آزاد و در نهایت آتش بس دائمی برقرار خواهد شد.

این مذاکرات برای ماه‌ها با میانجیگری قطر، آمریکا و مصر در منطقه برگزار شده است اما هنوز موانع جدی برای رسیدن به توافق وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی این است که اسرائیل با هیچ آتش‌بسی که به نظرش توانایی‌اش را برای شروع مجدد جنگ و نابودی حماس محدود می‌کند، موافقت نخواهد کرد.

همچنین کشتن هنیه شرایط را دشوارتر کرده است. این اقدام تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اسرائیل یک فرمانده ارشد حزب الله به نام فواد شکر را در بیروت، پایتخت لبنان هدف قرار داد و او را کشت. اسرائیل این حمله را تایید کرد و گفت شکر مسئول حمله موشکی آخر هفته گذشته به بلندی‌های جولان تحت کنترل اسرائیل بود که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در حال بازی فوتبال شد.

ایران و حزب‌الله متعهد شده‌اند که از اسرائیل انتقام بگیرند و تهران به نیروهای امنیتی خود دستور داد تا گزینه‌های حمله به اسرائيل را ارزیابی کنند. پیشتر و در ماه آوریل وقتی حملات منتسب به اسرائيل کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را مورد هدف قرار داد و چندین فرمانده ارشد نظامی سپاه پاسداران کشته شدند، ایران در پاسخ، حدود ۳۰۰ فروند پهپاد و موشک را به سوی اسرائيل پرتاب کرد.

با این حال، تهران عملا حرکت خود را از قبل اعلام کرد و به اسرائیل کمک کرد تا با کمک متحدینش تقریبا همه پرتابه‌ها را رهگیری و سرنگون کند.

اسرائیل تحت فشار آمریکا و اروپا برای عدم پاسخگویی تهاجمی، حمله محدودی به پایگاه هوایی ایران انجام داد.

این بار، با توجه به شرمساری از مشاهده ترور یک مقام خارجی در قلب پایتخت، انتقام ایران ممکن است شدیدتر باشد. گزینه‌های آن از حمله مستقیم دیگر به خاک اسرائیل گرفته تا واداشتن نیروهای نیابتی‌اش به تشدید حملات به این کشور تا ضربه زدن به اهداف اسرائیل در سراسر جهان را شامل می‌شود.

آقای نتانیاهو پیشتر در اول اوت گفته بود که اسرائیل در سطح بسیار بالایی از آمادگی برای هر سناریویی قرار دارد.

در حالی که ایالات متحده به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود دولت جو بایدن اصلا از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه استقبال نمی‌کند و تاکید دارد که آتش‌بس باید هرچه سریع‌تر برقرار شود.

بلومبرگ به نقل از افراد آشنا با سیاست آمریکا گزارش داده که کاخ سفید از واسطه‌ها برای ارسال هشدار به ایران، حزب‌الله و حوثی‌های یمن استفاده کرده است تا تنش‌ها را از این شدیدتر نکنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

جنگ غزه زمانی آغاز شد که جنگجویان حماس در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۱۵۰ نفر را گروگان گرفتند. در مقابل اسرائيل از آن زمان جنگی را آغاز کرده که تا کنون نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی را کشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بن‌گویر در مسجد‌الاقصی؛ اقدام «تحریک‌‌آمیز» وزیر اسرائیلی چه تاثیری بر مذاکرات آتش‌بس غزه می‌گذارد؟

جهان نگران جنگی منطقه‌ای؛ سپهبد اسرائيلی: حماس را وادار می‌کنیم فرد دیگری را به جای سنوار برگزیند

حمله به حزب‌الله لبنان؛ ارتش اسرائيل «طرح‌های عملیاتی» را تایید کرد