NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کشته شدن رهبر حماس در تهران؛ اسرائيل برای مقابله با پاسخ‌های انتقام‌جویانه احتمالی آماده می‌شود

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که طی حمله‌ای در تهران کشته شد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که طی حمله‌ای در تهران کشته شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و انتشار اطلاعیه‌ای از سوی سپاه پاسداران که در آن بر پاسخ سختِ محور مقاومت و ایران به این حمله تاکید شده، گزارش‌ها از بالارفتن هشدارهای ایمنی در اسرائيل و آمادگی برای حملات انتقام‌جویانه احتمالی در این کشور حکایت دارد.

آگهی

رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی ضمن اشاره به بیانیه حماس که در آن «صهیونیست‌ها» مسئول این ترور معرفی شده‌اند، آمده است: اگر چه اسماعیل هنیه از مدت‌ها پیش به ویژه پس از شروع جنگ در غزه از جمله اهداف اصلی ترور سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بود اما کشته شدن او در تهران نگرانی نسبت به بالاگرفتن بیشتر تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

در گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه سپس به این موضوع اشاره شده که شهروندان اسرائیلی نسبت به هرگونه حمله انتقامی در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت اسرائيل نیز تایید کرده است که کشورش در بالاترین سطح‌ آمادگی برای مقابله با هر اقدام تلافی‌جویانه احتمالی از سوی ایران قرار گرفته است.

وی که روز چهارشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت ضمن امتناع از اظهارنظر در خصوص کشته شدن اسماعیل هنیه تاکید کرد که اسرائیل همچنان متعهد به مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه است.

تردید‌ها نسبت به ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

با انتشار خبر کشته شدن رهبر حماس در بامداد چهارشنبه، نگرانی‌ها در میان خانواده های ۱۱۵ گروگانی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، تشدید شد.

آنها بیم آن دارند که نخستین پیامد «حذف اسماعیل هنیه» در تهران، توقف کلیه مذاکرات جاری با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر باشد که می‌توانست به توافق بر سر آتش بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها منجر شود.

اگر چه تحلیل‌‌گران در این خصوص دیدگاه‌های گاه متفاوتی با یکدیگر دارند اما این امیدواری وجود داشت که دست کم یک گروه از گروگان‌ها می‌توانستند در پی حصول توافقات اولیه، با اسرای فلسطینی مبادله شوند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر روز چهارشنبه در خصوص فراهم شدن فرصت لازم برای ادامه میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران ابراز تردید کرد.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: «ترورهای سیاسی و هدف قرار دادن مداوم غیرنظامیان در غزه (...) این سوال را پیش روی ما می‌گذارد که چگونه ممکن است میانجی‌گری در چنین شرایطی که یک طرف مذاکره، طرف دیگر را ترور می‌کند، نتیجه‌بخش باشد؟»

وی در حالی که مذاکرات برای توفق آتش‌بس در غزه به بن‌بست خورده در پیام خود می‌افزاید: «صلح به شرکای جدی نیاز دارد.»

چرا اسرائیل مسئولیت ترور هنیه را برعهده نگرفت؟

اسرائیل تا کنون مسئولیت حمله‌ای هدفمند در تهران را که منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه شد، بر عهده نگرفته است.

اغلب مسئولان سیاسی اسرائیلی نیز به جز سه وزیر دولت ائتلافی از جناح راست افراطی که خرسندی و رضایت خود را نسبت به این حمله نشان دادند، به توصیه بنیامین نتانیاهو از اظهار نظر در این خصوص امتناع کرده‌اند.

این در حالیست که اسماعیل هنیه از زمان حملات هفت اکتبر حماس که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و حتی پیش‌ از آن، هدف بالقوه ترور از سوی اسرائيلی‌ها بوده است.

دولت اسرائيل هنگامی که حملاتی در خارج از کشور، به‌ویژه در خاک ایران انجام می‌دهد، به ندرت مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

حمله بامداد چهارشنبه که جزئیات دقیق آن هنوز مشخص نیست تنها چند ساعت پس از حذف فواد شکری، از فرماندهان ارشد شاخه نظامی حزب‌الله در بیروت صورت می‌گیرد که مقامات اسرائیلی کشته شدن او را تأیید کرده‌اند.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

باید یادآور شد که اسرائیل پیش‌تر نیز مدعی حذف محمد ضیف، از فرماندهان ارشد حماس شده بود که از او به عنوان یکی از طراحان هفت اکتبر نام برده می‌شود؛ با این حال، این ادعا پس از مطرح شدن مورد تایید قرار نگرفت .

اسرائیل همانطور که بنیامین نتانیاهو بارها تاکید کرده، وعده داده است کلیه افرادی را که در حمله هفت اکتبر دست داشته‌اند، چه در سرزمین‌های فلسطینی یا در هر نقطه دیگر از جهان، مورد حمله قرار خواهد داد.

این موضع یادآور رویکردی هشدارگونه است که دولت اسرائيل پس از بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ و کشته شدن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی در جریان آن در پیش گرفته بود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات بی‌نتیجه قاهره و تبادل آتش حزب‌الله و اسرائیل؛ عراقچی: ایران از گسترش تنش‌ها هراسی ندارد

سایه جنگ گسترده در خاورمیانه؛ جو بایدن: امیدوارم ایران صرف نظر کند

اسرائیل: پهپاد حوثی که به تل‌آویو حمله کرد «صماد-۳» ساخت ایران است