NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رهبران کلیدی حماس بعد از «حذف» اسماعیل هنیه چه کسانی هستند؟

رهبران حماس اسماعیل هنیه، یحیی سینوار و محمود زهار
رهبران حماس اسماعیل هنیه، یحیی سینوار و محمود زهار Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ساعات آغازین بامداد روز چهارشنبه ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) در تهران اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله‌ای که گمان می‌رود توسط اسرائیل انجام شده باشد، کشته شد.

آگهی

سازمان شبه‌نظامی حماس، که در سال ۱۹۸۷ و در پی اولین انتفاضیه فلسطینی تشکیل شد، با این حال رهبران شاخص دیگری دارد که در غزه و خارج از سرزمین‌های فلسطین در تبعید پخش شده‌اند.

در زیر نگاهی‌ می‌اندازیم به شماری از چهره‌های بنیانگذار و شاخص که هدایت این جریان را در دست داشته و دارند. در مورد سرنوشت برخی از این افراد خبرهای متناقضی منتشر شده است. در حالیکه اسرائیل ادعا کرده موفق به کشتن برخی از آن‌ها شده است، منابع فلسطینی سکوت کرده یا دست کم خبر کشته شدن آن ها را بطور شفاف و رسمی تایید نکرده‌اند:

خالد مشعل

خالد مشعل که در سال ۱۹۵۶ در کرانه باختری به دنیا آمد، یکی از بنیانگذاران حماس محسوب می‌شود.

به دستور مستقیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سازمان جاسوسی موساد در سال ۱۹۹۷ زمانی که مشعل در اردن زندگی می کرد اقدام به ترور او کرد.

ماموران موساد با پاسپورت‌های جعلی کانادایی وارد اردن شدند و در حالی که خالد مشعل در خیابان راه می‌رفت ماده‌ای سمی را به وی تزریق کردند.

مقامات اردنی این سوءقصد را کشف و دو عضو موساد را دستگیر کردند. این مسئله به بحرانی در رابطه اردن و اسرائیل تبدیل شد و پادشاه سابق اردن از نخست‌وزیر اسرائیل خواست پادزهر ماده سمی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

وی تهدید کرد که در غیر این صورت تا قطع روابط دیپلماتیک دو کشور پیش خواهد رفت.

خالد مشعل
خالد مشعلعکس: آسوشیتد پرس

اسرائیل پادزهر را تامین کرد و درنتیجه خالد مشعل از مرگ نجات یافت. او که از آن پس در قطر زندگی می‌کند، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ از نوار غزه دیدن کرد و مورد استقبال مقامات فلسطینی قرار گرفت.

حماس در سال ۲۰۱۷ اسماعیل هنیه را به عنوان جانشین او به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرد. خالد مشعل هرچند اکنون به حاشیه رانده شده، با این حال شخصیتی کلیدی در تشکیلات حماس محسوب می‌شود.

یحیی سنوار

یحیی سنوار که اسرائیل از او با عنوان «چهره شیطان» و «قصاب خان یونس» یاد می‌کند، از سال ۲۰۱۷ مسئولیت حماس در نوار غزه را بر عهده داشت.

او بیش از ۲۰ سال را در زندان گذراند و آخرین بار در میان حدود هزار فلسطینی که با «گیلعاد شالیط» سرباز ربوده شده اسرائیلی مبادله شده بودند، آزاد شد.

سنوار از یادگیری زبان عبری و خواندن روزنامه‌های اسرائیلی در دوران زندان خود، برای «تکامل هنر جنگ روانی» جهت درک بهتر فضای فکری دشمنانش استفاده کرد. کارشناسان می‌گویند به همین خاطر بود که توانست اسرائیل را فریب دهد و در ۷ اکتبر ضربه‌ای سخت به آن‌ها وارد کند.

یحیی سنوار در کنار اسماعیل هنیه
یحیی سنوار در کنار اسماعیل هنیهعکس: آسوشیتد پرس

سنوار در روزهای اولیه تشکیل حماس، با احمد یاسین و محمود زهار هر دو بنیانگذار این تشکیلات نزدیک بود. مقامات اسرائیلی از قول سنوار می‌گویند یاسین به او فتوایی داده است تا هرکسی را که مظنون به همکاری با اسرائیلی‌ها باشد بکشد.

او پس از آزادی از زندان، مسئول شاخه امنیت داخلی حماس شد که به دنبال جاسوسان مظنون اسرائیل و کشتن آنهاست.

یحیی سنوار که از اون با عنوان «مغز متفکر حمله ۷ اکتبر» یاد می‌شود، در ۶۲ سالگی یکی از سران جوان این گروه است و یکی از ۳ عضو ارشد حماس در غزه به شمار می‌رود.

آگهی

محمد ضیف

محمد ضیف از سال ۲۰۰۲ فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، بوده است. او به مهندسی ساخت شبکه تونل‌های زیرزمینی غزه کمک کرد؛ شبکه‌ای که به جنگجویان حماس اجازه دسترسی آسان و ایمن به سراسر قلمرویشان را می‌دهد.

ضیف چندین سال را در زندان گذراند و متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری، آدم‌ربایی و کشتار دسته جمعی بود.

او در سال ۲۰۰۰ در جریان انتفاضه دوم فلسطینی‌ها فرار کرد و از آن زمان تاکنون تقریباً غیرقابل ردیابی بوده و تنها سه عکس از او شناخته شده است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از سرنوشت او در دست نیست.

محمد ضیف
محمد ضیفعکس: ارتش اسرائیل

اسرائیل در سال ۲۰۰۲ اقدام به ترور او کرد که منجر به از دست دادن یک چشم وی شد. یک سوء قصد بعدی در سال ۲۰۱۴ باعث کشته شدن همسر و دو فرزندش شد اما خود وی جان سالم به در برد.

آگهی

نام مستعاری که ضیف برای خود انتخاب کرده در زبان عربی به معنای «مهمان» است، منعکس‌کننده این واقعیت که او دائماً در حال حرکت است و اغلب برای محافظت از خودش در خانه‌های دیگران می‌ماند.

علیرغم ماهیت «شبح‌وار» او، این ضیف بود که پس از ۷ اکتبر در یک ویدئو ظاهر شد و نام عملیات را « طوفان الاقصی» اعلام کرد.

برای اسرائیل او در کنار سینوار در «صدر فهرست ترورها» قرار دارد. ارتش اسرائیل این ماه با بمباران ساختمانی در غزه ادعا کرد که او را هدف قرار داده، با این حال هنوز مرگ ضیف به صورت رسمی تایید نشده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

محمود زهار

محمود زهار که به دهه هشتم زندگی خود نزدیک می‌شود، قدیمی‌ترین رهبر حماس و یکی از بنیانگذاران اصلی آن است.

او در سال ۱۹۴۵ در غزه متولد شد و مدرک تحصیلی خود را به عنوان جراح از دانشگاه قاهره گرفت. او در سال ۱۹۸۸ بلافاصله پس از راه‌اندازی جنبش حماس توسط اسرائیل به زندان افتاد و در سال ۱۹۹۲ آزاد شد.

از محمود زهار با عنوان «تندروترین اسلام‌گرا» در میان رهبران حماس یاد می‌شود.

محمود زهار
محمود زهارعکس: آسوشیتد پرس

زمانی که حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ در کرانه باختری پیروز شد و اسماعیل هنیه به مقام نخست‌وزیری رسید، به سمت وزارت امور خارجه فلسطین در زمان نخست‌وزیری هنیه برگزیده شد.

آگهی

بعد از حمله ۷ اکتبر او گفته بود که عملیات «طوفان‌ الاقصی» تازه آغاز است و می‌خواهد سلطه اسلامی را در سراسر جهان گسترش دهد.

او همچنان در سرزمین‌های فلسطینی اقامت دارد و گفته می‌شود به دلیل سن و همینطور عدم مداخله او در عملیات‌های نظامی روزانه حماس جزو اهداف اسرائیل به شمار نمی‌رود.

مروان عیسی

مروان عیسی نفر دوم گردان‌های عزالدین قسام و معاون محمد ضیف است. او در سن ۵۹ سالگی یکی از رهبران جوان حماس بوده و از جمله افرادی است که در غزه مستقر هستند.

مروان عیسی پس از بازداشت به دلیل همکاری با حماس در جریان انتفاضه اول، پنج سال را در یک زندان اسرائیل گذراند.

آگهی

عیسی از یک سوء قصد در سال ۲۰۰۶ و همچنین از حملات هوایی به خانه خود در غزه در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ جان سالم به در برده است.

مروان عیسی

علیرغم اینکه مقام بالایی در تشکیلات حماس دارد، عکسی از او منتشر نشده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۱ در تصویری از بازگشت اسرای مبادله‌شده فلسطینی ظاهر شد. آخرین عکس از او در سال ۲۰۱۵ در کنفرانس امنیتی حماس در غزه گرفته شده است.

ناظران او را از افراد مهم حماس در جنبه‌های عملیاتی و مسئول استراتژی و حملات نظامی به اسرائیل می‌دانند. به همین دلیل اعتقاد بر این است که عیسی یکی از طراحان اصلی تهاجم ۷ اکتبر به شمار می‌رود.

در ماه مارس ارتش اسرائیل اعلام کرد که توانسته او را به قتل برساند و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز کشته شدن او را تایید کرد. بعدتر گزارش شد که حماس نیز به طور خصوصی مرگ او را پذیرفته است، با این حال این گروه‌ شبه‌نظامی تا کنون کشته شدن او را به طور رسمی اعلام نکرده است.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محمد سنوار

محمد سینوار، برادر کوچکتر یحیی سنوار، در فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار دارد و برای دستگیری یا کشتن او جایزه‌ای ۳۰۰ هزار دلاری تعیین شده است.

محمد سنوار با ۴۸ سال سن، جوان‌ترین شخصیت ارشد حماس است که در سال ۱۹۹۱ به گردان‌های عز‌الدین قسام پیوست.

او در جریان سرکوب حماس توسط تشکیلات خودگردان بازداشت شد و سه سال را در زندان گذراند. پس از فرار از کرانه باختری، به محمد ضیف و معاونش مروان عیسی در بخش نظامی سازمان نزدیک شد.

آگهی

گمان می‌رود که آن‌ها با هم پشت چندین بمب‌گذاری انتحاری مرگبار در اسرائیل در طول دهه ۹۰ میلادی بوده باشند.

او در سال ۲۰۰۵ رئیس تیپ خان یونس در جنوب غزه شد و بخشی از اتاق عملیاتی بود که مسئولیت ربودن و نگهداری سرباز اسرائیلی «گیلعاد شلیط» را برعهده داشت.

پس از اینکه حماس تصاویری از جسد غرق در خون او را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، تصور می‌شد که او مرده است. اما در جریان جنگ اخیر اسرائیل و حماس ویدئویی از او پیدا شد که نشان می‌داد از طریق شبکه تونل غزه، جایی که احتمالاً در ۱۰ سال گذشته پنهان شده بوده است، فرماندهی عملیات را بر عهده دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه جنگ گسترده در خاورمیانه؛ جو بایدن: امیدوارم ایران صرف نظر کند

ده نفر از اعضای خانواده رهبر حماس از جمله خواهرش در حمله هوایی اسرائیل به غزه کشته شدند

عملیات در تاریکی؛ کشف اسناد حماس که استراتژی «نبرد تونل‌ها» را شرح می‌دهد