NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مذاکرات بی‌نتیجه قاهره و تبادل آتش حزب‌الله و اسرائیل؛ عراقچی: ایران از گسترش تنش‌ها هراسی ندارد

عباس عراقچی وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی وزیر خارجه ایران Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۵ اوت (۴ شهریور) وعده داد که اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل در خصوص ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به صورت «حتمی» انجام خواهد شد.

آگهی

وی این اظهارات را در گفت و گوی تلفنی با آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، بیان کرده است.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه واکنش به اقدام به ترور در تهران «حتمی، دقیق و حساب‌شده» خواهد بود، گفت که تهران بر خلاف اسرائیل «به دنبال گسترش تنش نیست، اگرچه از آن هراسی ندارد.»

در سوی مقابل وزیر خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: «برای جلوگیری از چرخه اقدامات نظامی در منطقه، که تنها خطر ایجاد رنج بیشتر را به دنبال دارد، ایران را به خویشتنداری و پیگیری رویکردی سازنده دعوت کرده است.»

آقای تاجانی نوشت: «برای جلوگیری از تشدید تنش در مرز لبنان و اسرائیل، جایی که سربازان ایتالیایی در چارچوب عملیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال فعالیت هستند، و همینطور برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه دریای سرخ یعنی مکانی که ایتالیا نقش اصلی را در ماموریت اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی در مقابل حملات حوثی‌ها برعهده دارد، مهم است که ایران حزب‌الله را به اعتدال فرا بخواند.»

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ایتالیا پس از آن صورت گرفت که اسرائیل و حزب‌الله لبنان تحت حمایت ایران در اوایل روز یکشنبه آتش سنگینی را با یکدیگر مبادله کردند، هرچند دو طرف پیش از آن‌که جنگی تمام‌عیار در منطقه ایجاد شود به عملیات خود خاتمه دادند.

تماس‌ها برای کاهش تنش در منطقه در شرایطی است که مذاکرات قاهره برای برقراری آتش‌بس در جنگ ۱۰ ماهه اسرائیل و حماس در غزه روز یکشنبه بدون رسیدن به یک توافق نهایی پایان یافته است.

مقامات تهران نوع پیش از این نوع واکنش به ترور اسماعیل هنیه را منوط به توقف جنگ در غزه کرده بودند.

یک مقام آمریکایی گفته است که گفتگوها در سطوح پایین‌تر در روزهای آینده ادامه خواهد یافت تا شکاف‌های باقی‌مانده پر شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که «تیم‌های کاری» سطح پایین‌تر در قاهره خواهند ماند تا به این منظور با میانجی‌های ایالات متحده، قطر و مصر دیدار کنند.

ویلیام برنز رئیس سازمان سیا و دیوید بارنیا رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد در این مذاکرات حضور داشتند. یک هیأت از حماس توسط میانجی‌های مصری و قطری در جریان پیشرفت کار قرار می‌گرفت، اما مستقیماً نماینده‌ای از این گروه در مذاکرات شرکت نکرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش رهبر ایران به بازداشت مدیر تلگرام؛ خامنه‌ای: نمی‌خواهند حرف‌هایم را در مورد فضای مجازی بفهمند

رویترز: خامنه‌ای در نشست امروز سپاه با گروه‌های نیابتی در مورد انتقام‌گیری از اسرائیل شرکت می‌کند

کشته شدن رهبر حماس در تهران؛ اسرائيل برای مقابله با پاسخ‌های انتقام‌جویانه احتمالی آماده می‌شود