NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شادی اسرائیلی‌ها پس از کشته شدن رهبر حماس در ایران؛ پخش شیرینی همزمان با تحسین عامل ترور

عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسرائیل در قبال کشته شدن رهبر سیاسی حماس در ایران سکوت عمدی خود را حفظ کرد، اما برای بسیاری از اسرائیلی‌ها، ترور اسماعیل هنیه به عنوان یکی از برجسته‌ترین دشمنان آن‌ها پس از ماه‌ها جنگ، لحظه‌ای خوشایند بود.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که شهرت و اعتبار او به دلیل پیشبرد عملیات طوفان‌الاقصی توسط افراد مسلح حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) خدشه‌دار شده بود، روز چهارشنبه برای برنامه‌ریزی گام‌های بعدی با مقامات دفاعی خود جلسه داشت.

با این حال، به نظر می‌رسد که او از پوشش گسترده چهار شبکه اصلی تلویزیونی اسرائیل در روز چهارشنبه، که همگی با بنرهایی تحت عنوان «حذف اسماعیل هنیه در تهران» در حال پخش برنامه‌های خود بودند، نهایت استفاده را برده است.

یک روز پس از آن که ارتش اسرائیل گفت که یکی از ارشدترین رهبران حزب الله را در بیروت به انتقام حمله مرگبار در بلندی‌های تحت اشغال اسرائیل در منطقه جولان کشته است، در بیشتر مناطق اسرائیل حال و هوای رضایت وجود داشت.

عفیف بوشینسکی، مشاور سابق نخست وزیر نتانیاهو اظهار داشت که نتانیاهو پس از سخنرانی هفته گذشته خود در کنگره آمریکا شاهد افزایش محبوبیت در نظرسنجی‌ها بوده است. علاوه بر این، حملات اخیر علیه حزب‌الله و حماس به بهبود وجهه اسرائیل در تواناییش برای مقابله فعالانه با دشمنان آن کمک کرد.

او گفت: «مردم در اسرائیل خوشحال هستند که بالاخره نخستین بار، یک اتفاق واقعی افتاده است. بنابراین من فکر می‌کنم نتانیاهو چیزهای زیادی به دست آورد و در نظرسنجی‌ها هم خواهید دید. این نشان می‌دهد که او هنوز هم می‌تواند برنامه خود را پیش ببرد و نشان می‌دهد که او می‌داند چه کار می‌کند و چه برنامه‌ای دارد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

مفسران و کارشناسان اسرائیلی در مورد قابلیت‌های قابل‌توجهی که برای اجرای این ترور در خاک کشوری همچون ایران لازم است، بحث می‌کردند. آن‌ها همچنین در مورد چگونگی تأثیر این رویداد بر جنگ جاری در غزه و چشم انداز مذاکره برای آزادی گروگان‌ها نظرات خود را می‌گفتند.

عاموس گیلعاد، یک مقام ارشد سابق دفاعی در کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «این یک دستاورد شگفت‌انگیز اطلاعاتی توام با موفقیت در بخش عملیاتی است که منجر به نتیجه ‌شد.» او در ادامه گفت: «با توجه به نحوه اجرای آن، می‌توان گفت که هر کسی که آن را انجام داده، تحسین برانگیز است.»

دفتر مطبوعاتی دولت اسرائیل نیز تصویری از هنیه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد که عبارت «حذف شده» روی پیشانی او چسبانده شده بود، اما به نظر می‌رسد این پست بعدا پاک می‌شود.

واکنش وزرای کابینه نتانیاهو

چند تن از وزرای کم تجربه‌تر که در حلقه تصمیم‌گیری استراتژیک اسرائیل نیستند نیز به رسانه‌های اجتماعی برای جشن گرفتن این عملیات ملحق شدند.

اما دولت نتانیاهو رسما در قبال این عملیات سکوت اختیار کرد و خود این موضوع نشانه‌ای نادر از تجدید اتحاد بین اعضای دولت ائتلافی او است. یک سخنگوی دولت نتانیاهو در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «ما در مورد آن حادثه خاص اظهار نظر نمی‌کنیم.»

ایتان گورل ۷۲ ساله در تل آویو به خبرگزاری رویترز گفت: «فکر می‌کنم هم ترور هنیه و هم ترور شماره دو حزب‌الله در روز گذشته خبرهای خوبی هستند. این خبر خوبی برای اسرائیل و برای جهان است. امیدواریم که این خبر همچنین در پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها نقش داشته باشد.»

تصاویری از مردم در حال توزیع شیرینی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و در یکی از سوپرمارکت‌های بیت‌المقدس، میزی از بیسکویت و شیرینی برای خریداران چیده شد و روی آن تابلویی با عبارت «زنده باد مردم اسرائیل» قرار داشت.

انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی نیز بیانیه‌ای منتشر کرد که از «حذف‌های هدفمند و مهم اخیر همراه با دستاوردهای نظامی ۱۰ ماه گذشته در غزه» حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «اما اسرائیل باید به خاطر داشته باشد که بدون استفاده از این دستاوردها برای بازگرداندن همه گروگان‌ها به خانه، رسیدن به پیروزی ممکن نیست.»

شای دیکمان که پسر عمویش کارمل گات یکی از ۱۱۵ گروگانی است که در غزه نگهداری می شوند، گفت که فقط یک توافق می‌تواند همه آن‌ها را به خانه بازگرداند.

آگهی

او به خبرگزاری رویترز گفت: «من نمی‌دانم این خبر چگونه بر توافق تأثیر می‌گذارد، اما واقعاً آرزو می‌کنم که همه نیروها در سراسر جهان جمع شوند تا مردم ما را به خانه بازگردانند. امیدوارم سیاستمداران ما بدانند چگونه این خبر را به آزادی گروگان‌ها تبدیل کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یحیی سنوار کجاست و چگونه حماس را اداره می‌کند؟

وزیر خارجه اردن در راه تهران؛ پیام عبدالله دوم به مسعود پزشکیان در بحبوحه نگرانی از گسترش دامنه جنگ

رویترز: ترکیه به دلیل جنگ در غزه مانع همکاری ناتو با اسرائیل می‌شود