Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

حجاب و درد و درمان در ایران؛ وزارت بهداشت برای بیماران مقنعه و زیرشلواری مخصوص دوخت

Iran Hospital
Iran Hospital Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت ایران، از ابلاغ یک دستورالعمل جدید درباره «نحوه پوشش بیماران» به همه مراکز درمانی، مؤسسات دولتی و خصوصی خبر داد.

آگهی

«شبکه شرق» به نقل از مجید محمدیان نوشت که از این به بعد برای انجام ماموگرافی، سونوگرافی و شیردهی زنان باید از لباس، مقنعه و زیرشلواری مخصوصی که طراحی شده، استفاده شود.

او افزود که این کار با هدف «انطباق امور پزشکی با موازین شرع اسلام» و در راستای «حفظ کرامت، حقوق و امنیت روانی بیماران» انجام شده است.

مجید محمدیان گفت: «چندین مدل لباس جدید استاندارد بعد از اخذ مشورت‌های فنی متخصصان امر، برای ۲۳ نوع خدمت در ۱۰ رشته تخصصی از جمله لباس اتاق عمل، لباس زیر، شلوار برای انجام کولونوسکوپی، سونوگرافی کانال رحمی، سونوگرافی سینه، ماموگرافی، پیراهن مخصوص شیردهی، مقنعه و تعدادی لباس‌های دیگر طراحی، تولید و ابلاغ شد.»

او افزود که «دستورالعمل ملی البسه، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط معاونت‌های درمان و نیز فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به همه بیمارستان‌ها، مراکز و موسسات دولتی و خصوصی وزارت بهداشت» ابلاغ شده است.

از تهدید به کاهش سهمیه داروخانه‌ها تا طراحی چادر مخصوص پرستاران

این دستورالعمل در حالی ابلاغ شده که پیش از این نیز سختگیری‌هایی که در مراکز بهداشتی در قبال نحوه پوشش کارکنان درمان و بیماران می‌شد، بارها خبرساز شده است.

گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های مختلف از داخل ایران نیز حاکی از آن است که همزمان با تشدید سختگیری‌ها برای حجاب اجباری، برخورد ماموران حراست یا بخش‌های اداری مراکز بهداشت و درمان با زنان نیز بیشتر شده است؛ تا جایی که گاه مانع ورود آنها و همراهانشان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای معالجه می‌شوند.

گسترش دامنه سختگیری‌ها حتی به داروخانه ها هم رسید؛ بگونه‌ای که سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد چنانچه در داروخانه‌ها مقررات مرتبط با پوشش و حجاب رعایت نشود، در اولین مرحله به آنها تذکر داده خواهد شد و در مراحل بعد، رعایت حجاب در «تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها» نقش خواهد داشت.

سخنانی که واکنش هادی اخوت پور، رئیس شورای عالی داروخانه‌های ایران را در پی داشت. او گفت: «در عرف دنیا هیچ‌وقت چنین چیزی برای درمان وجود نداشته و هیچ‌کس هویت، دین یا اعتقادات فرد را برای درمان نمی‌پرسد. سلامت بیمار چیزی نیست که به اعتقادات یا شیوه پوشش او گره بخورد. اگر هدف رئیس سازمان غذا و دارو، رعایت حجاب بیمار باشد، عملا تذکر امکان‌پذیر نیست. یک بیمار مستأصل به دنبال داروست و در چنین وضعیتی، وظیفه ما ارائه دارو به این فرد است.»

در سال ۹۶ نیز اخباری مبنی بر طراحی «چادر مخصوص پرستاران» از سوی بخش سلامت استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که انتقادات بسیاری را در پی داشت. تا جایی که حتی محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت به این کار واکنش نشان داد و آن را «مغایر» با مبانی علمی و کارشناسی پوشش‌های پزشکی و پرستاری دانست و افزود که این لباس مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

امامان جماعت در بیمارستان‌ها

یک سال پیش از این در اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل «شورای فرهنگی» در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانی سراسر کشور را ابلاغ کرد.

مطابق با این دستورالعمل، اقداماتی از جمله «نظارت بر وضعیت پوشش حرفه‌ای»، «برگزاری کارگاه‌های آموزش عفاف و حجاب»، «برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی و رسیدگی به امورات مسجد یا نمازخانه بیمارستان» و «فراهم آوردن امکان حضور روحانیون و مبلغان آموزش دیده در مراکز درمانی» از جمله وظایف این شورا برشمرده شده بود.

دستورالعمل همچنین تاکید کرده بود که «امام جماعت یا مسئول اقامه نماز بیمارستان» هم باید از اعضای این شورا باشد.

تلاش حکومت ایران برای افزایش کنترل‌ها بر پوشش زنان در مراکز درمانی، هر از گاه با واکنش‌های شدید مردم نیز روبرو می‌شود.

اعتراض زن جوانی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ که به همراه نوزادش به یک کلنیک در شهر قم مراجعه کرده بود و آخوند جوانی از او به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری فیلمبرداری کرده بود، یکی از این موارد است که بسیار خبرساز شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار روایتی تازه از نحوه «قتل» نیکا شاکرمی همزمان با موج جدید خشونت‌ پلیس علیه مخالفان حجاب اجباری

سازمان ملل تشدید کنترل حجاب و صدور حکم اعدام توماج صالحی در ایران را محکوم کرد

خشونت‌ علیه روحانیون در ایران؛ به دو طلبه در قم حمله شد