Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

دامداران دانمارکی بر پایه باد شکم در رفته از گاو و گوسفندانشان مالیات می‌دهند

گاوها روز دوشنبه 20 مه 2024 در یک مزرعه لبنیات پیکسلی، کالیفرنیا در یک محله ایستاده اند.
گاوها روز دوشنبه 20 مه 2024 در یک مزرعه لبنیات پیکسلی، کالیفرنیا در یک محله ایستاده اند. Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

دولت دانمارک لایحه اخذ «مالیات بر پایه باد شکم» را مطرح کرد که با حمایت گسترده کشاورزان و دامداران مواجه شد و انتظار می‌رود با تصویب بی‌درد سر در پارلمان ملی بدل به قانون و اجرایی شود.

آگهی

دولت دانمارک بر اساس لایحه نهایی شده، از سال ۲۰۳۰ از دامداران بر پایه گازهای گلخانه‌ای متصاعد شده از شکم گاوها، گوسفندان و خوک‌هایشان مالیات می‌گیرد.

یپه برووس، وزیر دارایی دانمارک گفت که هدف از ارائه این لایحه تحقق هدف کاهش ۷۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای اروپای شمالی تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ۱۹۹۰ است.

او افزود: «نخستین کشور در جهان خواهیم بود که مالیات واقعی دی اکسید کربن را بر کشاورزی اعمال می‌کند.» او امیدوار است که کشورهای دیگر نیز همین کار را دنبال کنند.

توافق در مورد لایحه دولت اواخر روز دوشنبه بین دولت راست‌میانه و نمایندگان کشاورزان، صنایع و اتحادیه‌ها حاصل شد.

دامداران دانمارکی ۳۰۰ کرون (۴۰٫۲ یورو) برای تولید گاز گلخانه‌ای معادل هر تن دی اکسید کربن در سال ۲۰۳۰ می‌پردازد و این مالیات تا سال ۲۰۳۵ به ۷۵۰ کرون (۱۰۰٫۵ یورو) افزایش خواهد یافت.

با این حال، به دلیل وضع تخفیف ۶۰ درصدی، هزینه واقعی هر تن گاز از ۱۲۰ کرون (۱۶ یورو) شروع می‌شود و تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ کرون (۴۰.۲ یورو) افزایش می‌یابد.

Cows graze in a field in Luncavita, Romania, on May 21, 2019.
Cows graze in a field in Luncavita, Romania, on May 21, 2019.Vadim Ghirda/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.

این مالیات باید در پارلمان دانمارک که ۱۷۹ کرسی دارد، تصویب شود. انتظار می‌رود با اجماع گسترده صنفی و سیاسی مانعی جدی در برابر بدل شدن لایحه دولت به قانون وجود نداشته باشد.

این اقدام دولت پس از ماه‌ها اعتراض کشاورزان در سراسر اروپا علیه اقدامات و مقررات کاهش تغییرات آب و هوایی صورت گرفته است که به گفته آنها به ورشکستگی‌شان منجر می‌شود.

انجمن حفاظت از طبیعت دانمارک، بزرگترین سازمان حفاظت از طبیعت و محیط زیست در دانمارک، توافقنامه مالیاتی را «یک مصالحه تاریخی» توصیف کرد.

بر پایه این لایحه، دولت نیز۴۰ میلیارد کرون نیز در اقدامات حیاتی زیست محیطی مانند احیای جنگل‌ها و تالاب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

بر اساس به روزترین داده‌های آماری دانمارک، تا ژوئن ۲۰۲۲، ۱.۴ میلیون گاو در کشور اسکاندیناوی وجود داشته است. یک گاو معمولی دانمارکی حدود ۶ تن دی اکسید کربن در سال تولید می‌کند.

بدین ترتیب، دامداران دانمارکی مجبورند سالانه نزدیک به ۶۷۲ کرون (۹۰ دلار) به ازای هر گاو را برای انتشار گازهای گلخانه‌ای بپردازند.

به گفته کارشناسان هدف اصلی از وضع این مالیات، تشویق کشاورزان به یافتن راه‌حل‌هایی برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. به باور آنها مثلا با تغییر خوراک دام‌ها می‌توان از تولید این گازها و پرداخت مالیات بیشتر اجتناب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار دی اکسید کربن به رکورد قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ رسید

محققان اروپایی بدنبال راهی امن برای ذخیره دی اکسید کربن در بستر دریاها

تولید دی اکسید کربن: جایگاه اروپا در جهان کجاست؟