غزل شارمهد: پدرم در زندان ایران دیگر قادر به راه رفتن و صحبت کردن نیست

جمشید شارمهد
جمشید شارمهد Copyright وبسایت گروه تندر
Copyright وبسایت گروه تندر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌-آلمانی که در دبی ربوده شد و هم اکنون در ایران زندانی است، به دلیل شرایط بهداشتی زندان، تقریبا قادر به راه رفتن و صحبت کردن نیست.

آگهی

برای او از سوی دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده است و خبرگزاری فرانسه به نقل از دخترش می‌نویسد که عدم درمان به موقع او در زندان باعث شده است که پدرش دیگر نتواند به درستی راه برود یا صحبت کند.

جمشید شارمهد از بیماری پارکینسون رنج می‌برد و دخترش می‌گوید که پدرش هفته گذشته موفق شده است یک تماس تلفنی نادر از زندان داشته باشد و در جریان این مکالمه کوتاه، گفته است که ممکن است به دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش بمیرد.

بنا بر گزارش گروه کاری سازمان ملل در زمینه بازداشت‌های خودسرانه، جمشید شارمهد که ۶۸ سال دارد، در تابستان ۲۰۲۰ میلادی در امارات عربی متحده ربوده و به زور به ایران منتقل شده است. ایران تنها اعلام کرد که او در یک «عملیات پیچیده» بازداشت شده است.

جمشید شارمهد در ایران به اتهام «افساد فی الارض» محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

جمشید شارمهد که ساکن ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده بود، با ایجاد یک وبسایت (تندر) به یک گروه مخالف ایرانی تبعیدی کمک می‌کرد و میزبان برنامه‌های «رادیو تندر» بود.

حکومت ایران او را به دست داشتن در انفجار سال ۱۳۸۷ در شیراز متهم کرده‌ است؛ اتهامی که از سوی خانواده‌اش رد شده است و عفو بین‌الملل نیز رفتار حکومت ایران با او شامل «ناپدید کردن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها» را محکوم کرده است.

غزال شارمهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «پدرم دچار مرحله پیشرفته بیماری پارکینسون است و تاخیر در مصرف دارو باعث می‌شود صحبت کردن، راه رفتن، حرکت یا حتی نفس کشیدن برایش تقریبا غیرممکن شود.»

غزل شارمهد با اشاره به تماس تلفنی غیرمنتظره هفته گذشته پدرش می‌گوید: «دندان‌هایش در اثر شکنجه یا سوءتغذیه شکسته شده است، او نمی‌تواند کلمات را تلفظ کند یا غذا بجود یا درست غذا بخورد.»

به گفتۀ غزل شارمهد، پدرش «بیش از ۱۱۸۵ روز است که در سلول انفرادی به سر می‌برد» و افزود: «این به تنهایی می‌تواند شما را به جنون برساند و تا آخرین قطره انرژی را از بدنتان خارج کند.»

غزل شارمهد همچنین گفت: «پدرم هر زمان می‌خواهد در اتاق شکنجه کوچک خود راه برود، دچار درد شدید قفسه سینه می‌شود و پاهایش نیز دائما متورم است.»

خانواده شارمهد هنوز نمی‌دانند که او در کدام منطقه ایران نگهداری می‌شود.

«ممکن است که هر لحظه اعدام شود»

غزل شارمهد (که خودش یک پرستار مراقبت‌های ویژه متخصص در مراقبت‌های عروق کرونر است) همچنین هشدار داد که پدرش در خطر حمله قلبی قرار دارد و گفت: «در شرایط غیرانسانی که تلاش می‌کنند او را بشکنند، جان او در خطر جدی است. علاوه بر این، پدرم پس از محاکمه‌های ساختگی غیرقانونی به مرگ محکوم شده و هر لحظه ممکن است او را از سلول بیرون بیاورند تا اعدام کنند.»

پیش از این در ماه سپتامبر ۵ شهروند آمریکایی در جریان توافقی با جمهوری اسلامی مبادله شدند و خانواده شارمهد از اینکه پدرشان (مقیم ایالات متحده) جزو آزاد شدگان نبوده، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

شهاب دلیلی دیگر شهروند ایرانی مقیم آمریکا است که در سال ۲۰۱۶ میلادی در ایران دستگیر شد و از آن زمان پشت میله‌های زندان است.

احمدرضا جلالی، زندانی تبعه سوئد که در سال ۲۰۱۶ میلادی دستگیر شد نیز از سوی دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی محاکمه و به اعدام محکوم شده است. اتهامی که به شدت از سوی خانواده‌اش رد می‌شود.

بنا بر اعلام فعالان حقوق بشر، در حال حاضر دست‌کم ۱۲ تبعه خارجی همچنان در ایران زندانی هستند. آنها جمهوری اسلامی را به اجرای استراتژی گروگان‌گیری عمدی با هدف گرفتن امتیاز از غرب متهم می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران؛ ۱۸ ماه بازداشت، سیسیل کوهلر را خسته و ناامید کرده است

پنج ایرانی زندانی در آمریکا که در تبادل زندانیان آزاد شدند که هستند؟

آلمان تائید حکم اعدام جمشید شارمهد توسط قوه قضائیه ایران را «غیرقابل قبول» خواند