مأموران اطلاعات ایران رئیس گروه تندر مستقر در آمریکا را بازداشت کردند

جمشید شارمهد، رئیس گروه تندر
جمشید شارمهد، رئیس گروه تندر Copyright وبسایت گروه تندر
Copyright وبسایت گروه تندر
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ایران تاکنون عملیات مختلفی را به عوامل تندر نسبت داده و افرادی را نیز به عضویت در این گروه متهم کرده است. رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران نیز تاکنون برخی از کنشگران سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری را به عضویت در این گروه متهم کر

آگهی

وزارت اطلاعات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت رهبر یک «گروه تروریستی مستقر در آمریکا» به نام «تندر» خبر داد.

وزارت اطلاعات این فرد را «جمشید شارمهد» معرفی کرده و او را «سرکرده گروهک تروریستی تندر» خوانده که از آمریکا «عملیات مسلحانه و خرابکارانه» در ایران را هدایت می‌کرده است. در اطلاعیه این وزاتخانه آمده است که شارمهد «در پی عملیاتی پیچیده» بازداشت شده و هم‌اکنون در اختیار ایران است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های ایران دو سال پیش نوشته بودند که شارمهد مسئولیت انفجار سال ۸۷ در نشست «کانون رهپویان وصال» در شیراز را پذیرفته بود، اما به رغم صدور حکم جلب بین‌المللی، این فرد به ایران مسترد نشد. در انفجاری که در ۲۴ فروردین آن سال در حسینیه سیدالشهدا شیراز روی داد، ۱۴ تن کشته و افزون بر ۲۰۰ تن زخمی شدند.

در سال ۸۸ سه نفر به جرم دست داشتن در انفجار شیراز در ایران اعدام شدند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات که در روز شنبه ۱۱ مرداد منتشر شد، گفته شده که گروهک تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای «چند عملیات بزرگ» از جمله منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن آرامگاه آیت الله خمینی در هنگام مراسم عمومی را داشته است. اطلاعیه با اعلام این که آن عملیات «با تسلط اطلاعاتی مأموران» وزارت اطلاعات «ناکام» ماند، افزوده است: «جزئیات بیشتری از عملیات پیچیده و موفق فرزندان انقلابی ملت ایران در به‌دام انداختن سرکرده گروه تروریستی تندر متعاقباً به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.»

واکنش وزارت خارجه: آمریکا پاسخگوی حمایت از تندر باشد

ساعاتی پس از اعلام خبر بازداشت جمشید شارمهد، وزارت امور خارجه ایران از دولت آمریکا به دلیل «حمایت» از گروه تندر انتقاد کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی با قدرانی از اقدام مأموران اطلاعاتی ایران گفت: «رژیم آمریکا در حالی خود را در کنار مردم ایران معرفی می‌کند که تروریست‌های شناسنامه دار و کسانی که مسئولیت چندین عملیات تروریستی داخل ایران را بر عهده گرفته و دست‌شان به خون مردم و شهروندان بی‌گناه ایرانی آلوده است را در خاک خود جای داده و از آنها در ابعاد و اشکال مختلف حمایت و پشتیبانی می‌کند.»

موسوی ضمن اعتراض شدید به دولت آمریکا افزود: «این رژیم باید پاسخگوی حمایت از این گروهک تروریستی و دیگر گروهک‌ها و جانیانی که از داخل آمریکا هدایت عملیات خرابکارانه، مسلحانه و تروریستی علیه مردم ایران را بر عهده دارند و خون شهروندان ایرانی را بر زمین می ریزند، باشد.»

انجمن پادشاهی و گروه تندر

«انجمن پادشاهی ایران» به دست فرود فولادوند، بازیگر و فعال سیاسی پایه‌گذاری شد. این فرد در سال ۲۰۰۷ به استان حکاری در ترکیه سفر کرد و از آن زمان به بعد ناپدید شده است. دو تن دیگر از اعضای این گروه نیز که با او بودند، همراه با او ناپدید شدند. روایت غالب آن است که عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی فرود فولادوند را با ترفند به آن مکان کشانده و پس از دستگیری، او را کشته‌اند. اما برخی اطلاعات تأیید نشده نیز حاکی از آن است که این سه تن زنده‌اند و در زندان اوین به سر می‌برند.

فولادوند و گروهش به رغم کاربرد نام «پادشاهی»، ارتباطی با گروه‌های سلطنت‌طلب و هوادار خاندان پهلوی نداشته‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از مفقودشدن فولادوند، دو وب‌گاه متفاوت مدعی نمایندگی این گروه شدند و هر کدام دیگری را به دروغگویی و پیروی از «توطئه» حکومت متهم کردند. «تندر» یکی از این دو گروه است.

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای گفت که این انجمن «هرگز مشی مسلحانه نداشته» است. وی همچنین گفت که رادیو و وبگاه تندر هیچ ارتباطی با انجمن پادشاهی ندارند و اداره‌کننده آن، جمشید شارمهد، مشکوک به همکاری با جمهوری اسلامی است.

دولت ایران تاکنون عملیات مختلفی را به عوامل تندر نسبت داده و افرادی را نیز به عضویت در این گروه متهم کرده است. رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران نیز تاکنون برخی از کنشگران سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری را به عضویت در این گروه متهم کرده‌اند. وحید نصیری صیادی، کنشگر حقوق بشر که در پی اعتصاب غذا در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ در زندان قم درگذشت، از جمله این افراد است. این شهروند ۳۸ ساله به دلیل فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری بازداشت شده بود، اما پس از مرگش، خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع آگاه» اتهام او را عضویت در گروه تندر اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پخش مستندی دیگر از روح‌الله زم در تلویزیون ایران

وزارت اطلاعات ایران: ۲۲ تروریست مرتبط با حمله اهواز دستگیر شدند

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد