پخش مستندی دیگر از روح‌الله زم در تلویزیون ایران

پخش مستندی دیگر از روح‌الله زم در تلویزیون ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه تلویزیون ایران امروز در خبری اعلام کرده بود که روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز در برنامه‌ای نحوه بازداشت خود را تشریح می‌کند اما مستند کوتاهی با نام «هراس» در بخش‌های خبری شبکه خبر و برنامه خبری ۲۰:۳۰ منتشر شد که تنها برخی از مکالمات تصویری لو رفته از آقای زم را نشان می‌داد.

آگهی

در حالی که تلویزیون ایران امروز در خبری اعلام کرده بود که روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز در برنامه‌ای نحوه بازداشت خود را تشریح می‌کند اما مستند کوتاهی با نام «هراس» در بخش‌های خبری شبکه خبر و برنامه خبری ۲۰:۳۰ منتشر شد که تنها برخی از مکالمات تصویری لو رفته از آقای زم را نشان می‌داد. 

پیش از این اواسط اسفند سال گذشته، تلویزیون ایران در مستند دیگری با نام «ایستگاه پایانی دروغ» بخش دیگری از این مکالمات لو رفته با کمک فردی که توانسته بود اعتماد زم را کسب کند اما با ماموران امنیتی ایران همکاری می‌کرد، منتشر کرد.

مستند جدید ۱۴ دقیقه‌ است و تنها به بازتاب‌های دستگیری روح‌الله زم در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران پرداخته و از سوی دیگر بر برخی ارتباط‌های زم از جمله با رضا پهلوی و اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی تاکید دارد. برخی از صحنه‌هایی که در مستند قبلی نشان داده شده بود، در این مستند نیز تکرار شد.

خبرنگار صدا و سیما در این توییت می‌گوید که زم درباره نحوه بازداشت خود صحبت می‌کند اما چنین چیزی در تلویزیون نشان داده نمی‌شود

در این مستند تنها یک جمله بدون مشخص بودن ابتدا و انتهای آن، از روح ‌الله زم پس از بازداشت نشان داده شد که وی را در خودرویی چشم بسته به تصویر کشیده است که می‌گفت: «ته این کارها همینه دیگه.»

سازندگان این مستند مدعی می‌شوند که زم با برخی سرویس‌های اطلاعاتی مانند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان و اسرائیل و حتی استرالیا ارتباط داشته است و سپس بخشی از گفت‌وگوی قدیمی لو رفته از زم نشان داده می‌شود که در آن وی به کسی که با او حرف می‌زند درباره نقش سرویس اطلاعاتی استرالیا و ارتباط آن با سی آی ای و اف بی آی توضیح می‌دهد.

سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه ۲۲ مهر، اعلام کرد که در «یک عملیات اطلاعاتی پیچیده» توانسته است روح‌الله زم، از مخالفان سیاسی مقیم فرانسه را بازداشت کند. روزنامه فرانسوی لوفیگارو یک روز بعد از انتشار این خبر با انتشار گزارشی درباره نحوه دستگیری آقای زم، نوشت که نیروهای اطلاعاتی ایران با فریب این فرد به بهانه دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق در نجف، او را به بغداد کشانده و سپس او را دستگیر کرده‌اند. در این گزارش آمده بود که مقام‌های فرانسوی مانع از سفر زم به عراق نشده‌اند.

در پی این بازداشت که برخی از کنشگران سیاسی آن را «ربایش» توصیف می‌کنند، وزارت امور خارجه فرانسه ۲۴ مهر ضمن تأیید این که زم در فرانسه پناهنده بوده است، اعلام کرد که از شرایط و جزئیات دقیق دستگیری او در خارج از خاک فرانسه اطلاعی ندارد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «ما با دقت این پرونده را دنبال کرده و بازداشت این فرد را به شدت محکوم می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

انتشار نخستین تصاویر از روح الله زم پس از دستگیری

گزارش لوفیگارو؛ روح الله زم چطور دستگیر شد؟

فرانسه بازداشت روح‌الله زم را محکوم کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مأموران اطلاعات ایران رئیس گروه تندر مستقر در آمریکا را بازداشت کردند

روح‌الله زم در دومین جلسه دادگاه: اتهام افساد فی‌الارض را قبول ندارم

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟