با وجود هشدار روسیه، پارلمان ارمنستان با پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی موافقت کرد

پارلمان ارمنستان
پارلمان ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه به پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی رای مثبت داد؛ اقدامی که احتمالا با خشم روسیه همراه خواهد بود.

آگهی

پیش از این رای‌گیری دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به ارمنستان هشدار داده بود که هر اقدام این کشور برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی، از سوی مسکو «خصمانه» تلقی خواهد شد. حساسیت مسکو نسبت به این اقدام از آن جهت است که این نهاد بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به دلیل جنایت‌های روسیه در اوکراین صادر کرده است. 

مسکو ماه گذشته تلاش ایروان برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی را «گامی غیردوستانه» خوانده و وزارت خارجه روسیه سفیر ارمنستان را احضار کرده بود. کشورهایی که اساسنامه رم را که دیوان کیفری بین‌المللی را ایجاد کرده، امضا و تصویب کرده‌اند، موظفند پوتین را به جرم جنایات جنگی در اوکراین دستگیر کنند. 

مقامات ارمنستان استدلال کرده‌اند که این اقدام هیچ ربطی به روسیه ندارد و به دلیل تجاوز آذربایجان به این کشور انجام شده است.

قانونگذاران پارلمان اوکراین با ۶۰ رای موافق در برابر ۲۲ رای منفی به تصویب اساسنامه رم رای دادند. رئيس جمهوری ارمنستان باید این تصمیم را که ۶۰ روز پس از رأی گیری لازم الاجرا می‌شود، امضا کند.

روابط ارمنستان با روسیه در ماه‌های اخیر با تنش‌هایی همراه بوده است. ایروان از مسکو به دلیل آنچه عدم پایبندی به تعهداتش در قبال قره‌باغ می‌داند، انتقاد کرده است. ارمنستان معتقد است کوتاهی روسیه در اجرای تعهداتش باعث شده نیروهای جمهوری آذربایجان به خود اجازه دهند به قره‌باغ کوهستانی حمله و این منطقه را اشغال کنند. 

در مقابل کرملین نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را متهم کرده که با اعتراف به حاکمیت آذربایجان بر این منطقه، سقوط قره باغ کوهستانی را تسریع کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مسکو همچنین ایروان را به آسیب رساندن به روابط با روسیه از طریق روابط نزدیک با غرب و همچنین میزبانی از نیروهای نظامی آمریکایی متهم می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آذربایجان رهبر سابق قره‌باغ را دستگیر کرد؛ نزدیک به ۵۰ هزار آواره به ارمنستان گریختند

درخواست آلمان از باکو برای ورود ناظران بین‌المللی به قره‌باغ؛ ۵۰ هزار پناهجو وارد ارمنستان شدند

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»