نخست‌وزیر ارمنستان: آتش‌بس در قره‌باغ به طور کلی رعایت می‌شود

نیروهای حافظ صلح روسی در حال تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ
نیروهای حافظ صلح روسی در حال تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت ۲۴ ساعت از امضای قرارداد آتش‌بس میان نیرو‌های آذربایجان و جدایی‌طلبان ارمنی در ناحیه تحت مناقشه قره‌باغ کوهستانی، نیکول پاشینیان وضعیت را در مجموع پایدار خوانده است.

آگهی

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز پنجشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد آتش‌بس اعلام‌شده از روز چهارشنبه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بین جدایی‌طلبان ارمنی و نیروهای ارتش آذربایجان «به طور کلی» رعایت می‌شود.

وی گفت: «رژیم آتش‌بس در قره باغ کوهستانی به طور کلی برقرار است، نقض‌های مجزا و محدودی صورت گرفته اما در مجموع وضعیت پایدار است.»

همزمان مسکو، که نیروهای حافظ صلح‌اش در این منطقه مستقر هستند، اعلام کرده است پنج مورد نقض آتش‌بس از زمان برقراری آن گزارش شده است.

نخست‌وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در سخنرانی خود روسیه را متهم کرد که نیروهای حافظ صلح این کشور در ماموریت خود شکست خورده‌اند. وی گفت: «من فکر نمی‌کنم که باید چشم‌مان را بر شکست نیروهای (حافظ صلح) در قره‌باغ کوهستانی ببندیم.»

نیروهای حافظ صلح روسیه پس از آخرین مناقشه نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پائیز سال ۲۰۲۰ در منطقه استقرار یافته‌اند. این در شرایطی است که آذربایجان تایید کرده شش صلح‌بان روسی در جریان حمله نیروهای این کشور به قره‌باغ کشته شده‌اند.

در همین حال نخست وزیر ارمنستان اطمینان داد که این کشور آماده است در صورت لزوم از «بیش از ۴۰ هزار خانواده» ساکن در قره‌باغ کوهستانی استقبال کند؛ جایی که جدایی‌طلبان ارمنی روز چهارشنبه در پی یک حمله نظامی برق‌آسا از سوی آذربایجان تسلیم شدند.

نیکول پاشینیان با بیان اینکه جمعیت غیرنظامی قره‌باغ در این مرحله با «تهدید مستقیم» روبرو نیستند، گفت: «ما اتاق‌ها را در هتل‌ها رزرو کرده‌ایم، مکان‌هایی را برای استقبال از آنها مهیا کرده‌ایم. ما همه چیز را برای پذیرایی از بیش از ۴۰ هزار خانواده این سرزمین که عمدتاً ارمنی‌ها هستند، آماده کرده‌ایم.»

در آن سو جدایی‌طلبان ارمنی تسلیم‌شده روز پنجشنبه پس از اولین دور گفتگوهای صلح در شهر یولاخ در غرب باکو اعلام کرده‌اند آماده ادامه مذاکرات با آذربایجان هستند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

این گروه در بیانیه‌ای درباره دور نخست این گفتگوها آورده است: «طرفین بر لزوم بحث در مورد همه موضوعات موجود در محیطی مسالمت‌آمیز تأکید کردند و آمادگی خود را برای ادامه دیدارها اعلام کردند.»

ارتش جمهوری آذربایجان صبح روز سه‌شنبه عملیات تهاجمی علیه نیروهای جدایی‌طلب در منطقه قره‌باغ کوهستانی را آغاز کرد. وضعیت این منطقه و انسداد تنها مسیر منتهی به آن طی ماه‌های گذشته در روابط باکو و ایروان تنش‌آفرین بود.

دو طرف پس از ۲۴ ساعت درگیری به توافق آتش‌بس دست یافتند. این توافق پیروزی مهمی برای الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا: حق وتوی سازمان ملل از سوی یک کشور متخاصم مخدوش شده است

قره‌باغ زیر آتش حملات آذربایجان؛ «دست‌کم ۲۷ نفر از جمله دو غیرنظامی کشته شدند»

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم