آذربایجان در پی تسلیم جدایی‌طلبان ارمنی: به دنبال الحاق مسالمت‌آمیز قره‌باغ کوهستانی هستیم

پرچم جمهوری آذربایجان
پرچم جمهوری آذربایجان Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به دنبال «ادغام مجدد و مسالمت‌آمیز» منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک خود است.

آگهی

دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به دنبال «ادغام مجدد و مسالمت‌آمیز» منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک خود است.

باکو همچنین در پی تسلیم جدایی‌طلبان ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی خواستار «عادی‌سازی» روابط خود با ارمنستان شد. دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد که کلیه اقداماتش با نیروهای حافظ صلح روسیه هماهنگ می‌شود.

جمهوری آذربایجان همچنین وعده داد که نیروهای جدایی‌طلب ارمنی می‌توانند «به طور امن» از منطقه خارج شوند. باکو در عین حال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی شرایط در منطقه را «غیرضروری» ارزیابی کرد.

فرانسه روز سه‌شنبه با «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» دانستن عملیات تهاجمی جمهوری آذربایجان خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده بود. 

نیروهای حافظ صلح روسیه پس از آخرین مناقشه نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پائیز سال ۲۰۲۰ در منطقه استقرار یافتند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان از باکو خواست تا «حقوق و امنیت» ارمنی‌های ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی را تضمین کند.

او همچنین بر لزوم ارسال «کمک‌های بشردوستانه فوری» به منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد.

ارتش جمهوری آذربایجان صبح روز سه‌شنبه عملیات تهاجمی علیه نیروهای جدایی‌طلب در منطقه قره‌باغ کوهستانی را آغاز کرد. وضعیت این منطقه و انسداد تنها مسیر منتهی به آن طی ماه‌های گذشته در روابط باکو و ایروان تنش‌آفرین بود. 

دو طرف پس از ۲۴ ساعت درگیری به توافق آتش‌بس دست یافتند. این توافق پیروزی بااهمیتی برای الهام علی‌اف محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان به «انفعال» پاشینیان در برابر آذربایجان بار دیگر با پلیس ارمنستان درگیر شدند

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ؛ آیا مسکو منطقه را به غرب واگذار می‌کند؟