درخواست آلمان از باکو برای ورود ناظران بین‌المللی به قره‌باغ؛ ۵۰ هزار پناهجو وارد ارمنستان شدند

یک خانواده ارمنی اهل قره باغ در حال فرار به سمت ارمنستان
یک خانواده ارمنی اهل قره باغ در حال فرار به سمت ارمنستان Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آنالِنا بِربوک»، وزیر خارجه آلمان از جمهوری آذربایجان خواست تا به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به منطقه قره‌باغ کوهستانی را بدهد، منطقه‌ای که ده‌ها هزار نفر از ساکنانش به ارمنستان گریخته‌اند.

آگهی

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ۲۷ سپتامبر گفت اگر جمهوری آذربایجان به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به منطقه قره‌باغ کوهستانی را بدهد، این موضوع نشان می‌دهد که باکو در قبال تعهدات خود در قبال امنیت و رفاه مردم این منطقه «جدی» است.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از جمهوری آذربایجان خواسته بود تا به تعهدات خود برای حفاظت از غیرنظامیان ساکن در منطقه قره‌باغ کوهستانی احترام بگذارد و اجازه دسترسی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه را بدهد. فرانسه نیز خواستار واکنش بین‌المللی به موضوع قره‌باغ پس از بی‌توجهی روسیه به تعهداتش در قبال ارمنستان شد.

اگرچه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که با ساکنان ارمنی‌تبار قره‌باغ به عنوان «شهروندان برابر» رفتار خواهد کرد اما محموله‌های کمکی محدودی اجازه ورود به این منطقه را پیدا کرده‌اند.

پس از آنکه جمهوری آذربایجان کنترل کامل منطقه قره‌باغ کوهستانی را در اختیار گرفت، ده‌ها هزار نفر از ارمنی‌تبارهای ساکن این منطقه با ترک خانه‌های خود به سمت ارمنستان حرکت کردند.

ارمنی‌تبارهایی که قصد داشتند روز سه‌شنبه از مرز عبور کنند، توسط نیروهای کنترل مرزی جمهوری آذربایجان تحت بازرسی‌های دقیق قرار گرفتند.

یک مقام‌ دولتی جمهوری آذربایجان به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف از این اقدام، شناسایی مظنونان «جنایات جنگی» است که در حال فرار به ارمنستان هستند.

پیش‌تر جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد جدایی‌طالبان ارمنی منطقه قره‌باغ را که سلاح‌های خود را به زمین گذاشته‌اند، «عفو» کند.

در هر حال تاکنون حدود یک سوم جمعیت ساکن قره‌باغ که عمدتا ارمنی هستند از آنجا گریخته‌اند. ارمنستان روز چهارشنبه ۲۷ سپتامبر از شناسایی۵۰ هزار و ۲۴۳ پناهجوی ارمنی‌تبار ساکن قره‌باغ که به این کشور وارد شده‌اند، خبر داد.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

در پی هجوم ارمنی‌تبارهای ساکن قره‌باغ به سمت مرز ارمنستان، صدها خودرو در جاده منتهی به این کشور صف کشیده‌اند.

به گفته بسیاری از پناهجویان ارمنی‌تبار، آن‌ها برای رسیدن به ارمنستان ۲۴ ساعت وقت گذاشته‌اند تا یک مسیر ۸۰ کیلومتری را طی کنند. آن‌ها گفتند که این مسیر را بدون غذا و گاهی بدون آب طی کرده‌اند.

ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی که ماه‌ها در محاصره نیروهای جمهوری آذربایجان قرار داشت، با کمبود مواد اولیه برای زندگی مواجه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با وجود هشدار روسیه، پارلمان ارمنستان با پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی موافقت کرد

نشست شولتس با رهبران ۵ کشور آسیای میانه؛ راهکار آلمان برای مقابله با نفوذ روسیه در منطقه چیست؟

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم