آذربایجان رهبر سابق قره‌باغ را دستگیر کرد؛ نزدیک به ۵۰ هزار آواره به ارمنستان گریختند

روبن وارطانیان، رهبر سابق قره‌باغ که هنگام فرار به ارمنستان بدست نیروهای امنیتی آذربایجان دستگیر شد
روبن وارطانیان، رهبر سابق قره‌باغ که هنگام فرار به ارمنستان بدست نیروهای امنیتی آذربایجان دستگیر شد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری آذربایجان پس از توافق آتش‌بس با نمایندگان جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ اعلام کرد که خواستار الحاق این بخش جدا مانده از خاک خود در کمال صلح و آرامش است.

آگهی

مقامات جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه از دستگیری یکی از رهبران سابق قره‌باغ کوهستانی خبر دادند که به گفته باکو قصد فرار به ارمنستان را داشت.

بنا به اعلام نیروهای ویژه مرزی آذربایجان، روبن وارطانیان، تجارت‌پیشه‌ای که طی نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه سال جاری میلادی ریاست دولت جدایی‌طلب منطقه قره‌باغ کوهستانی را در دست داشت، دستگیر شده است.

در بیانیه سرویس ویژه مرزی آذربایجان که به همراه عکسی از روبن وارطانیان در کنار دو نیروی امنیتی منتشر شده، آمده است این رهبر ۵۵ ساله جدایی‌طلب پس از دستگیری به مقامات ذیصلاح در باکو تحویل داده شد.

آقای وارطانیان یک هفته پس از حمله برق‌آسا و غافلگیر کننده نیروهای نظامی آذربایجان به قره باغ کوهستانی که به تسلط تقریبا کامل باکو بر این منطقه جدایی‌طلب منجر شده‌است، دستگیر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همسر روبن وارطانیان، دستگیری وی را توسط نیروهای نظامی آذربایجان تایید کرده است.

وی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «همسرم امروز صبح هنگام تلاش برای فرار با هزاران ارمنی‌تبار دیگر در مرز دستگیر شد.»

فرار نزدیک به ۵۰ هزار ارمنی‌ از قره‌باغ

از زمان تسلیم جدایی طلبان و توافق آتش بس میان دو طرف مناقشه که منطقه را تحت کنترل باکو قرار داد تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار و پانصد ارمنی‌تبار ساکن در این منطقه خانه و کاشانه خود را رها کرده و به ارمنستان گریخته‌اند.

جمهوری آذربایجان متعهد شده است به شورشیانی که سلاح های خود را تحویل می‌دهند اجازه دهد تا این منطقه را ترک کنند.

این در حالیست که یک منبع دولتی روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «افرادی که در جریان نبردهای قره باغ مرتکب جنایات جنگی شدند باید به ما تحویل داده شوند.»

مشخص نیست آقای وارطانیان، رئیس سابق دولت خود خوانده قره باغ به چه دلایلی بازداشت شده است، اما آذربایجان اعلام کرده که به دنبال محاکمه برخی از جدایی طلبان خواهد بود.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان هفته گذشته بدون نام بردن از فردی یا اشاره به جنایتی خاص گفت: «ما عناصر رژیم جنایتکار را متهم کرده‌ایم و آنها را به دست عدالت خواهیم سپرد.»

آذربایجان روبن وارطانیان را در مدت کوتاهی که قدرت را در منطقه قره باغ در دست داشت، مانع صلح خوانده بود. او همچنین با نخست وزیر ارمنستان بر سر نقش نیروهای حافظ صلح روسیه اختلاف داشت.

مذاکرات با میانجیگری مسکو برای الحاق مجدد منطقه جدایی طلب قره‌باغ به خاک آذربایجان در جریان است، حال آنکه بسیاری از ساکنان این منطقه از بیم «پاکسازی قومی» در زیرزمین‌ها پناه گرفته و برخی نیز برای گریز به سوی ارمنستان با موانعی روبرو هستند.

آذربایجان اتهامات ارامنه مبنی بر پاکسازی قومی را رد می کند، اما تصاویر ده‌ها هزار آواره منطقه قره‌باغ که کوچی جمعی را به سوی ارمنستان آغاز کرده‌اند زنگ هشدار نسبت به وخامت اوضاع انسانی در این منطقه را در سطح جامعه بین‌المللی به صدا در آورده است.

اتحادیه اروپا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به منطقه ارسال می‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه بیشتری را برای همبستگی «با کسانی که چاره‌ای جز فرار ندارند» به منطقه ارسال می‌کند.

این درحالیست که مسئولان اروپایی پیش‌تر در بیانیه‌ای از کمک به افرادی که «تصمیم به فرار» دارند یاد کرده بودند؛ حال آنکه لحن بیانیه تازه اتحادیه اروپا بر افزایش نگرانی‌ها نسبت به وخامت اوضاع انسانی حکایت دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اعلام کرده است که آذربایجان باید فورا تحقیقات مستقلی را برای بررسی موارد احتمالی نقض حق زندگی ساکنان قره‌باغ در طول حمله نظامی اخیر خود به منطقه قره‌باغ کوهستانی آغاز کند.

از سوی دیگر آلمان نیز با آمریکا برای درخواست از جمهوری آذربایجان برای فراهم کردن زمینه ورود ناظران بین‌المللی به منطقه قره‌باغ هم‌صدا شده است.

آگهی

ارمنستان و آذربایجان، که هر دو زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، پس از فروپاشی ابرقدرت شرق در سال ۱۹۹۱ دو بار بر سر کنترل منطقه قره‌باغ با یکدیگر وارد جنگ تمام عیار شدند.

این منطقه در سطح بین الملل به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود اما طی سه دهه گذشته با حمایت ارمنستان از نوعی خودمختاری و استقلال عملی برخوردار بوده است.

جمهوری آذربایجان پس از توافق آتش‌بس با نمایندگان جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ اعلام کرد که خواستار الحاق این بخش جدا مانده از خاک خود در کمال صلح و آرامش است.

جدایی‌طلبان ارمنی پس از توافق بر سر زمین گذاشتن سلاح شنبه گذشته اعلام کرده بودند که بر سر تضمین‌های امنیتی و روند خروج نیروها از این منطقه همچنان با نمایندگان جمهوری آذربایجان در حال مذاکره هستند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با وجود هشدار روسیه، پارلمان ارمنستان با پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی موافقت کرد

بحران قره باغ؛ ایران نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز هشدار داد

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم