هزاران نفر از ساکنان قره‌باغ کوهستانی برغم وعده علی‌اف به ارمنستان گریختند

ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی که مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند
ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی که مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر از ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی که جمهوری آذربایجان هفته گذشته بر آن مسلط شد به ارمنستان گریخته‌اند.

آگهی

فرار این دسته از ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی از محل سکونت خود در حالی به وقوع پیوسته که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته است که رعایت حقوق آن دسته از ارامنه را که در این منطقه باقی بمانند «تضمین» می‌کند.

جدایی‌طلبان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی (ناگورنو قره‌باغ) هفته گذشته تنها یک روز پس از آغاز عملیات تهاجمی جمهوری آذربایجان سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند.

منطقه قره‌باغ کوهستانی بیش از یک قرن پیش در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق به خاک جمهوری آذربایجان ضمیمه شد. این در حالی است که اکثریت ساکنان این منطقه از ارامنه بودند. 

عدم دفاع ارمنستان از ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی اعتراض‌هایی را در داخل این کشور برانگیخت. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از عدم مداخله روسیه و نقش نیروهای حافظ صلح این کشور در جریان رویدادهای اخیر انتقاد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل کاخ کرملین این انتقادها را رد کرده است. وزارت خارجه روسیه نیز ارمنستان را کشوری خواند که «اسیر بازی‌های ژئوپولیتیک غرب» شده است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد که ارمنستان «دست صلح» را که به سویش دراز شده است پس نزند. 

آخرین آمار دولت ارمنستان از ورود ۶۶۵۰ نفر از ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی به این کشور حکایت دارد. ایروان تاکید می‌کند که این گروه از آوارگان «به زور» مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند. 

تعداد ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی حدود ۱۲۰ هزار نفر ذکر می‌شود. 

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سابقه دو بار رویارویی نظامی بر سر کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی را دارند. اولین مناقشه بین دو کشور بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۴ بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت. دومین رویارویی نظامی بین ایروان و باکو نیز سه سال پیش منجر به کشته شدن ۶۵۰۰ نفر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاریخی از خشونت و بن‌بست در کوزوو؛ چرا تنش‌ها بین صرب‌تبارها و آلبانیایی‌تبارها تمامی ندارد؟

بریتانیا بیش از ۵ هزار پناهجو را تا پایان سال جاری میلادی به رواندا می‌فرستد

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»