سکس زندانبانان زن در زندان‌های اسرائیل؛ تل‌آویو با رسوایی جدید مواجه شد

زندانی در اسرائیل
زندانی در اسرائیل Copyright Muhammed Muheisen/AP2008
Copyright Muhammed Muheisen/AP2008
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرح اتهام علیه یک سرباز زن اسرائیلی مبنی بر اینکه او به با یک زندانی مرد فلسطینی رابطه جنسی داشته است، به یک رسوایی بزرگ در سازمان زندان‌های اسرائیل تبدیل شده است.

آگهی

دوران ریاست «کیتی پری» بر سازمان زندان‌های اسرائیل مملو از حوادثی است که می‌تواند به منزله شکست در مجازات مجرمان تلقی شود.

خانم پری در ژانویه ۲۰۲۱ به ریاست سازمان زندان‌های اسرائیل منصوب شد. در سپتامبر همان سال، ۶ زندانی فلسطینی از جمله رهبر سابق یکی از شاخه‌های جنبش فتح از زندان فوق امنیتی «جلبوع» در شمال اسرائیل گریختند. تلاش‌ها برای بازداشت زندانیان فراری فلسطینی حدود دو هفته زمان برد. فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع را شاید بتوان یکی از برجسته‌ترین حوادق در تاریخ اسرائیل دانست.

تردیدها در مورد ادامه خدمت خانم پری به عنوان رئیس سازمان زندان‌های اسرائیل با انتشار نامه او در سومین روز فرار زندانیان فلسطینی از زندان جلبوع مبنی بر اینکه در سمتش باقی خواهد ماند، پایان یافت.

در نوامبر ۲۰۲۲، «فردی بن شیتریت»، رئیس زندان جلبوع از کار برکنار شد. در ماه مه، یک کمیته تحقیقاتی خواستار پایان خدمت «اریک یعکوو»، فرمانده شمال شد. بنا به نظر این کمیته تحقیقاتی، برای معاون فرمانده شمال، «مونی بیتان» هم هرگونه ارتقاء رتبه‌ای باید موضوع فرار شش زندانی از زندان جلبوع در نظر گرفته شود. با این حال هیچگونه توبیخی شامل حال خانم پری نشد.

تحقیقات درباره فرار شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع رسوایی دیگری را فاش کرد. بن‌شیتریت اطلاعاتی را در مورد دلالی جنسی در این زندان را فاش کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، کارکنان زندان از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ زمینه‌ساز تجاوز یا آزار جنسی به دست‌کم شش زندانبان زن توسط محمد عطاالله، «تروریست» بوده‌اند.

تحقیقات در مورد این موضوع که در سال ۲۰۱۸ متوقف شده بود در سال ۲۰۲۱ در پی فشار افکار عمومی دوباره آغاز شد.

بنا به گزارش‌ها، رانی باشا، افسر سابق اطلاعات زندان جلبوع که در ژوئیه ۲۰۲۲ از کار برکنار شد، در ازای دریافت اطلاعات، زندانبانان زن در اختیار عطاالله قرار داده بود.

یکی از زندانبانان زن مدعی شد که شماره تلفن او را به آقای عطاالله داده بودند و این زندانی پس از پایان خدمت اجباری این زندانبان زن همچنان با او در تماس بوده است.

نیسیم فینیش، افسر اطلاعاتی سابق در زندان جلبوع هم در ماه فوریه از سمت خود استعفا داد.

هم «رانی باشا» و هم «باسم کشکوش»، رئیس سابق زندان جلبوع تحت پیگرد قضایی قرار دارند. بر اساس گزارش‌ها، کشکوش از این موضوع اطلاع داشته است. عطاالله هم به دلیل تجاوز جنسی و اعمال ناشایست تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

اگرچه خانم پری در زمانی که این اتفاقات رخ داده، مسئول سازمان زندان‌های اسرائیل نبوده است اما سکوت و حتی پنهان‌سازی در مورد این موضوع تا ماه‌ها در دوره ریاست او بر این سازمان ادامه داشته است. بنا به گزارش‌ها، اطلاعات کافی برای صدور کیفرخواست و اخراج کارکنان خاطی وجود داشته اما اراده‌ای برای انجام چنین کاری وجود نداشته است.

رسوایی جدید جنسی در زندان جلبوع

به نظر می‌رسد رسوایی جدید جنسی در زندان جلبوع، شوکی جدی به زندان‌های تحت نظارت خانم پری وارد کرده است.

روز جمعه، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که دست‌کم یک سرباز زن اسرائیلی که به عنوان زندانبان در یکی از زندان‌های این کشور خدمت می‌کرد با یک زندانی امنیتی فلسطینی رابطه جنسی داشته است.

وکیل این سرباز زن تأکید کرد که این رابطه توافقی نبوده، زیرا موکلش در پی تهدیدهای زندانی فلسطینی مجبور به برقراری رابطه جنسی شده است.

در حال حاضر در مورد این تحقیق یک دستور «سکوت» وجود دارد، اما انتظار می‌رود به زودی جزئیات بیشتری در مورد این پرونده از جمله اینکه چه تعداد از نگهبان‌ها در این ماجرا دست داشته‌اند، منتشر شود.

در هر حال، واقعیت این است که سازمان زندان‌های اسرائیل سال‌ها فرصت داشته است تا از ماجرای دلالی جنسی در زندان جلبوع درس بگیرد و سیاست‌هایی را برای حفاظت از زندانبانان زن اجرا کند.

به نظر می‌رسد وقوع حادثه دوم در زندان جلبوع در ارائه یک راه حل سریع نقش داشته است.

وزیر امنیت ملی اسرائیل و رئیس سازمان زندان‌های این کشور در پی رسوایی جنسی در زندان جلبوع در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به فعالیت تمام سربازان زن به عنوان زندان‌بان در زندان‌های امنیتی پایان می‌دهند.

آگهی

هر سیستمی می‌تواند با وقوع یک حادثه استثنایی دچار لرزش شود اما ناتوانی در پرداختن به نقش زندانبانان زن، نشان‌دهنده یک شکست بنیادی در سازمان زندان‌های اسرائیل است.

یک شکست بنیادی در زندان‌های اسرائیل

به نظر می‌رسد که سازمان زندان‌های اسرائیل قادر به پاسخگویی به اساسی‌ترین نقش زندان‌ها یعنی نگهداری زندانیان نیست.

آنات میسد کنان، یک وکیل تسخیری در ماه اوت در نامه‌ای به ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل از وضعیت «بحرانی» در زندان‌های این کشور خبر داد.

زندان‌های اسرائیل گنجایش حداکثر ۱۴ هزار و ۵۰۰ زندانی را دارند، اما تعداد زندانیان در ماه اوت برابر با ۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر بود.

به گفته این وکیل، بیش از نیمی از زندانیان فاقد فضای مقرر در قانون بوده‌اند. بنا به گزارش‌ دفتر وکلای تسخیری، ازدحام بیش از حد زندانیان در زندان‌های اسرائیل باعث شد تا بازداشت‌شدگان در بسیاری از مواقع در کلانتری‌ها زندانی شوند، مراکزی که فاقد امکانات لازم برای نگهداری طولانی مدت زندانیان بودند.

آگهی

اگرچه بسیاری آقای بن‌گویر را مسئول وضعیت کنونی می‌دانند اما این خانم پری است که تا حدودی همه این حوادث در دوره ریاست او رخ داده است. خانم پری قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ از ریاست خود بر سازمان زندان‌های اسرائیل کناره‌گیری کند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هر رسوایی در مجموعه زندان‌های اسرائیل، با اخراج‌ها و تحقیقاتی همراه بوده است. برای هر یک از این رسوایی‌ها می‌توان استدلال کرد که خانم پری دخالت مستقیمی نداشته و این اشتباهات نتیجه عمل‌کرد زیردستان او بوده است.

با این حال، هر مسئولی باید نسبت به اتفاقاتی که در مجموعه تحت امرش رخ می‌دهد، پاسخگو باشد حتی اگر اتهامی به صورت مستقیم به او وارد نشود.

خانم پری تاکنون از آسیبی که این حوادث می‌توانسته بر او وارد کند، درامان مانده است اما با توجه به سابقه سازمان زندان‌های اسرائیل غیرممکن نیست که رسوایی دیگری از تا ژانویه آینده برملا نشود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟

رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل به دلیل «شکست اطلاعاتی در حمله حماس» از سمت خود کناره‌گیری کرد