روسیه فرایند استقرار تسلیحات هسته‌ای خود را در بلاروس آغاز کرد

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، در جریان دیدار خود در اقامتگاه بوچاروف روچی در شهر تفریحی سوچی، روسیه، جمعه، ۹ ژوئن ۲۰۲۳، قدم می‌زنند.
ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، در جریان دیدار خود در اقامتگاه بوچاروف روچی در شهر تفریحی سوچی، روسیه، جمعه، ۹ ژوئن ۲۰۲۳، قدم می‌زنند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، گفته است که کشورش تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه را آغاز کرده است. گفته می‌شود برخی از این تسلیحات سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی هستند که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ بر روی هیروشیما و ناکازاکی انداخت.

آگهی

این اولین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که مسکو تسلیحات خود را در خارج از خاک این کشور مستقر می‌کند.

آقای لوکاشنکو در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه، گفت: «ما موشک‌ها و بمب‌هایی از روسیه دریافت کرده‌ایم. برخی از این بمب‌ها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های هیروشیما و ناکازاکی هستند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه گذشته اعلام کرده بود کشورش پس از آماده کردن انبارهای ویژه، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

مسکو در ماه مارس با این استدلال که آمریکا اقدام مشابهی در بسیاری از کشورهای اروپایی انجام داده است، برای انتقال این تسلیحات به بلاروس موافقت کرد.

آمریکا با انتقاد از تصمیم آقای پوتین، گفته است که قصد تغییر موضع در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک را ندارد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای نمی‌بیند.

با این وجود تحرکات روسیه توسط آمریکا و متحدانش و چین که مکرراً نسبت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین هشدار داده است، زیر نظر گرفته شده است.

ما همیشه یک هدف داشتیم

آقای لوکاشنکو گفته است کشورش انبارهای هسته‌ای متعددی دارد که از دوران شوروی باقی مانده است. او، پیشتر گفته بود در صورت نیاز مینسک می‌تواند موشک‌های دوربرد روسیه را نیز در خاک بلاروس بپذیرد. 

رئیس جمهوری بلاروس که اجازه داده است نیروهای روس از خاک کشورش برای حمله به اوکراین استفاده کنند، می‌گوید استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

او پیش از این بارها غرب را به تلاش برای سرنگونی دولتش پس از اعتراضات گسترده علیه او در سال ۲۰۲۰ متهم کرده است. 

مخالفان دولت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند او با تقلب پیروز شده است. اما آقای لوکاشنکو این ادعا را رد کرد و مخالفانش را سرکوب کرد. 

الکساندر لوکاشنکو از ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۴ (حدود ۲۹ سال پیش) تا کنون یعنی از زمان تشکیل نهاد ریاست جمهوری در این کشور، اولین و تنها رئیس جمهور بلاروس بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بلاروس با سه کشور لیتوانی، لتونی و لهستان که عضو ناتو هستند، هم مرز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا ده‌ها نفر را در بلاروس به دلیل سرکوب اعتراضات و حمایت از روسیه تحریم کرد

مسکو موشک‌های با قابلیت هسته‌ای در اختیار بلاروس می‌گذارد

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟