روسیه: نظامیان بلاروس آموزش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را آغاز کردند

شلیک موشک توسط سامانه روسی اسکندر در جریان یک تمرین نظامی
شلیک موشک توسط سامانه روسی اسکندر در جریان یک تمرین نظامی Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۵ مارس گذشته اعلام کرد که مسکو در نظر دارد تسلیحات هسته‌ای «تاکتیکی» در بلاروس مستقر کند.

آگهی

مسکو و مینسک روز سه‌شنبه به صورت همزمان از آغاز دوره‌های آموزشی برای سربازان بلاروس در روسیه به منظور آشنایی با نحوه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خبر دادند.

این دوره‌های ویژه آموزشی در حالی بنا به اعلام مقامات دو کشور یاد شده آغاز شده است که کرملین به تازگی مدعی شده بود که تعدادی سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی را برای استقرار در بلاروس روانه این کشور کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این خصوص می‌گوید: «یک سامانه موشکی اسکندر-ام با هدف عملیات تاکتیکی به نیروهای مسلح بلاروس تحویل داده شده است. این سامانه دارای قابلیت استفاده از موشک‌های معمولی و همچنین هسته‌ای است.»

وی در ادامه یادآور می‌شود: «جمعی از نظامیان بلاروس از روز دوشنبه سوم آوریل دوره‌های ویژه برای آشنایی با نحوه استفاده از این سامانه را در یک مرکز آموزشی در روسیه آغاز کرده‌اند.»

وزارت دفاع بلاروس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پرسنل واحدهای نظامی در نظر گرفته شده برای کار با این سامانه قرار است طی دوره‌ آموزشی یاد شده، با کلیه موضوعات مرتبط با مهمات هسته‌ای تاکتیکی و نحوه به کارگیری آنها آشنا شوند.

این وزارتخانه بدون مشخص کردن مدت زمان در نظر گرفته شده برای این دوره آموزشی اعلام کرد: «سربازان بلاروس مجموعه‌ای کامل از این دوره را در مرکز آموزشی نیروهای مسلح روسیه دنبال خواهند کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۵ مارس گذشته اعلام کرد که مسکو در نظر دارد تسلیحات هسته‌ای «تاکتیکی» در بلاروس، متحد نزدیک خود در جنگ اوکراین، مستقر کند.

این موضوع با توجه به همجواری مستقیم بلاروس با کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نگرانی‌هایی را در کی‌یف و غرب برانگیخت.

با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل اعلام کرد که به رغم «لفاظی‌های پوتین» هنوز راهبرد هسته‌ای هم‌پیمانان غربی تغییری نکرده است.

وی در این خصوص افزود: «ما به دقت آنچه روسیه انجام می دهد را رصد می کنیم، اما تاکنون هیچ تغییری در وضعیت هسته‌ای آنها که مستلزم تغییر در مواضع هسته‌ای ما باشد، مشاهده نکرده‌ایم.»

به گفته آقای پوتین، ده فروند هواپیما در بلاروس برای استفاده از چنین سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی تجهیز شده‌اند و یک انبار ویژه تا اول جولای تکمیل خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام کرملین آن هم درست بعد از سفر رئیس جمهور چین به مسکو، از آن بشدت انتقاد کرد.

این در حالیست که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس تابستان گذشته از قابلیت و آمادگی جنگنده‌های کشورش برای حمل سلاح هسته‌ای خبر داده بود.

فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است که سلاح‌های هسته‌ای به اصطلاح «تاکتیکی» می‌توانند خسارات زیادی ایجاد کنند، اما شعاع تخریب آنها محدودتر از سلاح‌های هسته‌ای «استراتژیک» است.

رئیس جمهوری بلاروس هفته گذشته اعلام کرده بود که کشورش آماده است علاوه بر سلاح‌های «تاکتیکی»، پذیرای سلاح‌های هسته‌ای «استراتژیک» روسیه نیز در قلمرو خود باشد.

مقامات روسیه بارها تهدید کرده‌اند که در صورت تشدید درگیری‌ها ممکن است ناچار به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین شوند. 

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار چین نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای؛ پکن روسیه و اوکراین را به گفتگو فراخواند

آغاز رزمایش نظامی مشترک روسیه و بلاروس؛ نگرانی کی‌یف از حمله نظامی زمینی به اوکراین

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟