رویکرد بروکسل در قبال ممنوعیت واردات غلات اوکراین به دو کشور اروپایی و روابط با چین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که روابط چین و اروپا به رفتار پکن از جمله آنچه در مورد تایوان اتفاق می‌افتد، بستگی خواهد داشت.

آگهی

اتحادیه اروپا به اقدام تجاری یکجانبه لهستان و مجارستان در ممنوعیت واردات غلات از اوکراین واکنش نشان داد و آنرا «غیرقابل قبول» خواند.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز یکشنبه در واکنش به این موضوع هرگونه اقدام یکجانبه در زمینه تجارت توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول توصیف کرد.

این موضع پس از آن مطرح شد که کشورهای لهستان و مجارستان به تازگی واردات غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین را با هدف حمایت از بخش کشاورزی ومحصولات داخلی خود ممنوع اعلام کرده‌اند.

مقادیر زیادی از غلات اوکراینی که ارزان‌تر از تولیدات مشابه اتحادیه اروپا است پس ازتهاجم روسیه و مسدود شدن برخی بنادر دریای سیاه به دلیل تنگناهای لجستیکی به کشورهای اروپای مرکزی نرسید؛ مسئله‌ای که مشکلاتی از قبیل افزایش‌ قیمت‌ها و فروش محصولات برای کشاورزان محلی را رقم زد.

این موضوع برای حزب ملی گرای قانون و عدالت حاکم در لهستان در سال برگزاری انتخابات می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا با خشم مردم در مناطق روستایی همراه شده است؛ مناطقی که ساکنان آن معمولا در انتخابات از حزب یاد شده حمایت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما از تصمیم‌های اعلام شده لهستان و مجارستان در مورد ممنوعیت واردات غلات و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین مطلع هستیم. در این زمینه، مهم است که تاکید کنیم سیاست تجاری در صلاحیت انحصاری اتحادیه اروپا است و بنابراین، اقدامات یکجانبه قابل قبول نیست.»

در این بیانیه آمده است: «در چنین مقطع زمانی چالش‌انگیز، هماهنگ کردن و همسویی همه تصمیم‌ها در اتحادیه اروپا بسیار مهم است.»

لهستان و مجارستان بر سر مسائلی از جمله استقلال قضایی، آزادی رسانه‌ها و حقوق دگرباشان جنسی مدت‌ها است روابط پر تنشی با بروکسل دارند.

هر دو کشور یاد شده به دلیل آنچه از سوی مقامات اتحادیه اروپا به عنوان «نگرانی‌ها در خصوص حاکمیت قانون» خوانده می‌شود در حال حاضر در دریافت بودجه اروپایی خود منع شده‌اند.

وزیر توسعه و فناوری لهستان روز یکشنبه اعلام کرد که این ممنوعیت جدا از واردات شامل ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین از طریق کشورش نیز خواهد شد.

این در حالی است که وزارت سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود که ممنوعیت اعمال شده از سوی لهستان با توافقنامه‌های دوجانبه موجود در زمینه صادرات در تناقض است؛ وی در همین راستا خواستار مذاکره با مقامات لهستانی برای حل این موضوع شد.

به گزارش یک خبرگزاری دولتی در کی‌یف، وزرای اوکراینی و لهستانی قرار است روز دوشنبه در ورشو با محوریت گفتگو بر سر موضوع ترانزیت غلات و محصولات کشاورزی با یکدیگر دیدار کنند.

به گفته مقامات اوکراینی، ماهانه حدود ۳ میلیون تن غلات از اوکراین از طریق کریدور دریای سیاه صادر می شود که در این میان تنها ۲۰۰ هزار تن از طریق خاک لهستان به بنادر اروپایی ترانزیت می شود.

جوزپ بورل: رفتار پکن روابط اتحادیه اتحادیه اروپا با چین را تعیین خواهد کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که روابط چین و اروپا به رفتار پکن از جمله آنچه در مورد تایوان اتفاق می‌افتد، بستگی خواهد داشت.

اظهارات جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در این خصوص که طی نطقی از راه دور در آغاز نشست وزرای خارجه گروه هفت در ژاپن ایراد شد، دو موضوع را برجسته کرد که پیش از این نشست سه روزه مورد توجه قرار خواهد گرفت: نخست نیاز به رویکرد واحد و یکپارچه در قبال چین و دوم نگرانی بر سر موضوع تایوان.

نشست کشورهای برخوردار از دموکراسی پیش‌رو در جهان در حالی برگزار شده است که ژاپن، تنها عضو آسیایی این گروه، نگرانی‌های عمیقی در خصوص قدرت رو به رشد چین، همسایه منطقه ای خود دارد و به ویژه تحولات مربوط به احتمال اقدام نظامی علیه تایوان را با دقت دنبال می‌کند.

جوزپ بورل طی اظهاراتی در افتتاحیه این نشست ضمن تاکید بر لزوم تعامل با چین و باز نگه داشتن ارتباطات با این کشور گفت: «هر آنچه در تنگه تایوان اتفاق بیفتد برای ما اهمیت زیادی خواهد داشت.»

او چین را یک «شریک، رقیب و یا رقیب سیستماتیک» توصیف کرد و گفت اینکه اتحادیه اروپا به کدام یک از این سه رابطه متمایل خواهد شد «به رفتار چین بستگی خواهد داشت.»

آگهی

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه هفت احتمالاً در خصوص رویکردی «مشترک و هماهنگ» در قبال چین گفتگو و رایزینی خواهند کرد.

چین تایوان را بخشی از قلمرو و یکی از استان‌های جدا شده خود در زمان جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ می‌داند و بارها تهدید کرده است که در صورت لزوم با استفاده از نیروی نظامی آن را پس خواهد گرفت

این در حالیست که به گفته تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، فقط مردم این جزیره می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اختلافات احتمالی بین اروپا و ایالات متحده در مورد چین را برجسته کرده است.

آقای ماکرون در گفتگوهایی با رسانه‌ها پس از سفر به چین نسبت به کشیده شدن پای اروپا به اختلافات و تنش‌های پر شتاب میان ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تایوان هشدار داده و تاکید کرده بود که اروپا نباید به مثابه «رعیتی» در همه زمینه‌ها دنباله‌رو سیاست‌های واشنگتن باشد.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلینکن در شورای امنیت سازمان ملل: روسیه به سیستم جهانی غذا حمله کرده است

فن درلاین: اتحادیه اروپا به برقراری توازن مجدد در روابط خود با چین نیاز مبرم دارد

«تهران به روسیه موشک‌ بالستیک بدهد، پروازهای ایران‌ایر به اروپا ممنوع می‌شود»