آیا ماکرون و فن در لاین در سفر به چین نقش «پلیس خوب، پلیس بد» را بازی خواهند کرد؟

سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به چین
سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سفر ۳ روزه خود را به چین از روز چهارشنبه آغاز کردند.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سفر ۳ روزه خود را به چین از روز چهارشنبه آغاز کردند.

آن‌ها امیدوارند که با سفر به چین، روابط با این شریک مهم تجاری‌شان را از سر بگیرند و همچنین بتوانند در مورد مسائل پیچیده‌ای مانند اوکراین و ریسک‌های تجارت با پکن گفتگو کنند.

آقای ماکرون آخرین بار در سال ۲۰۱۹ از چین دیدار کرد و این در حالی است که خانم فن در لاین برای نخستین بار از زمان ریاست کمیسیون اروپا به این کشور سفر می‌کند.

برای رئیس جمهوری فرانسه که با اعتراض‌های بازنشستگی در داخل کشور مواجه است، این سفر فرصتی برای کسب برخی از پیروزی‌های اقتصادی است.

یک هیات تجاری فرانسوی ۵۰ نفره شامل شرکت هواپیمایی ایرباس، شرکت ترابری آلستوم و شرکت الکتریسیته دو فرانس آقای ماکرون را در سفر به چین همراهی می‌کنند.

پس از سفر بحث‌برانگیز اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان به چین در اواخر سال گذشته میلادی که انتقاد مقام‌های فرانسوی را به دنبال داشت، آقای ماکرون برای «تقویت وحدت اروپا» از خانم فن در لاین دعوت کرد تا او را در این سفر همراهی کند.

اگرچه به گفته مشاوران ماکرون، او اتحادیه اروپا را برای تقویت روابط تجاری با چین تحت فشار قرار داده است اما به طور گسترده از مواضع فن در لاین حمایت می‌کند.

اوکراین محور مذاکرات

پکن نسبت به اظهارات اخیر خانم فن در لاین در مورد ریسک‌های تجاری با چین و همچنین موضوع حقوق بشر در این کشور ناخشنود است.

فراتر از روابط تجارت، آقای ماکرون و خانم فن در لاین گفته‌اند که در سفرشان به چین می‌خواهند پکن را متقاعد کنند تا از نفوذ خود بر روسیه برای برقراری صلح در اوکراین استفاده کرده یا دست‌کم از حمایت مستقیم از متحد خود یعنی مسکو خودداری کند.

چین اوایل سال جاری میلادی با ارائه طرح صلح ۱۲ ماده‌ای برای بحران اوکراین، از دو طرف درگیر در جنگ خواست برای رسیدن به آتش‌بس با کاهش تدریجی تنش موافقت کنند.

اما این طرح ۱۲ ماده‌ای به دلیل امتناع چین از محکوم کردن روسیه تا حد زیادی توسط غرب رد شد و آمریکا و ناتو سپس اعلام کردند که پکن در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه است، ادعاهایی که چین آن را رد کرده است.

بدبینی‌ها در مورد انگیزه‌های پکن از ارائه این طرح ۱۲ ماده‌ای پس از آن تشدید شد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین ماه گذشته در نخستین سفر خارجی خود از زمان کسب سومین دوره ریاست جمهوری به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد.

آقای ماکرون گفته که مایل است به رئیس جمهور چین که روز پنج‌شنبه در کنار فن در لاین با او دیدار خواهد کرد، تاکید کند که اروپا نمی‌تواند ارسال سلاح به روسیه را بپذیرد.

یکی از مشاوران ماکرون پیش از این گفته بود که با توجه به نزدیکی پکن با مسکو، چین یکی از معدود کشورهایی است که توان تاثیرگذاری فوری بر جنگ اوکراین را دارد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پس از دیدار هفته گذشته خود با رئیس جمهوری چین در پکن گفت که او رهبر چین را تشویق کرده است تا با رئیس جمهور اوکراین گفتگو کند.

پیش‌بینی می‌شود که آقای ماکرون و خانم فن در لاین هم شبیه درخواست نخست وزیر اسپانیا را مطرح کنند.

چین پس از میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی، در تلاش است تا خود را به‌عنوان یک مصلح جهانی و جایگزین آمریکا معرفی کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

گفتگوهای رهبران اروپایی با رئیس جمهور چین در حالی انجام می‌شود که اختلافات واشنگتن و پکن بر سر تایوان تشدید شده و پس از سرنگون کردن بالن چینی در نزدیکی سواحل آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

با وجود این، سفر آقای ماکرون و خانم فن در لاین به چین به عنوان تلاشی برای تعامل با شی جین پینگ در بحبوحه سردی روابط اتحادیه اروپا و چین به دلیل شکاف‌های گسترده بر سر جنگ اوکراین ارزیابی می‌شود.

برخی از تحلیلگران چینی با تأکید بر اهمیت «نمادین» سفر آقای ماکرون به چین، بر این نظرند که پاریس آماده است همکاری با پکن را از سر گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فن در لاین برای دومین دوره متوالی برای ریاست کمیسیون اروپا نامزد می‌شود

در اقدامی بی‌سابقه، رئیس جمهور پیشین تایوان با وعده «صلح» وارد چین شد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم