فن در لاین برای دومین دوره متوالی برای ریاست کمیسیون اروپا نامزد می‌شود

رئيس کمیسیون اروپا
رئيس کمیسیون اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اعلام حزب دموکرات مسیحی آلمان، اورزولا فن در لاین برای دومین دوره متوالی برای ریاست کمیسیون اروپا نامزد خواهد شد؛ اتفاقی که می‌تواند او را در مقام مهم‌ترین سیاستمدار اروپایی برای یک دوره دیگر ابقا کند.

آگهی

سیاستمدار آلمانی در ۵ سال اخیر بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشت که از آن جمله می‌توان به همه‌گیری کووید-۱۹، دو سال جنگ روسیه و اوکراین و همچنین حملات اسرائيل به نوار غزه اشاره کرد. بر اساس اعلام فردریش مرتس، رهبر حزب دموکرات مسیحی، فن در لاین ۶۵ ساله به اتفاق آرا به عنوان تنها نامزد باقی ماندن در سمت ریاست کمیسیون اروپا معرفی شد. 

خانم فن در لاین از بخت خوبی برای تمدید دوران حضورش در کمیسیون اروپا برخوردار است چرا که انتظار می‌رود حزب مردم اروپا که تحت تسلط دموکرات‌- مسیحی آلمان قرار دارد پس از انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئيه، همچنان به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف در این نهاد اروپایی باقی بماند. 

فن در لاین که یکی از صریح‌ترین مدافعان اسرائيل از زمان جنگ این کشور در نوار غزه بوده حتی در شرایطی که فشارهای بین‌المللی علیه ارتش اسرائيل و دولت نتانیاهو افزایش یافته، همچنان به حمایت خود از این کشور در مقابل حملات به نوار غزه ادامه داده است. او همچنین در این مدت از گسترش پروژه‌های سبز در جهت حفاظت از محیط زیست حمایت کرده و تلاش داشته اتحادیه اروپا را به خط مقدم مبارزه جهانی علیه تغییرات اقلیمی تبدیل کند. 

فن در لاین در حالی آماده می‌شود که برای یک دوره دیگر در این سمت قرار گیرد که فضای سیاسی در اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از ۵ سال قبل به سمت راست گرایش پیدا کرده و دولت‌های مختلفی در این قاره در اختیار احزاب دست راستی قرار گرفته‌اند؛ اتفاقی که باعث می‌شود چالش‌های پیش روی فن در لاین و دیگر جریان‌های میانه‌رو افزایش یابد. رئيس کمیسیون اروپا در سخنرانی پذیرش نامزدی برای دور دوم ریاست کمیسیون اروپا ضمن تایید این مطلب تاکیده کرد که جهان در مقایسه با پنج سال پیش بسیار متفاوت است و تغییرات قابل توجهی در این مدت رخ داده است. 

فن در لاین یکی از حامیان سرسخت اوکراین در مقابل حمله نظامی روسیه بوده و بدون هیچ تزلزلی بر لزوم حمایت نظامی، مالی و تسلیحاتی از کی‌یف در مقابل ارتش روسیه تاکید کرده است. او همچنین همزمان تلاش کرده که فشارها بر روسیه از مسیر اعمال تحریم‌ها علیه مسکو شدت یابد. 

این پزشک که مادر هفت فرزند است حالا به یکی از چهره‌های ماندگار و تاثیرگذار سیاست در اتحادیه اروپا تبدیل شده و در صورتی که بتواند یک دوره ۵ ساله دیگر در این جایگاه باقی بماند، می‌توان او را یکی از قدرتمندترین زنان اروپا و جهان نامید. 

بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا و معرفی نامزد مورد نظر برای تصدی ریاست کمیسیون اروپا، رهبران ۲۷ کشور باید فرد مورد نظر را تایید کنند و پس از آن خواهد بود که احتمالا می‌توان شاهد حضور دوباره او در سمت ریاست کمیسیون اروپا بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ماه‌های اخیر شایعات زیادی در خصوص احتمال ترک این سمت از سوی فن در لاین و حضور او به عنوان دبیرکل ناتو به جای استولتنبرگ منتشر شده بود اما به نظر می‌رسد این سیاستمدار آلمانی همچنان در صندلی اروپایی خود حضور خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با رای نمایندگان حزب مردم اروپا فن درلاین یک قدم به ابقا در مقام ریاست کمیسیون اروپا نزدیک‌تر شد

تلاش‌های اروپا برای ممانعت از همکاری‌های روسیه و امارات؛ فن در لاین به ابوظبی سفر کرد

آیا ماکرون و فن در لاین در سفر به چین نقش «پلیس خوب، پلیس بد» را بازی خواهند کرد؟