NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تلاش‌های فن‌ در لاین برای برقراری تعادل جنسیتی کمیسرها؛ دولت‌های اروپایی مردان را ترجیح می‌دهند

اورزولا فن در لاین رئيس کمیسیون اروپا
اورزولا فن در لاین رئيس کمیسیون اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین نخستین زنی که ریاست کمیسیون اروپا را برعهده دارد با وجود تلاش‌هایش همچنان نتوانسته دولت‌های اروپایی را راضی کند تا تعادل جنسیتی را در انتخاب ۲۶ کمیسر این نهاد را برقرار سازند.

آگهی

تاکنون کشورها ۱۶ مرد را برای کمیسر کلیدی مانند اقتصاد، سیاست و تجارت دیجیتال معرفی کرده‌اند. این در حالی است که تنها ۵ زن از جمله خود فن در لاین برای تصدی این سمت‌ها حضور دارند و گفته می‌شود اسپانیا هم یک زن را معرفی خواهد کرد و در نهایت تعداد زنان تنها به ۶ خواهد رسید.

دو حرکت روز پنجشنبه، ترازو را بیشتر به سمت مردان سوق داد؛ رومانی تأیید کرد که ویکتور نگرسکو را نامزد خواهد کرد، سپس لوکزامبورگ هم یک مرد دیگر به نام کریستوف هانسن را معرفی نمود. اگر دانمارک و ایتالیا نیز به دنبال انتخاب مردان باشند، دو سوم از ۲۶ کمیسر عضو کمیسیون، به جز عضو بیست و هفتم که خود فن در لاین است، احتمالا در اختیار مردان قرار می‌گیرد.

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا درخواست فن در لاین برای انتخاب گزینه‌های زن را رد کرده‌اند و ترجیح داده‌اند گزینه‌های مرد بیشتری را برای این امور پیشنهاد دهند.

افرادی مانند سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند، به فن در لاین یادآوری کرده‌اند که آنها تنها بر اساس معاهدات اتحادیه اروپا ملزم به پیشنهاد یک نام به بروکسل هستند و این در حالی است که فن در لاین از کشورها خواسته بود دو گزینه شامل یک مرد و یک زن معرفی کنند تا تعادل جنسیتی برقرار شود.

روال تایید کمیسرها در اتحادیه اروپا از این قرار است که ابتدا کل ۲۶ نفر در یک رای‌گیری واحد توسط پارلمان اروپا مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس هر کمیسیر به صورت جداگانه در پارلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که نمایندگان پارلمان چند نفر از گزینه‌های مرد را رد صلاحیت کند تا جا برای ورود زنان بیشتر فراهم شود.

مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند که کمیسیون جدید بتواند از ماه نوامبر فعالیت خود را آغاز کند. اما اختلاف نظرها در کمیسیون با پایتخت‌های اروپایی روند جدی‌تری گرفته و با وجود اینکه به صورت علنی اظهارنظری از سوی مقام‌ها در بروکسل شنیده نمی‌شود اما نشریه پولتیکو خبر داده که مقام‌های کمیسیون از نبود تعادل جنسیتی در میان نامزدهای پایتخت‌های اروپایی سرخورده هستند.

لیا گالوز، نماینده پارلمان اسپانیا که ریاست کمیته حقوق زنان و برابری جنسیتی را بر عهده دارد، در این خصوص به پولتیکو می‌گوید: «من فکر می‌کنم این واقعا اتفاق بدی است و به نظرم کشورهای عضو باید به درخواست فن در لاین مبنی بر معرفی دو گزینه تن دهند.»

قوانین داخلی پارلمان به طور خاص می‌گویند که نمایندگان باید در هنگام ارزیابی نامزدهای کمیسر در جلسات، توجه ویژه‌ای به تعادل جنسیتی داشته باشند.

آیا این بدان معنی است که پارلمان با این قانون نامزدهای مرد را رد خواهد کرد؟ گالوز می‌گوید این کار بسیار دشوار خواهد بود و ما بیشتر ترجیح می‌دهیم فشارها از سوی کمیسیون، پارلمان و جامعه مدنی بر دولت‌های اروپایی افزایش یابد تا آنها در این تصمیم خود تجدید نظر کنند.

در همین رابطه آندریاس شایدر، نماینده پارلمان اروپا از اتریش، پیش‌بینی کرده که نامزدهای مرد که کارنامه ضعیف‌تری دارند در پارلمان اروپا با مشکل مواجه شده و بسیاری از آنها احتمالا رد خواهند شد. این سیاستمدار اتریشی در گفتگو با پولتیکو گفته است این کار با هدف ایجاد تعادل جنسیتی صورت می‌گیرد.

با این حال، پارلمان پس از انتخابات اخیر، هنگام توزیع مشاغل برتر، قوانین تعادل جنسیتی خود را نادیده گرفت و بیشتر کرسی‌های مهم سهم مردان شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنا لوهرامان، وزیر اروپا آلمان که یک سیاستمدار حزب سبز است، نیز به این موضوع اشاره کرد و از فن در لاین خواست تا سختگیرانه عمل کند. او در این خصوص گفت: «کمیسیون جدید نباید به یک گروه مردانه تبدیل شود. فن در لاین باید در مقابل این موضوع بایستد و از حق برابر نمایندگی زنان و مردان دفاع کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمان اروپا و نقش زنان سیاستمدار؛ ملونی با کارت‌های فن در لاین و لوپن چگونه بازی می‌کند؟

فن در لاین در آستانه انتخابات: در ریاست کمیسیون اروپا ابقا شوم کمیسر جدید دفاعی تعیین می‌کنم

فن در لاین برای دومین دوره متوالی برای ریاست کمیسیون اروپا نامزد می‌شود