افزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۴۶ هزار نفر؛ امیدها برای نجات افراد بیشتر کم‌رنگ شده است

خانواده یکی از قربانیان زلزله ترکیه
خانواده یکی از قربانیان زلزله ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آخرین آمار، بیش از ۴۶ هزار نفر در زمین‌لرزه‌ای که ترکیه و سوریه را لرزاند کشته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد چراکه بسیاری هنوز مفقود هستند.

آگهی

طبق آخرین آمار، بیش از ۴۶ هزار نفر در زمین‌لرزه‌ای که ترکیه و سوریه را لرزاند کشته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد چراکه بسیاری هنوز مفقود هستند.

در حالی که ترکیه تلاش می‌کند بدترین فاجعه دوران مدرن خود را مدیریت کند نگرانی‌ها درباره قربانیان زلزله در سوریه افزایش یافته است چراکه مسئولان برنامه جهانی غذا بر مقامات شمال غربی این کشور فشار می‌آورد تا مانع دسترسی به این منطقه نشوند.

با گذشت ۱۲ روز از وقوع زلزله‌، امدادگران قرقیزستانی تلاش کردند یک خانواده پنج نفره سوری را از زیر آوار ساختمانی در شهر انطاکیه در جنوب ترکیه نجات دهند.

سه نفر از جمله یک کودک زنده نجات یافتند. تیم نجات گفت که مادر و پدر جان سالم به در بردند اما کودک بعدا به دلیل کم آبی جان خود را از دست داد. اما دو کودک دیگر این خانواده در همان ابتدا جان باخته بودند.

آتای عثمانوف، یکی از اعضای تیم نجات به رویترز گفت: «ما امروز در حال حفاری فریادهایی شنیدیم. وقتی افرادی را که زنده هستند پیدا می‌کنیم همیشه خوشحال می‌شویم.»

تعداد قربانیان این زمین لرزه در ترکیه به ۴۰ هزار و ۶۴۲ نفر رسیده است، این در حالی است که قربانیان در سوریه بیش از ۵۸۰۰ نفر گزارش شده است. این رقم برای روزها تغییر نکرده است.

دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با رویترز گفت که دولت سوریه و ترکیه بسیار خوب همکاری کرده‌اند اما عملیات در شمال غرب سوریه با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: «مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم عملیات در شمال غرب سوریه است که در آن مقامات شمال غربی سوریه دسترسی لازم را به ما نمی‌دهند و این مشکل باید فورا رفع شود.»

این منطقه از سوریه توسط شورشیان در حال جنگ با نیروهای وفادار به بشار اسد کنترل می‌شود و این موضوع تلاش‌ها برای کمک به مردم را پیچیده کرده است.

از سوی دیگر پزشکان و کارشناسان نسبت به گسترش احتمالی عفونت در منطقه‌ای که در آن هزاران ساختمان در هفته گذشته فروریختند و زیرساخت‌های بهداشت آسیب دیدند ابراز نگرانی کردند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه روز شنبه گفت که اگرچه افزایش عفونت‌های روده‌ای و دستگاه تنفسی گزارش شده است اما این ارقام تهدیدی جدی برای سلامت عمومی نیست و اقدامات لازم برای نظارت و پیشگیری از بیماری‌های احتمالی انجام شده است.

وی افزود: «اولویت اکنون ما، مبارزه با شرایطی است که می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند و از بیماری‌های عفونی جلوگیری کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اضطراب و تروما؛ بازماندگان زلزله مرگبار ترکیه با مشکلات روحی و روانی دست به گریبانند

تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۵۰ هزار نفر رسید

حادثه مرگبار تله‌کابین در ترکیه؛ ده‌ها نفر همچنان بین زمین و آسمان گرفتارند