حمله افراد مسلح به بیمارستان محل نگهداری نوزاد نجات‌یافته از زلزله سوریه

نوزاد نجات‌یافته از زمین لرزه در سوریه
نوزاد نجات‌یافته از زمین لرزه در سوریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افراد مسلح روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) با حمله به بیمارستان محل نگهداری نوزاد دختری که تازه از زیر آوار خارج شده است، مدیر این مرکز بهداشتی را مورد ضرب و جرح قرار داند.

آگهی

افراد مسلح روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) با حمله به بیمارستان محل نگهداری نوزاد دختری که تازه از زیر آوار خارج شده است، مدیر این مرکز بهداشتی را مورد ضرب و شتم قرار داند.

یک مقام مسئول در این بیمارستان که به دلیل بیم از انتقام‌جویی نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت: رئیس بیمارستان به پرستاری که از این نوزاد به نام «آیه» عکس می‌گرفته مشکوک شده و این ظن را برده بود که می‌خواهد نوزاد را برباید، در نتیجه وی را از بیمارستان بیرون کرد. این پرستار چند ساعت بعد با شماری افراد مسلح بازگشت و رئیس بیمارستان مورد ضرب و شتم این افراد قرار گرفت.

این مقام بیمارستانی در مورد شایعات در شبکه‌های اجتماعی گفت تلاش برای ربودن این نوزاد دختر صحت ندارد. به گفته این مقام مسئول، مردان مسلح پس از ورود به بیمارستان به افسران پلیسی که از نوزاد محافظت می‌کردند گفته‌اند که به دلیل اخراج دوست خود به دنبال مدیر هستند و علاقه‌ای به «آیه» ندارند.

افسران پلیس پس از آن برای حفاظت در بیمارستان مستقر شدند که چند نفر با ادعای دروغ مبنی بر اینکه از بستگان نوزاد هستند، تلاش می‌کردند به او نزدیک شوند.

این نوزاد در پی نجات از زمین‌لرزه ۶ فوریه ترکیه و سوریه شهرتی جهانی یافت. نیروهای امدادی در شهر جندیرس در شمال سوریه، این نوزاد دختر مو مشکی را بعد از ۱۰ ساعت از گذشت زمین لرزه و در حالی که مشغول حفاری در محل آوارهای یک آپارتمان پنج طبقه بودند زنده پیدا کردند.

امدادگران در حالیکه به دنبال یافتن افراد از زیر آوار بودند، متوجه صدای این نوزاد شدند و او را که ساعاتی از تولدش می‌گذشت و بند نافش موقع پیدا شدن در زیر آوار بتنی هنوز به مادرش افرا ابوهادیه بسته شده بود، نجات دادند. با ادامه جستجو برای یافتن سایر اعضای این خانواده مشخص شد که تمامی آن‌ها از جمله پدر و مادر و چهار برادر و خواهر وی در زیر آوار کشته شده‌اند. 

در ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود که مردی این کودک را از زیر آوار یک ساختمان پنج طبقه بیرون می‌کشد و فرد دیگری بلافاصله به‌دنبال پتو می‌رود تا وی را از سرمای زیر صفر در امان نگه دارد. امدادگران او را به سرعت به بیمارستان عفرین در نزدیکی محل منتقل کردند و از آن زمان تاکنون این نوزاد تحت مراقبت قرار دارد.

تصاویر او به هنگام عملیات امدادرسانی به طور گسترده در گزارش‌های خبری رسانه‌ها به اشتراک گذاشته شد و هزاران تن از مردم سراسر جهان برای قبول سرپرستی این نوزاد اعلام آمادگی کردند.

صالح البدران، عموی بزرگ این نوزاد، گفته است «آیه» احتمالا سه‌شنبه یا چهارشنبه بیمارستان را ترک می‌کند و عمه او که به تازگی زایمان کرده و از زلزله جان سالم به در برده است او را بزرگ خواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خانواده «آیه» از سال ۲۰۱۸ در شهر جیندریس زندگی می‌کردند. زلزله اخیر ده‌ها واحد مسکونی را در این منطقه ویران کرده است. عموی «آیه» گفته است که پدر او عبدالله ترکی ملیحان اصالتاً اهل روستای خشم در شرق استان دیرالزور سوریه بود، اما در سال ۲۰۱۴ و در پی تسخیر روستا توسط گروه داعش، آنجا را به همراه خانواده‌اش ترک کرده بود.

زمین لرزه ویرانگر روز دوشنبه هفته گفته در جنوب شرقی ترکیه و شمال سوریه تا کنون بیش از ۳۶ هزار نفر کشته برجا گذاشته و انتظار می‌رود با ادامه عملیات حفاری و آواربرداری، این رقم بیشتر نیز بشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از زمین‌لرزه مرگبار در ترکیه و سوریه تا کنون چه می‌دانیم؟

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است