همزمان با اعلام برگزاری رزمایش‌های کره‌ جنوبی و آمریکا، پیونگ‌یانگ تهدید به اقدام نظامی کرد

نمایش موشک‌های قاره‌پیما در رژه هشتم فوریه ۲۰۲۳ در کره شمالی (راست) و رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در حال عبور از رودخانه‌ای در کره جنوبی در اکتبر ۲۰۲۲ (چپ)
نمایش موشک‌های قاره‌پیما در رژه هشتم فوریه ۲۰۲۳ در کره شمالی (راست) و رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در حال عبور از رودخانه‌ای در کره جنوبی در اکتبر ۲۰۲۲ (چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره شمالی تنها ساعاتی پس از اعلام طرح برگزاری رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده در هفته آینده، این اقدامات را سبب ایجاد «گرداب بزرگی از تشدید تنش» خواند. پیونگ‌ یانگ این رزمایش را آماده سازی برای یک «جنگ تهاجمی» تلقی می‌کند.

آگهی

کره شمالی در واکنش به اعلام برگزاری رزمایش مشترک هفته آینده کره جنوبی و ایالات متحده، روز جمعه تهدید کرد که حق «اقدامات متقابل بی‌سابقه و مداوم و قاطع» را برای خود محفوظ می‌داند. بیانیه پیونگ‌یانگ کمتر از دو ساعت پس از آن صادر شد که کره جنوبی از برگزاری رزمایش‌های مشترک با آمریکا در هفته آینده و مانورهای منظم بهاری در ماه آینده خبر داد.

وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه هفدهم فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که سئول و واشنگتن هفته آینده به منظور ارتقای کار با ادوات هسته‌ای آمریکا و در راستای مقابله بهتر با تهدیدات کره شمالی، تمرین‌های مشترکی را برگزار خواهند کرد.

کره شمالی با دارا بودن سلاح‌های هسته‌ای، سال گذشته میلادی چندیدن بار موشک‌های خود از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی را که به طور بالقوه توانایی رسیدن به هر نقطه از ایالات متحده را دارند به هوا پرتاب کرد. کره شمالی هم اکنون نیز برنامه دارد تا خود را برای یک آزمایش هسته‌ای دیگر آماده کند، امری که از سال ۲۰۱۷ به آن سو صورت نگرفته است.

واکنش کره شمالی

وزارت خارجه کره شمالی، ایالات متحده را به دامن زدن به تنش و استفاده از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «ابزاری برای اعمال سیاست‌های خصمانه غیرقانونی» برای فشار به پیونگ یانگ متهم کرد. این وزارتخانه آورده است، کره شمالی در سال جدید میلادی «از هرگونه اقدام نظامی ویژه» به جز فعالیت‌های منظم خودداری کرده بود، اما رزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ واشنگتن و سئول «گرداب بزرگی از تشدید تنش» ایجاد می‌کند.

در بیانیه وزارت‌ خارجه کره‌ شمالی آمده است که «اگر گزینه ایالات متحده این است که دندان خود را نشان دهد و با همه چیز با زور برخورد کند، پس در نتیجه همین امر در مورد گزینه کره شمالی نیز می‌تواند صادق باشد.»

در این بیانیه آمده است: «در صورتی که ایالات متحده و کره جنوبی برنامه از قبل اعلام شده‌ خود برای برگزاری این رزمایش نظامی، که کره شمالی از آن به عنوان آماده سازی برای یک جنگ تهاجمی تلقی می‌کند را اجرایی کنند، با اقدامات متقابل بی سابقه و مستمر و قاطع مواجه خواهند شد.»

آسوشیتدپرس
نمایش ۱۷ موشک قاره پیما در رژه نیروهای کره شمالی به تاریخ هشتم فوریه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

مختصات تمرین هفته آینده چیست؟

بنا بر اعلام وزارت دفاع کره جنوبی رزمایش‌های هسته‌ای مذکور تحت عنوان «رزمایش شبیه‌سازی (دست‌گرمی) کمیته راهبرد بازدارندگی» قرار است از ۲۲ فوریه در مقر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برگزار شود و سیاست‌گذاران ارشد دفاعی هر دو طرف در آن شرکت خواهند کرد.

پس از توافقی که سال گذشته میلادی بین مقامات دو کشور کره جنوبی و آمریکا صورت گرفت، این اولین رزمایشی خواهد بود که در این چهارچوب انجام می‌شود. هدف سئول از برگزاری چنین رزمایش‌هایی این است که با توسل به «توان بازدارندگی تعمیم‌یافته آمریکا به متحدانش» از ظرفیت ارتش آمریکا، به ویژه نیروهای هسته‌ای آن بهره‌مند گردد.

اعضای شرکت‌کننده در این «تمرین دست‌گرمی» از یک هیات کره جنوبی به سرپرستی معاون وزیر دفاع کره جنوبی و مقامات آمریکایی شامل معاون دستیار وزیر دفاع در اداره آسیای شرقی، و معاون دستیار وزیر دفاع در امور هسته‌ای و سیاست مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی خواهند بود.

این تمرین مشترک با تمرکز بر مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی انجام می‌گیرد و هر دو طرف درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات و رویه‌های مستشاری، گفتگوهای عمیقی خواهند داشت.

همچنین در ۲۳ فوریه، مقامات نظامی دو کشور از پایگاه دریایی Kings Bay در ایالت جورجیا که زیردریایی های هسته‌ای کلیدی آمریکایی را در خود جای داده است، بازدید خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقادها به آغاز رزمایش دریایی سه‌جانبه؛ آیا روسیه موشک‌ راهبردی خود را امتحان ‌می‌کند؟

یک شبکه اسرائیلی: اگر روسیه از ایران موشک‌ بگیرد، تل آویو موشک‌ نقطه‌زن به اوکراین می‌دهد

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد