مدودف در واکنش به اعطای تسلیحات جدید به اوکراین: تمامی سرزمین‌های تحت حاکمیت کی‌یف در آتش خواهد سوخت

دیمیتری مدودف هنگام بازدید از کارخانه گروه کلاشنیکف در  روسیه، سه شنبه، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳.
دیمیتری مدودف هنگام بازدید از کارخانه گروه کلاشنیکف در روسیه، سه شنبه، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دمیتری مدودف گفته است که عرضه تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده به اوکراین تنها باعث خواهد شد تا حملات تلافی‌جویانه‌تر روسیه را در پی داشته باشد؛ چرا که دکترین هسته‌ای روسیه نیز چنین چیزی را پیش‌بینی کرده است.

آگهی

مقامات پنتاگون روز جمعه اعلام کردند آمریکا در بسته دو میلیارد دلاری کمک نظامی خود به اوکراین، سلاح جدیدی را در اختیار کی یف قرار می دهد که برد عملیاتی ارتش اوکراین را تا دو برابر بیشتر خواهد کرد.

در همین حال، دمیتری مدودف رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفته است که عرضه تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده به اوکراین تنها باعث خواهد شد تا حملات تلافی‌جویانه‌تر روسیه را در پی داشته باشد؛ به حدی که دکترین هسته‌ای روسیه نیز چنین چیزی را پیش‌بینی کرده است.

اوکراین با در اختیار گرفتن بمب‌های پرنده جدید آمریکایی موسوم به GLSDB یا «بمب پرتاب از زمین کوچک قطر» با بردی بیش از ۱۵۰ کیلومتر این توانایی را خواهد داشت تا تمام خطوط تدارکاتی روسیه در شرق اوکراین و همچنین بخشی از کریمه تحت اشغال روسیه را در تیررس خود قرار دهد.

پاسخی هسته‌ای حتی اگر حملات با تسلیحات متعارف باشد

ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت: «ما ابزار لازم برای پاسخگویی را داریم و قرار نیست [این پاسخ] تنها به استفاده از خودروهای زرهی ختم ‌شود، همه باید این را درک کنند.»

با این وصف، دمیتری مدودف می‌گوید که «تمام سرزمین‌هایی که تحت حاکمیت کی‌یف باقی خواهد ماند، در آتش خواهد سوخت.»

دمیتری مِدوِدِف که هم اکنون معاونت شورای امنیت روسیه را بر عهده دارد با اظهارات تند و خشن خود رویه‌ای تند و تهاجمی علیه اوکراین و غرب در پیش گرفته است. 

مِدوِدِف، سیاستمدار به ظاهر «لیبرال» و نزدیک به غرب در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی و رئيس جمهوری وقت روسیه، اکنون از سوی منتقدانش «بازِ جنگ‌طلب» لقب گرفته است.  

وی در مورد اینکه آیا تحویل بمب-راکت‌های جدید آمریکایی به اوکراین، مسکو را مجبور به مذاکره با کی‌یف خواهد کرد یا نه گفت: «فقط افراد پرافاده که دم از اخلاقیات می‌زنند، که البته هم در کاخ سفید و هم در کنگره هم تعدادشان کم نیست، می‌توانند چنین چیزی بگویند.»

مدودف افزود: «ما هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستیم و بسته به ماهیت تهدیدات، آماده استفاده از انواع سلاح‌ها هستیم. طبق اسناد دکترین [نظامی] از جمله مبانی بازدارندگی هسته‌ای، به شما اطمینان می‌دهم که پاسخ [روسیه] سریع، سخت و قانع‌کننده خواهد بود.»

مسکو در صورت «تجاوز به فدراسیون روسیه با سلاح‌های متعارف در زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید است» مطابق با دکترین هسته‌ای خود حمله اتمی را مجاز می‌داند.

اوکراین پیش از این، موشک‌های آمریکایی هیمارس با برد تقریبی ۷۷ کیلومتر را در اختیار داشت و هم اکنون امیدوار است با موشک‌های جدید بتواند نیورهای روسیه را به عقب براند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدودف: اوکراین با موشک‌های غرب سایت‌های موشکی روسیه را بزند، واکنش مسکو هسته‌ای خواهد بود

وال‌استریت ژورنال: تهران و مسکو به دنبال ساخت کارخانه تولید پهپادهای چابک‌تر در روسیه هستند

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟