پوتین با تهدید به استفاده از سلاح اتمی: بعد از ۸۰ سال دوباره مقابل تانک‌های آلمانی قرار گرفته‌ایم

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین می‌گوید این کشور آمادگی دارد از زرادخانه اتمی خود برای پاسخ به دشمنانش در جنگ استفاده کند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی به مناسبت  هشتادمین سالگرد نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم با اشاره به تصمیم اخیر آلمان برای ارسال تانک‌های «لئوپارد» به اوکراین گفت: «بعد از ۸۰ سال دوباره مقابل تانک‌های آلمانی قرار گرفته‌ایم. باورکردنی نیست؛ اما حقیقت دارد.» 

او همچنین در ادامه با شبیه‌سازی جنگ اخیر با جنگ جهانی دوم مدعی شد که «روسیه اوکراین را که ظاهرا در چنگال نازیسم جدید است، شکست خواهد داد.» 

پوتین در این سخنرانی آتشین در ولگوگراد که تا سال ۱۹۶۱ به عنوان استالینگراد شناخته می‌شد، آلمان را به دلیل کمک به تسلیح اوکراین مورد انتقاد قرار داد و گفت: «کسانی که امیدوار به شکست روسیه در میدان جنگ هستند، ظاهرا نتوانسته‌اند بفهمند که جنگ با روسیه در دوران امروز متفاوت است.»

او همچنین کشورهای دیگر را که از اوکراین حمایت می‌کنند تهدید کرد، که پاسخی سخت علیه اقدامات خود دریافت خواهند کرد. او در ادامه گفت: «ما به مرزهای آنها تانک اعزام نمی‌کنیم اما ابزارهای لازم برای پاسخ را داریم. این پاسخ محدود به استفاده از سخت‌افزار زرهی نخواهد بود. همه باید این موضوع را بفهمند.»

او در ادامه تهدیدات تند خود همچنین تهدیدات هسته‌ای را هم اضافه کرد و افزود: «ما آماده‌ایم از کل زرادخانه روسیه که شامل سلاح‌های هسته‌ای است استفاده کنیم.» 

او همچنین بار دیگر اوکراین را متهم کرد که در حال ترویج و توسعه ایدئولوژی نازیسم است. پوتین از زمان آغاز جنگ اتهامات مشابهی را علیه اوکراین مطرح کرده و مدعی شده که گروه‌های نازیسم در حال رشد و گسترش هستند و این مسئله را به عنوان خطری برای گروه‌های روس در اوکراین مطرح کرده است. 

اظهارات تهدیدآمیز پوتین در حالی مطرح می‌شود که اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا برای دیدار با مقام‌های اوکراینی به کی‌یف سفر کرده است. 

در روزهای اخیر مقام‌های اروپایی، آمریکایی و ناتو تلاش کرده‌اند روند حمایت از اوکراین را تشدید کنند و از کشورهای متحد و دوست خود خواسته‌اند تسلیحات بیشتری برای مقابله با روسیه به ارتش زلنسکی برسانند. 

او در توئیتی نوشت: «ما اینجا هستیم تا نشان دهیم که اتحادیه اروپا محکم مثل همیشه در کنار اوکراین ایستاده است و برای تعمیق بیشتر حمایت و همکاری خود به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم.»

فن در لاین می‌گوید که اروپا باید در برابر تجاوز روسیه پیروز شود و تحریم‌های بی‌سابقه اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را با یک دهه پسرفت مواجه کرده است.

پوتین در ادامه تهدیدهای خود خطاب به کشورهای غربی گفت: «کشورهای اروپایی از جمله آلمان که تصور می‌کنند می‌توانند در میدان جنگ بر روسیه پیروز شوند ظاهرا نمی‌دانند که جنگ مدرن با مسکو برای آنها کاملا متفاوت خواهد بود و این چیزی است که همه باید متوجه آن باشند.»

او همچنین با اشاره به جنگ استالینگراد در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم که ارتش شوروی توانست شکست سنگینی به آلمان وارد کند گفت که نبرد جنگ جهانی دوم به نمادی از «ذات فناناپذیر مردم روسیه» تبدیل شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نبرد استالینگراد، که ۸۰ سال پیش با تسلیم نیروهای آلمانی به ارتش سرخ، جریان جنگ جهانی دوم را تغییر داد، همچنان نماد قدرتمندی از میهن پرستی در روسیه است. در جریان آن جنگ مشهور در جریان جنگ جهانی دوم در سالهای ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۳ ارتش شوروی توانست بیش از ۹۰ هزار سرباز آلمانی را به اسارت بگیرد و در واقع نتیجه جنگ را تغییر دهد. در آن نبرد که از آن تحت عنوان یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم یاد می‌شود نزدیک به ۱ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین؛ روسیه مدعی پیش‌روی در جبهه باهموت و تصرف روستایی در دونتسک شد

اوکراین: در مرحله نخست ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک از ائتلاف ۱۲ کشور غربی تحویل می‌گیریم

نمایش پیروزی پنجم پوتین؛ چه سرنوشتی در انتظار روسیه است؟