زندگی عادی به شهرهای چین بازگشت؛ دولت چگونه صدای اعتراضات مردمی را شنید؟

تجمع معترضین به سیاست‌های پکن و همبستگی با مردم چین؛ واشنگتن یکشنبه ۴ دسامبر ۲۰۲۲.
تجمع معترضین به سیاست‌های پکن و همبستگی با مردم چین؛ واشنگتن یکشنبه ۴ دسامبر ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته پیش، خشمی انباشتی که ماه‌ها در برابر سیاست سختگیرانه «کووید صفر» در حال جوشیدن بود با تظاهرات در ده‌ها شهر چین فوران کرد.

آگهی

پس از یک هفته تظاهرات در شهرهای بزرگ چین، بالاخره دولت این کشور موافقت کرد تا حدودی محدودیت‌های کرونایی را برداشته و کسب‌وکارها دوباره باز شوند.

در پایتخت ۲۲ میلیون نفری کشور چین، بسیاری از مغازه‌ها از روز دوشنبه بازگشایی شدند و ساکنان پکن می‌توانند بدون نیاز به ارائه جواب منفی آزمایش کرونا موسوم به «پی‌سی‌آر»، از امروز دوباره از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

در اقداماتی مشابه در سایر شهرهای چین از جمله در شانگهای نیز از این پس مردم می‌توانند بدون نیاز به ارائه جواب آزمایش، از دسترسی به برخی مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و جاذبه‌های گردشگری بهره‌مند شوند.

پس از آن‌که موارد جدیدی از ابتلا به کووید در فصل بهار در شهر پر راهبردی شانگهای گزارش شد، قوانین بسیار بر این کلان‌شهر اقتصادی ۲۵ میلیون نفری حاکم شد و متعاقب آن اقتصاد کشور نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در برخی شهرها همچون شهر نسبتا کوچک اورومچی (با جمعیتی نزدیک به چهار میلیون نفر که نقطه شروع اعتراضات در چند روز اخیر بود)، مردم از این پس می‌توانند آزادانه به رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و هتل‌ها تردد داشته باشند.

یا به عنوان مثال، مردم شهر ووهان (که اولین مورد کووید-۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ در آن شناسایی شد) از امروز می‌توانند بدون نیاز به ارائه تست منفی کرونا از حمل و نقل عمومی در این شهر استفاده کنند.

«انعطاف بیشتر» در پاسخ به اعتراضات

در هفته پیش، خشمی انباشتی که ماه‌ها علیه سیاست سختگیرانه «کووید صفر» در حال جوشیدن بود با تظاهرات در ده‌ها شهر چین فوران کرد، بطوری‌که از زمان اعتراضات دموکراسی‌خواهانه میدان تیان‌آن‌مِن در سال ۱۹۸۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

تظاهرات هفته گذشته در چین که به طور ویژه توسط دانشجویان رهبری می‌شد، به سرعت فاز سیاسی پیدا کرد و برخی خواستار کناره‌گیری شخص شی جین پینگ به عنوان رئیس‌جمهور این کشور شدند.

در پاسخ به این نارضایتی مردمی، مقامات چینی اعلام کردند که برخی از محدودیت‌های کرونایی را بر خواهند داشت. این اقدام مورد تشویق سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

یک مقام اروپایی گفته است که رئیس جمهور چین در دیدار با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که هفته گذشته از پکن بازدید کرد شخضا اذعان کرده است که نوع کمتر کشنده اومیکرون «راه را برای انعطاف بیشتر در محدودیت‌ها باز می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع مقابل سفارت ایران؛ مادر اسپانیایی: فرزندم قصد تضعیف امنیت کشور ایران را نداشته است

«لغو محدودیت‌های کرونایی در چین، باعث مرگ ۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ در این کشور می‌شود»

کره شمالی به قرنطینه پایتخت «پایان» داد