عقب‌نشینی مقام‌های چینی از اعمال محدودیت‌های کرونایی پس از شدت‌گیری اعتراضات مردمی

تظاهرات ضد دولتی در چین
تظاهرات ضد دولتی در چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهادهای حقوق بشری که وضعیت چین را رصد می‌کنند تخمین می‌زنند که دست‌کم ۲۷ تظاهرات از روز شنبه تا دوشنبه در سراسر چین برگزار شده است.

آگهی

پس از ادامه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید۱۹ را اعلام کردند.

این اعلام عمومی پس از آن صورت می‌گیرد که تظاهرکنندگان در جنوب گوانگژو با نیروهای پلیس درگیر شدند. این تظاهرات که در پایان هفته قبل در شانگهای، پکن و دیگر شهرهای چین هم گسترش یافت به نمایشی از نافرمانی عمومی تبدیل شده است. اتفاقاتی که از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رئيس جمهوری جدید این کشور در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

بر اساس اعلام مقام‌های شهری در چونگ کینگ، افراد مبتلا به کووید ۱۹ اجازه دارند در خانه قرنطینه شوند. گوانگژو در نزدیکی هنگ کنگ نیز کاهش محدودیت‌ها را اعلام کرده است.

این در حالیست که پیش از این، اقدامات سخت‌گیرانه دولت که در راستای سیاست «کووید صفر» تعریف و اجرا شده موجبات نارضایتی و خستگی بسیاری از مردم این کشور را به همراه داشته است.

برخی از معترضان و کارشناسان مسائل چین بر این باورند که مرگ روز چهارشنبه جیانگ زمین، رئیس‌جمهور پیشین، که در سال ۱۹۸۹ و پس از سرکوب میدان تیان‌آنمن قدرت را در این کشور در دست گرفت به شدت‌گیری جریان اعتراضی مردم چین تبدیل شود.

مقام‌های شهر گوانگژو بدون این که اشاره‌ای به افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در این شهر کنند، سیاست‌های جدید در خصوص لغو قرنطینه و کاهش محدودیت‌های کرونایی را اجرایی کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در ویدیوهایی که از تظاهرات‌ها و درگیری‌ها میان مردم و نیروهای پلیس منتشر شده، در آنها مردم معترض به سمت پلیس اشیایی را پرتاب می‌کنند. همچنین در ویدیو دیگری نیروهای امنیتی یک کپسول گاز اشک آور را در میان جمعیت شلیک می‌کنند.

نهادهای حقوق بشری که وضعیت چین را رصد می‌کنند تخمین می‌زنند که دست‌کم ۲۷ تظاهرات از روز شنبه تا دوشنبه در سراسر چین برگزار شده است.

کاهش محدودیت‌ها

علاوه بر کاهش محدودیت ها در گوانگژو و چونگ کینگ، مقامات ژنگژو، که کارخانه‌های بزرگی مانند تولید محصولات اپل در آنجاست اعلام کرده‌اند که کسب و کارها، سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها می‌توانند دوباره به صورت منظم فعالیت خود را از سر بگیرند.

پیش از این مقام‌های بهداشتی چین گفته بودند که دولت به «نگرانی‌های فوری» مطرح شده توسط مردم پاسخ خواهند داد و قوانین کنترل کننده کووید۱۹ با انعطاف‌پذیری بیشتری و مطابق با شرایط هر منطقه اجرایی خواهد شد.

در حالی که به نظر می‌رسد کاهش برخی اقدامات تلاشی برای جلب رضایت مردم باشد، مقامات نیز شروع به جستجوی کسانی کرده‌اند که در اعتراضات شرکت داشته‌اند.

یکی از ساکنان پکن که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه به رویترز گفت: «پلیس جلوی در خانه من آمد تا در مورد همه چیز از من بپرسد و از من بخواهد یک پرونده کتبی را تکمیل کنم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی دیگر از اهالی گفت که برخی از دوستانی که فیلم‌های اعتراضی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند به ایستگاه پلیس برده شدند و از آنها خواسته شد تا تعهدی را امضا کنند که دیگر این کار را انجام نخواهند داد. گزارش‌های دیگری در خصوص افرادی از این دست که تجربیات مشابهی داشته‌اند نیز به دست رویترز رسیده است.

مشخص نیست که مقامات چگونه این افراد را شناسایی کرده‌اند و همچنین مشخص نیست که مقامات با چند نفر از این افراد تماس گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض‌های کم‌سابقه در چین؛ شعار «شی جین پینگ استعفا» و سانسور در شبکه‌های اجتماعی

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند