سفر نخست‌وزیر عراق به تهران؛ تلاش طرفین برای بیان مواضع در جریان حملات سپاه به اقلیم کردستان

کنفرانس مشترک خبری ابراهیم رئیسی و محمد السودانی در کاخ سعدآباد در هشتم آذرماه ۱۴۰۱
کنفرانس مشترک خبری ابراهیم رئیسی و محمد السودانی در کاخ سعدآباد در هشتم آذرماه ۱۴۰۱ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بغداد هفته گذشته اعلام کرده بود که واحدهایی از گارد مرزی را در مرزهای خود با ترکیه و ایران مستقر خواهد کرد تا از حملات مداوم همسایگان خود علیه این گروه‌ها جلوگیری کند.

آگهی

نخست وزیر جدید عراق در سومین سفر خارجی خود صبح روز سه‌شنبه ۸ آذر وارد تهران شد. این سفر که قرار است دو روز به طول بیانجامد به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی صورت گرفته است.

آنچه تا کنون به طور رسمی اعلام شده این است که این دعوت به منظور گفتگو درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بین این دو همسایه صورت گرفته است.

اما سفر آقای السودانی به ایران تحت تاثیر حملات چندباره سپاه پاسداران به مواضع گروه‌های مخالف کرد در کردستان عراق نیز قرار دارد. ایران در توجیه حملات موشکی خود در خاک عراق، می‌گوید که در خاک اقلیم کردستان عراق گروه‌های مسلحی وجود دارند که قصد ایجاد «نا امنی» در بحبوحه اعتراضات ضدحکومتی در ایران را دارند.

حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقلیم کردستان

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز سه شنبه در نشست خبری خود در تهران گفت که دولتش متعهد به جلوگیری از استفاده از خاک عراق علیه امنیت ایران است.

رئیس‌جمهور ایران نیز در کنفرانس مشترک خبری با آقای السودانی بدون نام بردن از گروه خاصی گفت: «مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.»

اقدام عراق پیش از سفر به تهران

بغداد هفته گذشته اعلام کرده بود که واحدهایی از گارد مرزی را در مرزهای خود با ترکیه و ایران مستقر خواهد کرد تا از حملات مداوم همسایگان خود علیه این گروه‌ها جلوگیری کند.

تهران روز دوشنبه از تصمیم دولت عراق برای اعزام نیرو به منطقه مرزی بین دو کشور در اقلیم کردستان عراق استقبال کرد. درست است که بغداد امکان استقرار نیروهای نظامی فدرال در مرز خود را دارد ولی شاید ابتدا لازم باشد تا به لحاظ سیاسی موافقت مقامات محلی اقلیم کردستان را نیز جلب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نچیروان بارزانی، رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق، در هفته گذشته دو بار به بغداد سفر داشته تا به این وضعیت رسیدگی کند. در نهایت روز گذشته اعلام شد که با همکاری مشترک بین نیروهای بغداد و پیشمرگه های کرد، نیروهای فدرال در مرز اقلیم با همسایگان مستقر خواهند شد. بدین ترتیب این اولین باری خواهد بود که نیروهای نظامی فدرال و پیشمرگه‌های کرد پس از سال ۲۰۰۳ دوباره بدین گونه همکاری خواهند داشت.

پیگیری سیاست خارجی متوازن از سوی عراق

این سفر همچنین به نوعی به دنبال ایجاد توازن در روابط خارجی عراق انجام شده است؛ رویکردی است که عی شده بود توسط دولت‌های قبلی نیز اتخاذ شود.

آقای السودانی، برای نخستین بار از زمان شروع به کارش به تهران سفر می کند. او پیش از این به کویت و اردن سفر کرده بود.

به نظر می‌رسد ایالات متحده نیز با روی گشاده به دولت جدید عراق و سیاست اجتناب از تحریک تهران نگاه می‌کند، به این معنی که ایالات متحده تلاش خواهد کرد بغداد را در فاصله مساوی بین واشنگتن و تهران نگه دارد.

از سرگیری نقش میانجی بین تهران و ریاض

بغداد تاکنون میزبان پنج دور مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در مورد عادی‌سازی روابط بین آن‌ها بوده است. درحالی‌که از آخرین دور این مذاکرات بیش از هفت ماه می‌گذرد، نخست‌وزیر جدید عراق گفته است که دولت او میانجی‌گری بین ایران و عربستان را به طور جد پیگیری خواهد کرد.

به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و عربستان می‌تواند وجهه منطقه‌ای بغداد را بهبود بخشید. آ در بعد داخلی نیز آقای السودانی می‌تواند از اثرات کاهش تنش بین تهران و ریاض در جهت کاهش مشکلات داخلی عراق استفاده کند.

دولت آقای السودانی که پس از یک بن بست سیاسی یک ساله بالاخره در اوایل ماه آبان گذشته مورد تایید مجلس عراق قرار گرفت، از حمایت تهران برخوردار است. وی به لحاظ عقاید شخصی به گروه‌های شیعی مورد حمایت ایران نزدیک است.

در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، وی با علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز دیدار کرد.

در سالیان گذشته، ایران در وصول طلب خود از سایر کشورها دچار مشکل بوده است. عراق نیز علاوه بر موانع موجود داخلی از جمله کسری بودجه وزارت نیروی این کشور؛ به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در بازپرداخت طلب ایران دچار تاخیر می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر امورخارجه آلمان در عراق حملات فرامرزی ایران را محکوم کرد

رسوایی اختلاس ۲.۵ میلیارد دلاری در عراق؛ نخست وزیر می‌گوید بخشی از پول مسترد شده است

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند