زلنسکی در کی‌یف با رافائل گروسی و نمایندگان سنای آمریکا دیدار کرد

ولودیمیز زلنسکی و رافائل گروسی
ولودیمیز زلنسکی و رافائل گروسی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین دو تن از نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا دیدار کرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شماری از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا دیدار کرد.

هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه زاپوریژیا به اوکراین سفر کرده است. روسیه در نخستین روزهای حمله نظامی به اوکراین کنترل بزرگ‌ترین سایت تولید برق اتمی اروپا را به دست گرفت. در هفته‌های اخیر این نیروگاه و محوطه اطراف آن بارها گلوله باران شده و وحشت از بروز یک فاجعه اتمی در این کشور را دوچندان کرده است. مسکو و کی‌یف متقابلا یکدیگر را مسئول این حملات معرفی می‌کنند. 

روسیه پیشتر با ورود بازرسان آژانس به نیروگاه زاپوریژیا موافقت کرده بود. 

دیدار زلنسکی با نمایندگان مجلس سنای آمریکا

در حالی‌که نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی حمله برای بازپس‌گیری شهر خرسون را رسما آغاز کرده‌اند، بسیاری از کارشناسان احتمال عدم تغییر جدی در جبهه‌های جنگ در میان مدت را محتمل‌ترین سناریو برای ماه‌های پیش رو توصیف می‌کنند. اوکراین برای به عقب راندن نیروهای نظامی روسیه، به تسلیحات مدرن و کمک‌های مالی غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا محتاج است. 

شامگاه سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی در کاخ ریاست جمهوری اوکراین با راب پورتمن، عضو جمهوریخواه و امی کلوبشار، عضو دموکرات سنای آمریکا دیدار کرد. 

کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین، ازجمله مواردی مورد اجماع هر دو حزب ایالات متحده آمریکا است.

رئیس جمهوری اوکراین در این دیدار ابراز اطمینان کرد «سیاست تحریم علیه روسیه، اگرچه هنوز کاملا کارایی ندارد اما سرانجام اثرش را خواهد گذاشت.» وی مجازات‌های اقتصادی بین‌المللی علیه مسکو را گلوله برفی توصیف کرد که بهمن می‌شود و اقتصاد «دولت تروریست روسیه» را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

ولودیمیر زلنسکی در پایان نشست با سناتورهای آمریکایی به آن مدال خدمت به اوکراین اعطا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: اوکراین دوباره با پهپاد به نیروگاه زاپوریژیا حمله کرد

رافائل گروسی: حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر فاجعه هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند