کدام کشورها به اوکراین کمک نظامی می‌کنند؟

اقلام کمکی نظامی و غیرنظامی یونان در حال بارگذاری در هواپیما برای اعزام به اوکراین
اقلام کمکی نظامی و غیرنظامی یونان در حال بارگذاری در هواپیما برای اعزام به اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای مختلف غربی از مدت زمانی پیش از آغاز حمله روسیه به کشور همسایه‌اش گفته بودند که به اوکراین کمک نظامی می‌فرستند و بعضی از آنها کمک‌های خود را آغاز کرده‌اند. این کشوها کدامند و تا کنون چه کمک‌های در اختیار اوکراین قرار داده‌اند؟

آگهی

کشورهای مختلف غربی از مدت زمانی پیش از آغاز حمله روسیه به کشور همسایه‌اش گفته بودند که به اوکراین کمک نظامی می‌فرستند و بعضی از آنها کمک‌های خود را آغاز کرده‌اند.

برخی از نیروها و کمک‌های نظامی کشورهای اروپایی نیز پیش از این برای کمک به مقاومت ضد روسیه به کشورهای منطقه از جمله استونی و لهستان فرستاده شده‌اند.

کشورهای کمک‌کننده به اوکراین کدامند؟

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا

ارزش کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به اوکراین در یک سال اخیر در مجموع بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

واشنگتن روز شنبه نیز اعلام کرد که کمک نظامی جدیدی به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار را به این کشور اختصاص داده است.

اتحادیه اروپا

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بلوک ۲۷ عضوی برای نخستین بار در تاریخ خود، خرید و تحویل سلاح و سایر تجهیزات نظامی به اوکراین را تأمین مالی می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر یکشنبه گفت: «اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو برای تهیه تسلیحات اختصاص خواهد داد.»

وی افزود که برخی کشورهای عضو مایل به دادن هواپیماهای جنگی هم هستند.

آلمان

دولت آلمان تحویل سلاح به اوکراین را پذیرفت و در نتیجه به سیاست خود مبنی بر ممنوعیت صادرات سلاح‌های مرگبار به مناطق درگیر جنگ پایان داد.

به این ترتیب برلین مجوز تحویل هزار موشک‌انداز ضد تانک، ۵۰۰ موشک زمین به هوای استینگر، ۹ هویتزر، ۱۴ خودروی زرهی و ۱۰ هزار تن سوخت به کی‌یف را صادر کرد.

سوئد

سوئد نیز با نقض سیاست پیشین خود، روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد سلاح‌های ضد تانک به کی‌یف بدهد.

فرانسه

فرانسه روز شنبه تصمیم گرفت تجهیزات دفاعی بیشتر به اوکراین داده و همچنین با تحویل سوخت، از این کشور در برابر تهاجم روسیه پشتیبانی کند. فرانسه همچنین برای کمک به مقاومت اوکراین، نیرو و تجهیزات نظامی به استونی فرستاده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بلژیک

بلژیک ۲ هزار تیربار، ۳ هزار و ۸۰۰ تن سوخت، ۳ هزار تفنگ خودکار دیگر و ۲۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین خواهد داد.

هلند

وزارت دفاع هلند اعلام کرد روز شنبه تفنگ‌های تک تیرانداز و کلاه‌خود به اوکراین ارسال کرده و ۲۰۰ موشک ضد هوایی استینگر را نیز در اولین فرصت به این کشور خواهد فرستاد.

جمهوری چک

جمهوری چک روز شنبه وعده داد زرادخانه‌ای متشکل از ۳۰ هزار سلاح کمری، ۷ هزار تفنگ تهاجمی، ۳ هزار تیربار، چند ده تفنگ تک تیرانداز و همچنین یک میلیون فشنگ جمعا به ارزش ۷.۶ میلیون یورو را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

کانادا

دولت کانادا روز یکشنبه از ارسال تجهیزات نظامی حفاظتی مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله به اوکراین خبر داد.

آگهی

دانمارک

دانمارک اعلام کرده است که به داوطلبان اجازه می‌دهد به یگان‌های نظامی بین‌المللی که اوکراین قصد تشکیل آنها را برای مقاومت در برابر ارتش روسیه دارد، بپیوندند.

رومانی

دولت بخارست اعلام کرده کمک‌هایی شامل «سوخت، جلیقه‌های ضد گلوله، کلاه‌خود، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به ارزش ۳ میلیون یورو» به اوکراین ارسال خواهد کرد. علاوه بر این، ۱۱ بیمارستان نظامی رومانی آماده پذیرایی از مجروحان اوکراینی هستند.

AP Photo
نیروهای ژاندارمری و پلیس رومانی در اردوگاه آوارگان جنگی اوکراینیAP Photo

پرتغال

پرتغال نیز گفته است کمک‌هایی از جمله «جلیقه، کلاه‌خود، عینک دید در شب، نارنجک، مهمات با کالیبرهای مختلف» و نیز «تفنگ‌های اتوماتیک جی۳» را تحویل مقامات اوکراین خواهد داد.

یونان

یونان که عضو ناتوست روز یکشنبه اعلام کرد کمک‌های بشردوستانه و برخی اقلام نظامی را برای کمک به اوکراین به لهستان فرستاده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک نظامی ۱۰۰ میلیون یورویی فرانسه به اوکراین؛ کی‌یف ۱۸ عراده توپ خودکششی «سزار» را تحویل گرفته است

اسباب‌بازی تازه کودکان در پارک نیویورک: پوتین سرخ‌چهره سوار بر تانک

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد