دیپلمات‌های فرانسوی برای نخستین بار در بیست سال گذشته اعتصاب کردند

تجمع دیپلمات‌ها و کارمندان وزارت خارجه فرانسه در مقابل ساختمان این وزارتخانه در سال ۱۹۹۸
تجمع دیپلمات‌ها و کارمندان وزارت خارجه فرانسه در مقابل ساختمان این وزارتخانه در سال ۱۹۹۸ Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌ها و کارمندان وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه ۲ ژوئن برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته در اعتراض به برنامه‌های اصلاحی دولت این کشور در ساختار وزارت خارجه، دست از کار کشیدند.

آگهی

دیپلمات‌ها و کارمندان وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه ۲ ژوئن برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته در اعتراض به برنامه‌های اصلاحی دولت این کشور در ساختار وزارت خارجه، دست از کار کشیدند.

بنا به گزارش‌ها صدها دیپلمات و کارمند وزارت خارجه فرانسه در این اعتصاب یک روزه که به درخواست ۶ اتحادیه و ۵۰۰ کارمند دستگاه دیپلماسی فرانسه برگزار شد، شرکت داشتند.

اعتصاب‌کنندگان بر این نظر بودند که برخی از برنامه‌های اصلاحی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ساختار دستگاه دیپلماسی این کشور می‌تواند به جایگاه جهانی و اعتبار فرانسه آسیب برساند.

بسیاری از دیپلمات‌های بلند پایه، سفرا و کارمندان ارشد دستگاه دیپلماسی فرانسه در روزهای گذشته با استفاده از هشتگ «دیپلمات حرفه‌ای» (diplo2métier#) در توئیتر، حمایت خود را از اعتصاب روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند.

پیشتر اعلام شده بود که معترضان به اصلاحات دولت در ساختار وزارت امور خارجه فرانسه در مقابل ساختمان این وزارتخانه در پاریس و همچنین مرکز آرشیو دیپلماتیک فرانسه در نانت تجمه خواهند کرد.

اعتصاب‌کنندگان با بیان اینکه اعتصاب آن‌ها یک نوع «آژیر خطر» است، خواستار رسیدگی به وضعیت وزارت خارجه فرانسه شدند.

نارضایتی از برنامه‌های اصلاحی دولت فرانسه در ساختار دستگاه دیپلماسی این کشور در گذشته نیز مطرح بوده است اما انتشار رسمی فرمان اعمال این اصلاحات زمینه‌ساز اعتصاب روز پنج‌شنبه شد.

برنامه اصلاحی دولت چیست؟

بر اساس برنامه اصلاحی دولت آقای ماکرون، بدنه جدیدی از مدیران ارشد دولتی در وزارت خارجه ایجاد خواهد شد که نه تنها از وابستگی این مدیران به ساختار اداری تخصصی می‌کاهد بلکه آن‌ها به تغییر منظم زمینه کاری خود در طول خدمتشان تشویق می‌شوند.

بر اساس این طرح، فعالیت دو نهاد تاریخی دیپلماسی فرانسه یعنی سفیران تام‌الاختیار و مشاوران و مشاوران روابط خارجی که حدود ۷۰۰ نفر می‌شوند به تدریج تا سال ۲۰۲۳ پایان می‌یابد.

این گروه از معترضان، تغییرات در ساختار وزارت خارجه فرانسه را «پایان دیپلماسی حرفه‌ای» می‌دانند که پس از آمریکا و چین، سومین شبکه دیپلماتیک بزرگ جهان محسوب می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس آمار رسمی، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان کارمند رسمی، قراردادی و محلی در وزارت خارجه فرانسه مشغول به کار هستند.

دیپلمات‌ها و کارمندان معترض وزارت خارجه فرانسه همچنین بر این نظرند که وجود ابهام‌ها در برنامه اصلاحی دولت نتوانسته است پاسخگوی نگرانی‌های آن‌ها باشد. از همین رو آن‌ها خواهان تضمین‌هایی برای آینده حرفه‌ای خود هستند.

معترضان با اشاره به اثرات دو ساله بیماری کرونا، خروج کارمندان سفارتخانه فرانسه در افغانستان، جنگ اوکراین و اخراج دیپلمات‌های فرانسوی از روسیه و همچنین بحران کشور مالی بر این نظرند که این فشارهای مداوم باعث خستگی کادر دستگاه دیپلماسی فرانسه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون با وعده «فرانسه‌ای قوی‌تر» و «سیاره‌ای مناسب‌تر برای زندگی» سوگند یاد کرد

پرتاب کیسه گوجه به سمت امانوئل ماکرون در هنگام بازدید از بازارچه‌ای در شمال پاریس

پنج چالشی که امانوئل ماکرون در دور دوم ریاست جمهوری خود با آن رو به رو خواهد بود