ماکرون در مراسم ترحیم خلیفه‌بن‌زاید امارات را «متحد استراتژیک» فرانسه برشمرد

امانوئل ماکرون در ابوظبی
امانوئل ماکرون در ابوظبی Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون نخستین رهبر یک کشورغربی بود که برای شرکت در مراسم ترحیم خلیفه‌بن‌زاید‌آل‌نهیان، رئیس متوفی امارات‌عربی‌متحده در ساعات آغازین بامداد یکشنبه وارد ابوظبی پایتخت این کشور شد.

آگهی

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه ۱۵ مه در ابوظبی بر تمایل پاریس در توسعه روابط با امارات تاکید کرد. آقای ماکرون که روز گذشته دور دوم ریاست جمهوری‌اش رسما آغاز شده در دیدار با محمد‌بن‌زاید‌آل‌نهیان، رئیس جدید امارات، این کشور را «شریک استراتژیک» فرانسه ارزیابی کرد.

آقای ماکرون که روابط حسنه شخصی با مرد «بانفوذ» پیشین و رئیس جدید امارات دارد، در بدو ورود با حضور در کاخ ابوظبی ضمن تبریک به شیخ‌محمد‌بن‌زاید، بر جدیت پاریس در توسعه مناسبات فی مابین که طی ۵ سال گذشته برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند تاکید کرد.

ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای که به‌مناسبت تسلیت درگذشت خلیفه‌بن‌زاید منتشر کرده بر همکاری‌های مشترک دو کشور به ویژه در حوزه‌های دفاعی، فرهنگی و آموزشی تاکید کرده است.

سپس امانوئل ماکرون به همراه دوست قدیمی خود محمد‌بن‌زاید راهی مجلس شورای امارات شد که از زمان درگذشت رهبر ۷۳ سال این کشور پذیرای تعداد پرشماری از اعضای خاندان سلطنتی این کشور است.

امانوئل ماکرون پیش‌تر و در دسامبر سال گذشته میلادی هم برای بازدید از «اکسپوی دُبی» و امضای اسناد همکاری‌های دو جانبه از جمله قرارداد فروش ۸۰ جنگنده رافال به امارات به این کشور سفر کرده بود اما آن زمان هم دیدارهایش با محمد‌بن‌زاید  بود نه خلیفه‌بن‌زاید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اطرافیان امانوئل ماکرون گزارش کرده که سران دو کشور در این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای و «دغدغه‌های» جنگ اوکراین و همچنین تاثیراتش بر امنیت غذا و انرژی در سطح جهانی بحث و تبادل نظر کرده‌اند. قرار است ماکرون شامگاه یکشنبه به پاریس بازگردد.

برخی از سران و مقامات کشورهای دنیا و منطقه در مراسم رسمی ترحیم رهبر متوفی امارات شرکت می‌کنند. دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز گذشته حضور او در این مراسم را تایید کرده بود. پادشاه اردن، روسای جمهور مصر و تونس و رهبران منطقه‌ای از جمله نخست وزیر پاکستان نیز به ابوظبی سفر می‌کنند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

منابع بیشتر • AFP

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر رئیس جدید امارات به فرانسه؛ پاریس و ابوظبی قرارداد همکاری در زمینه انرژی امضا کردند

سفر نخست وزیر بریتانیا به امارات و عربستان؛ جانسون در خلیج فارس در جستجوی جایگزینی نفت و گاز روس

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟