قتل جمال خاشقجی؛ عربستان هرگونه ارتباط با مظنون بازداشت شده در پاریس را رد کرد

People hold posters of Jamal Khashoggi, near the Saudi Arabia consulate in Istanbul
People hold posters of Jamal Khashoggi, near the Saudi Arabia consulate in Istanbul Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیانیه سفارت در واکنش به خبر دستگیری فردی به نام خالد العتيبی، ۳۳ ساله در فرودگاه شارل دو گل منتشر شد که گفته می‌شود از کماندوهایی بوده که در سال ۲۰۱۸ میلادی در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در شهر استانبول نقش داشته است.

آگهی

سفارت عربستان سعودی در پاریس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که شهروند سعودی دستگیر شده در پاریس «هیچ ارتباطی» با ترور جمال خاشقجی نداشته است.

بیانیه سفارت در واکنش به خبر دستگیری فردی به نام خالد العتيبی، ۳۳ ساله در فرودگاه شارل دو گل منتشر شد که گفته می‌شود از کماندوهایی بوده که در سال ۲۰۱۸ میلادی در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در شهر استانبول نقش داشته است.

پلیس فرانسه در حالی درخواست ترکیه از اینترپل برای دستگیری این فرد را اجابت کرده که تنها سه روز از سفر جمهور فرانسه به عربستان و دیدار امانوئل ماکرون با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جده می‌گذرد.

آقای ماکرون پس از دیدار با ولیعهد قدرتمند سعودی اعلام کرده بود: «ما در مورد همه چیز بدون هیچ تابویی صحبت کردیم و آشکارا توانستیم موضوعات حقوق بشری را مطرح کنیم و در این باره یک گفتگوی روشن و مستقیم داشته باشیم.»

امانوئل ماکرون که یکی از اولین رهبران غربی است که پس از ماجرای شوکه کنندۀ قتل جمال خاشقجی با ولیعهد عربستان دیدار کرده، ملاقات خود با بن سلمان را اینگونه توجیه کرد که گفتگو با عربستان سعودی به دلیل «جمعیتی، اقتصادی، تاریخی و مذهبی» یک ضرورت است.

بنا بر گزارش رسانه‌های فرانسه، خالد العتيبی روز سه‌شنبه هنگامی که قصد داشت با هواپیما به ریاض برود، توسط پلیس مرزی فرانسه دستگیر شده است. دستگیری او به درخواست ترکیه و با حکم پلیس بین‌الملل «اینترپل» انجام شده است و انتظار می‌رود پس از انجام مراحل تایید هویت، او روز چهارشنبه به دفتر دادستان عمومی در دادگاه پاریس معرفی شود.

بر اساس اسناد دولت‌های بریتانیا و آمریکا که به رؤیت خبرگزاری فرانسه رسیده، خالد العتيبی مظنون به عضویت در یک گروه از کماندوها متشکل از دهها شهروند سعودی بوده است که در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی برای «اعدام» خاشقجی و «پنهان کردن شواهد» قتل او به کنسولگری این کشور در استانبول فرستاده شده‌ بودند.

خالد العتيبی می‌تواند به استردادش به ترکیه اعتراض کند که در این حالت، این قاضی فرانسه است که تصمیم می‌گیرد با وجود درخواست ترکیه برای استرداد، او در فرانسه آزاد باشد یا تحت کنترل قضایی یا تحت استرداد باقی بماند. دادگاه پاریس تا چند هفته دیگر درباره درخواست استرداد او تصمیم گیری خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه بررسی به پرونده قتل خاشقجی در ترکیه از سر گرفته شد

گفتگوی بن سلمان و ماکرون در پاریس؛ چالش‌های عربستان به قوت خود باقی است

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض