دیدار ماکرون با ولیعهد عربستان؛ برنامه هسته‌ای ایران و بحران لبنان محور گفتگوها است

ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهوری فرانسه
ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری فرانسه یکی از اولین رهبران غربی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان در سال ۲۰۱۸ با محمد بن سلمان دیدار می‌کند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در آخرین مرحله از سفرش به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

انتظار می‌رود که برنامه هسته‌ای ایران، بحران اقتصادی و سیاسی در لبنان و جنگ یمن از جمله محورهای گفتگو بین دو طرف باشد. رئیس‌جمهوری فرانسه یکی از اولین رهبران غربی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان در سال ۲۰۱۸ با محمد بن سلمان دیدار می‌کند. وجهه ولیعهد عربستان در کشورهای غربی پس از قتل جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول آسیب زیادی دید.

امانوئل ماکرون در توجیه دیدارش با محمد بن سلمان گفته است که گفتگو با ریاض برای کمک به «ثبات» در منطقه خاورمیانه ضروری است. این در حالی است که بسیاری از رهبران غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز حاضر به تماس با محمد بن سلمان نیستند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکنون تنها با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و پدر محمد بن سلمان تلفنی گفتگو کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر اطلاعات لبنان روز جمعه در آستانه این سفر از مقام خود کناره‌گیری کرد. انتشار سخنان جورج قرداحی درباره جنگ یمن حدود یک ماه پیش باعث شد که روابط بیروت با شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به محوریت عربستان تیره شود.

جورج قرداحی روز جمعه گفته بود که امیدوار است استعفایش همزمان با سفر امانوئل ماکرون به منطقه به خروج از بحران دیپلماتیک بین لبنان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کمک کند. رئیس‌جمهوری فرانسه سابقه میانجی‌گیری در روابط بین عربستان و لبنان را دارد. تلاش‌های او در سال ۲۰۱۷ به خروج سعد حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان از عربستان کمک کرد. ریاض در آن زمان به اعمال فشار بر سعد حریری برای کناره‌گیری از قدرت و جلوگیری از خروج او از عربستان متهم شده بود.

فرانسه از زمان انفجار مهیب تابستان سال ۲۰۲۰ در بندر بیروت برای کمک به خروج لبنان از بن‌بست سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کند.

امانوئل ماکرون پیش از این سفر به جده به امارات عربی متحده و قطر رفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار حضوری امیرعبداللهیان و سیدحسن نصرالله در بیروت

در مکالمه تلفنی ماکرون و رئیسی چه موضوعاتی مطرح شد؟

ناکامی سندرز؛ سنای آمریکا از فروش موشک‌های پیشرفته ۶۵۰ میلیون دلاری به عربستان حمایت کرد