گزارش ایران از سرنگونی هواپیمای اوکراین؛ کانادا خواستار اصلاح قوانین تحقیقات سوانح هوایی شد

Ebrahim Noroozi
Ebrahim Noroozi Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کانادا قصد دارد موضوع انجام اصلاحات را در آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد مطرح کند تا به این ترتیب از انجام تحقیقات مستقل در حوادثی که نظامیان دولتی در سقوط هواپیما نقش دارند، اطمینان حاصل شود.

آگهی

سازمان فعال در بخش ایمنی هوایی کانادا به دنبال انتقادهای گسترده از گزارش نهایی ایران دربارۀ حادثۀ سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، خواستار انجام اصلاحات در قوانین جهانی حاکم بر تحقیقات سوانح هوایی شد.

کتی فاکس، رئیس هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا (TSB) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این آژانس «در هفته‌ها و ماههای پیش‌رو» قصد دارد موضوع انجام این اصلاحات را در آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد مطرح کند تا از انجام تحقیقات مستقل در حوادثی که نظامیان دولتی در سقوط هواپیما نقش دارند، اطمینان حاصل شود.

کتی فاکس اعلام کرد ایران با تکیه بر مفادی از کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی که معمولا تحت عنوان «کنوانسیون شیکاگو ۱۹۴۴» شناخته می‌شود، توانست کنترل کامل خود بر تحقیقات این حادثه را حفظ کند؛ حتی با وجود آنکه نظامیان این کشور در وقوع این حادثه نقش داشتند و یک وضعیت «بی‌سابقه‌ای» را بوجود آورده بودند.

خانم فاکس که در کارنامه حرفه‌ای خود سابقه فعالیت به عنوان خلبان، چترباز، مربی پرواز و کنترل کننده ترافیک هوایی را دارد، در ادامه افزود: «آنچه که ما می‌خواهیم، انجام تغییراتی در ضمیمه ۱۳ است که موجب شفافیت و استقلال بیشتر در چنین پرونده‌هایی شود؛ یعنی زمانی که نظامیان یک دولت در حادثه سقوط هواپیمای غیرنظامی نقش دارند.»

در صورت انجام این تغییرات، امکان استفاده از کارشناسان و ناظران مستقل همچنین نمایندگانی از کشورها فراهم می‌شود؛ مانند موردی که پیش از این در جریان سقوط یکی از هواپیماهای خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین روی داد و با موافقت کی‌یف، هلند کنترل تحقیقات را برعهده گرفت.

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی در نزدیکی تهران و با شلیک سامانه دفاع موشکی ایران، همه ۱۷۶ سرنشین آن از جمله بسیاری از افراد مقیم یا شهروند کانادا کشته شدند.

سازمان هواپیمایی ایران سرانجام روز گذشته یعنی ۱۴ ماه پس از وقوع حادثه، گزارش نهایی انجام تحقیقات را منتشر کرد و در این گزارش، اختلال در رادار موشک انداز همچنین خطای یک اپراتور دفاع هوایی ایران را به عنوان دلایل سرنگونی این هواپیما برشمرد.

کانادا در واکنش، این گزارش را صرفا «توضیح آنچه روی داده» توصیف کرد و افزود که در این گزارش، شواهد و مدارک لازم برای اثبات ادعاهای ایران وجود ندارد.

دولت اوکراین نیز این گزارش را تلاشی بدبینانه برای پنهان کردن دلایل واقعی وقوع این حادثه خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین و کانادا گزارش ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی را رد کردند

انتشار فایل صوتی درباره هواپیمای اوکراینی: «حریم هوایی را می‌بستیم حمله موشکی لو می‌رفت»

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد