میراث نزاع‌های سوریه پس از ده سال؛ کودکانی که جز جنگ نمی‌شناسند

کودکان سوری
کودکان سوری Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بچه‌هایی که از خانه و کاشانهٔ خود گریخته‌اند احساس امنیّت ندارند و طبق این نظرسنجی از هر ۵ کودک دو نفر می‌گویند مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از آموزش درست بهره‌مند نیستند.

آگهی

«صندوق نجات کودکان» در گزارش تازهٔ خود که به‌مناسبت فرا رسیدن دهمین سالگرد آغاز جنگ داخلی سوریه منتشر شده، وضعیت کودکان سوری را که در سالهای اخیر به‌دنیا آمده و بالیده‌اند بررسی کرده است.

در این نظرسنجی ۱۹۰۰ کودک و نوجوان آوارهٔ سوری که در داخل این کشور، و در اردن، لبنان، ترکیه، و هلند زندگی می‌کنند عمدتا گفته‌اند که هیچ آینده‌ای در موطن خود یعنی سوریه ندارند.

۸۶ درصد از این کودکان که در خارج از خاک سوریه به‌سر می‌برند می‌گویند مایل نیستند به موطن خود بازگردند. و از هر سه نفر یکی‌شان ترجیح می‌دهد در کشوری دیگر زندگی کند.

بچه‌هایی که از خانه و کاشانهٔ خود گریخته‌اند احساس امنیّت ندارند و طبق این نظرسنجی از هر ۵ کودک دو نفر می‌گویند در مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از آموزش درست بهره‌مند نیستند.

نیمی از کودکان سوری در حالی بزرگ شده‌اند که جز جنگ چیزی نمی‌شناسند و طبق همین گزارش بیش از ۵ میلیون نفر از آنان نیازمند کمک‌ بشر دوستانه اند. بسیاری از آنها در شرایطی زندگی می‌کنند که امکانات اولیه زندگی در آن فراهم نیست. ۲/۱ میلیون کودک مدرسه ندارند. آنها می‌گویند ترسیده، عصبی، و غمگین‌اند و بسیاری از آنان تحت فشار عاطفی و احساسی قرار دارند.

آسیوشیتد پرس
کودکان سوری در روز اول مدرسه سال ۲۰۲۰آسیوشیتد پرس

از سوی دیگر بحران اقتصادی شدید همراه با شیوع کووید-۱۹ به وخامت اوضاع در سوریه دامن زده است. به‌ویژه تأمین غذا و مایحتاج زندگی به‌شدت دشوار شده است درحالی که ۸۰ درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر بین‌المللی (۱/۹ دلار برای هر روز) هستند.

در نظرسنجی صلیب سرخ جهانی از ۱۲۵ خانوار سوری ۸۹ درصد آنها گفتند در ماه‌های اخیر تأمین معاش بسیاری دشوارتر شده است، با از دست دادن شغل، کمبود درآمد و منابع کمک. ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند هیچ‌گونه پس‌اندازی ندارند و ۳۰ درصد باقی هم گفتند پس‌اندازشان تنها جوابگوی هزینه‌های یکماه آنهاست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

صندوق نجات کودکان یک سازمان خیریهٔ بین‌المللی است که از ۱۹۱۹ در بریتانیا فعالیت خود را آغاز کرده است و کمیتهٔ صلیب سرخ جهانی، سازمانی مستقل و بی‌طرف است که وظیفهٔ حمایت از قربانیان درگیری‌های مسلحانه را دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل: پناهجویان سوری پس از بازگشت به خانه‌هایشان شکنجه شده‌اند

سازمان ملل با تمدید یک ساله کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد

کنفرانس بین‌المللی بروکسل؛ بیش از ۶ میلیارد دلار تعهد مالی برای کمک به آوارگان سوری