استعفای دو وزیر دولت ایتالیا؛ کابینه جوزپه کونته در آستانه فروپاشی قرار گرفت

ماتئو رنتزی، سناتور و رهبر حزب« ایتالیا زنده باد»
ماتئو رنتزی، سناتور و رهبر حزب« ایتالیا زنده باد» Copyright Alberto Pizzoli/AP
Copyright Alberto Pizzoli/AP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپه کونته به ماتئو رنتزی هشدار داده بود که مردم ایتالیا یک بحران سیاسی در بحبوحه بحران کرونا را نمی‌پذیرند.

آگهی

ماتئو رنتزی، رهبر حزب «ایتالیا زنده باد» شامگاه چهارشنبه اعلام کرد ترازابلانوا، وزیر کشاورزی و النا بونتی، وزیر خانواده از دولت ائتلافی، به رهبری جوزپه کونته، نخست وزیر، استعفا دادند. 

 رنتزی منتقد دولت کونته در مدیریت بحران کرونا و نیز نحوه هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری کمک مالی اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه احیای اقتصادی است و مدتهاست می‌گوید می‌خواهد از دولت ائتلافی خارج شود.  

دو وزیر حزب ماتئو رنتزی که استعفاء دادند در جریان نشست سه‌شنبه شب کابینه برای تصویب لایحه هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری کمک مالی اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه احیای اقتصادی شرکت نکردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپویندید

آقای رنتزی در کنفرانس خبری شامگاه چهارشنبه با انتقاد از عملکرد نخست وزیر گفت: «ما به هیچکس اجازه نمی‌دهیم قدرت مطلق را در اختیار داشته باشد.»

جوزپه کونته به ماتئو رنتزی هشدار داده بود که مردم ایتالیا یک بحران سیاسی در بحبوحه بحران کرونا را نمی‌پذیرند.

با عدم حمایت حزب «ایتالیا زنده باد»، که در سال ۲۰۱۹ و در پی خروج ماتئو رنتزی از حزب دموکرات تشکیل شد، دولت ائتلافی حمایت ۱۸ نماینده این حزب و به‌این ترتیب اکثریت مجلس سنا را از دست داد. با این حال، کابینه کونته همچنان حمایت اکثریت مجلس نمایندگان را با خود دارد.

ماتئو رنتزی در زمان اعلام پایان حمایت حزبش از دولت ائتلافی گفت که هیچ پیشداوری درباره نام‌ها و جریان‌های سیاسی ندارد؛ این گفته برای بسیاری از ناظران به معنای احتمال حمایت از تشکیل دولتی دیگر حتی با رهبری دوباره جوزپه کونته اما با ترکیبی جدید تلقی شده است. با این همه آقای رنتزی تاکید کرد به هیچ وجه از تشکیل دولت با مشارکت لیگا، حزب راست افراطی به رهبری ماتئو سالوینی حمایت نمی‌کند.

به این ترتیب دولت ایتالیا بار دیگر در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد و این کشور، در صورت عدم توافق احزاب سیاسی باید انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند. بروز بحران سیاسی در نظام پارلمانی ایتالیا به هیچ وجه امری عجیب نیست. با این حال فروپاشی احتمالی دولت در حالیکه این کشور به شدت درگیر بحران کرونا است، از دید بسیاری از ناظران نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سابق بانک مرکزی اروپا مامور تشکیل دولت جدید ایتالیا شد

جوزپه کونته، نامزد نخست وزیری ایتالیا کیست؟

بحران سیاسی در پرو؛ در پی یورش پلیس به خانه رئیس‌ جمهور شش وزیر استعفا کردند