رئیس سابق بانک مرکزی اروپا مامور تشکیل دولت جدید ایتالیا شد

ماریو دراگی
ماریو دراگی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا از سوی سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا مامور تشکیل کابینه‌ای «غیرسیاسی» شد.

آگهی

ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا از سوی سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا مامور تشکیل کابینه‌ای «غیرسیاسی» شد.

سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا پس از شکست گفتگوهای روز سه‌شنبه برای احیای دولت ائتلافی جوزپه کونته، از آقای دراگی خواست تا دولت جدید این کشور را به سرعت تشکیل دهد، درخواستی که وی آن را پذیرفت.

آقای ماتارلا تشکیل یک دولت وحدت ملی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن ضروری دانست و از دولت آینده این کشور خواست تا در اسرع وقت برنامه خود را برای نحوه هزینه کرد کمک ۲۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای غلبه بر رکود اقتصادی کشور ارائه کند.

رئیس جمهوری ایتالیا همچنین از نمایندگان همه احزاب سیاسی حاضر در پارلمان خواست تا از تشکیل دولتی غیرسیاسی توسط آقای دراگی حمایت کنند.

با این حال، یک عضو ارشد جنبش پنج ستاره که اکثریت پارلمان ایتالیا را در اختیار دارد، به رویترز گفته که این حزب به هیچ وجه از دولت آقای دراگی حمایت نخواهد کرد. اما حزب دموکراتیک(PD) که دارای گرایش چپ میانه است، حمایت خود را از دولت آقای دراگی اعلام کرده است.

ماریو دراگی ۷۳ ساله که دعوت رئیس جمهوری ایتالیا برای تشکیل دولت را پذیرفته، در دوره ۸ ساله ریاست خود بر بانک مرکزی اروپا نقش مهمی در جلوگیری از فروپاشی پیمان پول واحد اتحادیه اروپا ایفا کرد و بر همین اساس در ایتالیا به «سوپر ماریو» شهرت یافت.

سسیلیا سوتیلوتا، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی رُم در تحلیل تصمیم رئیس جمهوری ایتالیا به یورونیوز گفت:«آقای دراگی دارای ویژگی‌های خاصی است که در حال حاضر هیچ‌یک از سیاستمداران ایتالیایی واجد مجموع آن‌ها نیست. او در عین شایستگی یک تکنوکرات متعبر و دارای حسن شهرت در ایتالیا و خارج از این کشور است لذا او قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور است.»

ایتالیا با بیش از ۸۹ هزار جان‌باخته شاهد بالاترین مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی ۸.۸ درصد کوچک‌تر شده و شاهد عمیق‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای دو وزیر دولت ایتالیا؛ کابینه جوزپه کونته در آستانه فروپاشی قرار گرفت

جوزپه کونته، نامزد نخست وزیری ایتالیا کیست؟

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد