جوزپه کونته، نامزد نخست وزیری ایتالیا کیست؟

جوزپه کونته، نامزد نخست وزیری ایتالیا کیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری معتقدند مدارک تحصیلی آقای کونته جعلی است.

آگهی

رهبران دو حزب جنجالی ۵ ستاره و لیگا سرانجام پس از دو ماه ونیم بن بست سیاسی «جوزپه کونته» استاد حقوق دانشگاه فلورانس را برای مقام نخست وزیر به سرجیو ماتارلا، رییس جمهور کشور معرفی کردند.

لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش ضد ساختار ۵ ستاره روز سه شنبه ۲۲می/ ۱ خرداد در بیانیه ای اعلام کرد که از انتخاب مشترک ائتلاف بسیار راضی است. اما با توجه به عدم سابقه سیاسی جوزپه کونته، نگرانی هایی مبنی بر توانایی این استاد دانشگاه برای رهبری سومین اقتصاد منطقه یورو به گوش می رسد.

جوزپه کونته کیست؟

جوزپه کونته متولد روستای والتارا آپولا واقع در جنوب ایتالیا است. او با درجه استادی حقوق در دانشگاه فلورانس و دانشگاه لوییس در رم مشغول به کار است.

بر اساس اطلاعات دانشگاه لوییس، کونته در رشته حقوق دانشگاه ساپینزا در رم تحصیل کرده و سپس به برای فرصت‌های تحقیقاتی به دانشگاه های مختلفی از جمله دانشگاه ییل در آمریکا، کمبریج در بریتانیا و سوربن در فرانسه رفته است.

با این حال، برخی معتبر بودن سوابق دانشگاهی کونته را زیر سوال برده اند.

بیشتر بخوانید:

برنامه احزاب ضدساختار ایتالیا در زمینه مهاجرت چیست؟

جنبش پنج ستاره، پدیده اصلی انتخابات محلی ایتالیا

ولفگانگ پیکولی از موسسه «تجزیه و تحلیل ریسک سیاسی» به یورونیوز می گوید: «در سابقه کاری آقای کونته علامت سوال های زیادی وجود دارد. به هر حال، او اولین نفر در ایتالیا نیست که مدرک جعلی ساخته است و آخرین نفر هم نخواهد بود.»

پیکولی در ادامه تصریح کرد:«او به جای تکیه بر تحقیقات دانشگاهی، با استفاده از روابطش جایگاه دانشگاهی خود را بالا برده است.»

سابقه سیاسی جوزپه کونته

سابقه فعالیت سیاسی گزینه جدید نخست وزیری ایتالیا بسیار محدود است. او تا به حال شغل مدیریتی در دولت نداشته است.

با این حال لوئیجی دی مایو، رهبر ۵ ستاره می‌گوید این مسئله قابل بحث است :«من به آنهایی که می گویند ما به جوزپه کونته رای نداده ایم می گویم "او در تیم من بود" و ۱۱ میلیون ایتالیایی به او رای دادند.»

رویترز
لوئیجی دی مایو، رهبر ۵ ستارهرویترز

کونته پیش از این به رسانه های ایتالیایی گفته بود که اصولا به جناح های چپ رای می داده اما تصمیمش را عوض کرده است. به گفته جوزپه کونته «ایدئولوژی‌های قرن بیستم جواب گوی نیاز امروز نیستند.»

ولفگانگ پیکولی درباره برنامه های گزینه جدید نخست وزیری ایتالیا به یورونیوز گفت: «کونته می گوید می خواهد دیوان سالاری را محدود کند، مدیریت دولتی را بهبود بخشد و سیستم قضایی را اصلاح کند.»

چرا کونته به عنوان گزینه ای برای نخست وزیری انتخاب شده است؟

پیکولی معتقد است که انتخاب کونته نشان دهنده این است که رسیدن به یک توافق برای رهبران دو حزب جنجالی ۵ ستاره و لیگا آسان نبوده است.

پیکولی تصریح کرد:« در واقع کونته نتیجه سازش بین دو حزب است. در ضمن سالوینی رهبر حزب لیگا و دی مایو، رهبر ۵ ستاره نمی خواستند کسی را به قدرت برسانند که بعدا بر حضور آن ها سایه برافکند.»

رویترز
متئو سالوینی رهبر حزب دست راستی لیگارویترز

رهبران دو حزب برنامه‌هایی جدی برای ورود به کابینه آتی دولت ایتالیا دارند. بنا بر گزارش رسانه‌های ایتالیایی، سالوینی رهبر حزب لیگا که به برنامه‌های ضد مهاجرتی مشهوراست به دنبال کسب وزارت کشور است تا از این طریق بتواند برنامه‌های خود را برای محدودسازی و البته مقابله با روند ورود گسترده مهاجران غیرقانونی پی بگیرد.

بیشتر بخوانید: خیز دوباره برلوسکنی برای کسب مقام نخست‌وزیری ایتالیا؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سابق بانک مرکزی اروپا مامور تشکیل دولت جدید ایتالیا شد

استعفای دو وزیر دولت ایتالیا؛ کابینه جوزپه کونته در آستانه فروپاشی قرار گرفت

جوان ایتالیایی به خاطر دستمزد پایینی که گرفته بود با ویدئویی در تیک‌تاک کارفرمایش را به چالش کشید