عملیات برون مرزی ارتش ترکیه برای یک سال دیگر تمدید شد

پهپاد نظامی ترکیه
پهپاد نظامی ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این لایحه در حالی به تصویب نمایندگان پارلمان ترکیه رسیده که رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه حضور نظامی کشورش در قطر را نیز در راستای کمک به ثبات کل منطقه خلیج فارس قلمداد کرده است

آگهی

پارلمان ترکیه لایحه ارائه شده از سوی دولت برای تمدید مدت ماموریت نیروهای ارتش این کشور در عراق و سوریه را تصویب کرد.

آناتولی با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که با تصویب این لایحه، عملیات برون‌مرزی ارتش ترکیه به مدت یک سال دیگر در عراق و سوریه تمدید می‌شود.

در این لایحه که با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مجلس این کشور ارائه شده بود ضمن تاکید بر تداوم خطرها و تهدید‌های بالقوه ازجانب گروه‌هایی چون «پ.کا.کا»، «پ.ی.د»، «ی.پ.گ» و داعش که از آنها با عنوان ‌«تروریست» یاد شده، تمدید ماموریت نیروهای بیرون‌ مرزی برای حفاظت از تمامیت ارضی و مقابله با تهدید‌ها در راستای حقوق بین‌المللی مهم ارزیابی شده است.

دولت ترکیه در بخشی از این لایحه آورده است: «وجود گروه‌های تروریستی پ.کا.کا و داعش در عراق و وجود طرح‌های مبتنی بر تجزیه‌طلبی قومی٬ تهدید مستقیمی برای صلح منطقه، ثبات و امنیت کشور ما است.»

این لایحه در حالی به تصویب نمایندگان پارلمان ترکیه رسیده که رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه حضور نظامی کشورش در قطر را نیز در راستای کمک به ثبات کل منطفه خلیج فارس قلمداد کرده است.

آنکارا و دوحه در راستای یک توافق همکاری نظامی، دسامبر سال گذشته میلادی پایگاه نظامی مشترکی را در قطر افتتاح کردند و آنکارا بر اساس این توافقنامه، نیروهایی را در پایگاه نظامی یاد شده مستقر کرده است.

اردوغان سال گذشته در مراسم پایگاه نظامی «خالد بن ولید» در قطر نیز گفته بود که حضور نظامی کشورش نه تنها برای امنیت قطر که برای استقرار و تحکیم صلح در سراسر خلیج فارس اهمیت دارد.

رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با نشریه انگلیسی زبان «پنینسولا» که روز پنج‌شنبه منتشر شد همچنین تصریح کرده که کشورش قصد حضور دائمی در سوریه را ندارد و به محض حل و فصل شدن مشکلات موجود، از مناطق شمالی این کشور خارج خواهد شد.

آنکارا جدا از مداخله نظامی مستقیم در شمال سوریه و اقدام نظامی در بخش‌هایی از خاک عراق برای برچیدن پایگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه، بنا به ادعای برخی منابع غربی به شیوه‌ای آشکار اما غیرمستقیم در بحران قره باغ نیز دخالت دارد.

توافق و همکاری نظامی آنکارا با طرابلس که با انتقاد‌های زیادی از جانب کشورهای اروپایی همراه شد، از جمله دیگر فعالیت‌های برون مرزی ارتش ترکیه محسوب می‌شود که به ادعای آنکارا تنها با هدف حمایت لجستیکی و آموزشی صورت می‌گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: اروپا باید در قبال ترکیه «متحد‌تر و صریح‌تر» شود

ترکیه رزمایش جدید را خود در شرق دریای مدیترانه آغاز کرد

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد