جوزپ بورل: روابط اتحادیه اروپا و ترکیه به «مقطع سرنوشت سازی» رسیده است

جوزپ بورل
جوزپ بورل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران اتحادیه اروپا هفته آینده قرار است در جریان نشست سران در بروکسل مهم‌ترین موضوعات روز به ویژه مسئله بحران جاری در شرق مدیترانه و نیز روابط با ترکیه را بررسی کنند.

آگهی

مسئول سیاست‌ خارجه اتحادیه اروپا ضمن هشدار نسبت به فرجام تنش‌های اخیر در شرق مدیترانه تاکید کرد که روابط میان اتحادیه اروپا و ترکیه به مقطع سرنوشت سازی نزدیک شده است.

جوزپ بورل که پیش‌تر نیز احتمال هرگونه تحول در روابط بروکسل با آنکارا را یادآور شده بود روز سه شنبه بار دیگر از مقطع کنونی تنش‌ها به عنوان «نقطه عطف» در روابط اتحادیه اروپا با ترکیه نام برد.

آقای بورل در این خصوص از مقامات آنکارا خواست دست از ماجراجویی و ایجاد تنش در شرق مدیترانه بکشند و به رعایت حقوق بنیادین انسانی درکشورشان پایبند باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا که در پارلمان اروپا سخن می‌گفت همچنین تاکید کرد: «روابط (با ترکیه) هم اکنون در مرحله سرنوشت سازی است و بر اساس آنچه در روز‌های آینده روی خواهد داد ممکن است به هر سویی متمایل شود.»

آقای بورل پیش‌تر نیز با اشاره به تشدید تنش‌ها در شرق مدیترانه نسبت به خطر جدی رویارویی ترکیه با یونان و قبرس در این منطقه هشدار داده بود.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رهبر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کشورهای اروپایی به تازگی ضمن طرح انتقادهای تند و کم سابقه علیه آنکارا، بر لزوم یکپارچگی اروپا برای مقابله با اقدامات به گفته وی «یکجانبه‌گرایانه» ترکیه تاکید کرده بود.

تنش میان آنکارا و آتن پس از آغاز فعالیت‌های شناسایی و حفاری کشتی‌های ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه تشدید شده است. اروپا با حمایت از یونان و قبرس رجب طیب اردوغان را به اتخاذ سیاست‌‌های توسعه طلبانه متهم می‌کنند و خواستار توقف فوری تحرکات آنکارا در این منطقه هستند.

رهبران اتحادیه اروپا هفته آینده قرار است در جریان نشست سران در بروکسل مهم‌ترین موضوعات روز به ویژه مسئله بحران جاری در شرق مدیترانه و نیز روابط با ترکیه را بررسی کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار جدی اتحادیه اروپا به آنکارا: گفتگو‌ها بر سر مدیترانه پیش نرود تحریم می‌کنیم

گسترش دامنه تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا انتقاد وزیر امور خارجه ایران را برانگیخت

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران به توافق رسیدند