هشدار جدی اتحادیه اروپا به آنکارا: گفتگو‌ها بر سر مدیترانه پیش نرود تحریم می‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز جمعه در سخنانی اعلام کرد که کشورش خواهان برقراری دوباره گفتگوهای سازنده با ترکیه است اما این کار مستلزم مقدماتی خواهد بود.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه هشدار داد که در صورت عدم پیشرفت در گفتگوها بر سر بحران شرق مدیترانه تحریم‌هایی جدیدی در انتظار آنکارا خواهد بود.

بورل در پایان نشست روز جمعه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در برلین به خبرنگاران گفت: «در صورتی که گفتگوها از جانب ترکیه خوب پیش نرود فهرستی از اقدامات محدود کننده جدید برای بحث و بررسی در اجلاس روز ۲۴ سپتامبر سران اتحادیه اروپا تهیه خواهد شد.»

این تهدید اما بلافاصله با واکنش سرد آنکارا همراه شد. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با تاکید بر این که «توسل اتحادیه اروپا به تهدید برای اعمال تحریم و مجازات کمکی به حل مشکل نمی‌کند»، افزود این رویکرد برعکس کشورش را در راهی که برگزیده «مصمم‌تر» خواهد کرد.

تنش‌ها میان آنکارا و آتن بر سر منابع انرژی در بخش‌هایی از آب‌های شرق مدیترانه که ترکیه و یونان هر دو بر آن ادعای مالکیت دارند در هفته گذشته با مانورهای دریایی تدارک دیده شده از سوی دو طرف مناقشه، تشدید شد. از یک سو ناوچه‌های ترکیه که برای پشتیبانی از کشتی‌های اکتشافی و عملیات حفاری در شرق مدیترانه حضور دارند با یک ناو آمریکایی تمرین دریایی برگزار کردند و از سوی دیگر این محل به مکانی برای قدرت‌نمایی مشترک یگان‌های دریایی یونان، قبرس، فرانسه و ایتالیا تبدیل شده است.

مداخله ترکیه در جنگ داخلی لیبی و هم چنین حفاری‌های گازی و نفتی در دریای مدیترانه که از سوی بروکسل «غیرمجاز» قلمداد شده پیش‌تر نیز واکنش‌های تهدید آمیز اتحادیه اروپا بر ضد آنکارا را برانگیخته بود. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست یک ماه پیش خود در بروکسل نیز به ترکیه هشدار داده و گفته بودند اگر این کشور به رفتارهایش ادامه دهد با تحریم‌های شدید اقتصادی مجازات خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با طرح تهدیدهای تازه علیه آنکارا درعین حال گفت: «ما برای حل مشکل از طریق گفتگو شانسی جدی قائلیم و از تلاش‌های آلمان به عنوان رئیس دور‌ه‌ای اتحادیه برای یافتن راه‌حل‌هایی برای این بحران استقبال می‌کنیم.»

این در حالی است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با توجه به یاس و ناامیدی فزاینده نسبت به رفتار آنکارا به ظاهر بر سر تحریم مقام‌ها و شخصیت‌هایی که با راهنمایی‌های قبرس شناسایی شده و گفته می‌شود که در حفاری‌های اکتشافی در آب‌های مورد ادعای این جزیره نقش داشتند، به توافق دست یافته‌‌اند.

جوزپ بورل در پاسخ به سوالی در خصوص نوع «اقدامات محدودکننده» که قرار است در اجلاس سران ۲۴ سپتامبر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «به عنوان مثال یکی از این اقدامات می‌تواند ممنوعیت استفاده از بنادر اتحادیه اروپا و یا توقیف احتمالی کشتی‌های مشارکت کننده در حفاری‌های شرق مدیترانه باشد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از احتمال تحریم‌ بخش‌هایی از اقتصاد ترکیه به عنوان برخی از اقدامات محدود کننده یاد و تاکید کرد که این اقدامات تنها در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوها با آنکارا بر سر حفاری‌ها بررسی و اعمال خواهد شد.

ماکرون: به صورت مشروط با ترکیه گفتگو می‌کنیم

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز جمعه در سخنانی اعلام کرد که کشورش خواهان برقراری دوباره گفتگوهای سازنده با ترکیه است اما این کار مستلزم مقدماتی خواهد بود.

ماکرون که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «روشن است است که برای آغاز دوباره گفتگوهای اعتماد ساز، به مقدماتی نیاز است.»

رئیس جمهوری فرانسه سپس با انتقاد از رویکرد آنکارا گفت: «استراتژی سال‌های اخیر ترکیه تناسبی با راهبرد یک متحد ناتو ندارد.»

امانوئل ماکرون سپس با اشاره به بحران شرق مدیترانه که یک سوی آن ترکیه است، یادآور شد: «من مسئولیت كامل آنچه تابستان امسال انجام دادیم را می پذیرم و این اقدامات کاملا با آنچه پیش‌تر گفته شده بود، تناسب داشت.»

پاریس اواسط ماه جاری میلادی دو کشتی جنگی و دو جنگنده رافال را برای حمایت از یونان در مناقشه دریایی با ترکیه بر سر منابع هیدروکربن راهی شرق مدیترانه کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز که کشورش روز جمعه میزبان وزرای خارجه اتحادیه اروپا بود به خبرنگاران گفت که روابط برلین و آنکارا به شدت تحت تاثیر اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه قرار گرفته است. این در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به صراحت از اقدامات ترکیه در مدیترانه انتقاد کرد و گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهدند تا در این بحران از آتن در برابر آنکارا حمایت کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوزپ بورل: روابط اتحادیه اروپا و ترکیه به «مقطع سرنوشت سازی» رسیده است

حفاری‌های ترکیه در مدیترانه؛ شورای اروپا: همه گزینه‌ها روی میز است، اردوغان: زانو نمی‌زنیم

تنش‌ در شرق مدیترانه؛ اروپا ضمن تاکید بر اهمیت رابطه با ترکیه، از یونان حمایت کرد