حفاری‌های ترکیه در مدیترانه؛ شورای اروپا: همه گزینه‌ها روی میز است، اردوغان: زانو نمی‌زنیم

تنش بر سر حفاری در شرق مدیترانه
تنش بر سر حفاری در شرق مدیترانه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر نیز پس از موضع تهدید آمیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که کشورش در برابر رایزنی و تحریم‌ها سرخم نخواهد کرد.

آگهی

شورای اتحادیه اروپا حفاری‌های ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه را غیرقانونی می‌داند و برای رفع نگرانی متحدانش و مقابله با شدت گرفتن تنش ها در این منطقه به هر گزینه‌ای متوسل خواهد شد.

این خلاصه بخشی از سخنان شارل میشل، رئیس شورای اروپا است که روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در استراسبورگ با خبرنگاران در میان گذاشت.

آقای میشل به موضع برخی کشورهای عضو در خصوص اوضاعِ شرق مدیترانه و روابط با ترکیه اشاره کرد و یادآور شد که شورای اروپا به شدت نگران افزایش بحران در این منطقه است و بر ضرورت کاستن از تنش‌ها تاکید می‌کند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین ضمن ابراز همبستگی کامل با یونان و قبرس در این بحران و تاکید بر مواضع پیشین مطرح شده در خصوص «حفاری‌های غیرقانونی» ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه خاطرنشان کرد که در جریان نشست ماه سپتامبر این شورا بحران یاد شده به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شارل میشل در پایان یادآور شد که همه گزینه‌ها برای مهار این بحران روی میز خواهد بود.

ترکیه انتظار دارد که یونان برای تقویت گفتگوها گام بردارد

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه طی سخنانی با اشاره به تنش‌های موجود میان کشورش و کشورهای مشرف به آب‌های شرق مدیترانه به خصوص یونان و قبرس تاکید کرد که برای تقویت گفتگو‌ها در انتظار گام‌های جدی آتن است.

آقای اردوغان در این خصوص تصریح کرد: ترکیه انتظار دارد که یونان برای آغاز گفتگو‌ها جهت اطمینان از حل مسالمت‌آمیز بحران در شرق مدیترانه گام بردارد.

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال بار دیگر بر آنچه حق کشورش برای بهره‌برداری از ذخایر هیدروکربن در این منطقه خواند، تاکید کرد.

اردوغان: در برابر فشارها زانو نمی‌زنیم

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که ترکیه به جای تنش مدافع مذاکره و گفتگو است و از هر تلاشی برای کاستن از شدت تنش‌ها حمایت می‌کند.

آقای اردوغان که روز چهارشنبه در مراسم افتتاح یک کارخانه تولید صفحه‌های خورشیدی در آنکارا سخن می‌گفت سپس با لحنی تهدید آمیز افزود: «همانطور که یک قرن پیش به عنوان یک ملت معاهده «سور» را پاره کرده‌ایم، امروز نیز در برابر پیمان دیگر که در مدیترانه شرقی به ما تحمیل می‌شود، زانو نخواهیم زد.»

پیمان سور،‌ معاهده‌ای که موجب ظهور جنبش ملی‌گرایان تُرک شد ماه اوت سال ۱۹۲۰ میلادی میان امپراتوری عثمانی و نیرهای پیروز متفق امضا شد.

رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر نیز پس از موضع تهدید آمیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که کشورش در برابر رایزنی و تحریم‌ها سرخم نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش از حفاری‌های آنکارا در شرق مدیترانه را خصمانه و خطرناک توصیف کرده و به صراحت از ترکیه خواسته بود عملیات در این منطقه را فورا متوقف کند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه رزمایش جدید را خود در شرق دریای مدیترانه آغاز کرد

هشدار جدی اتحادیه اروپا به آنکارا: گفتگو‌ها بر سر مدیترانه پیش نرود تحریم می‌کنیم

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند