درگیری پناهجویان با پلیس یونان با شعار «آزادی»

پناهجویان با شعار «آزادی» علیه وضعیت خود در جزیره لسبوس تظاهرات کردند
پناهجویان با شعار «آزادی» علیه وضعیت خود در جزیره لسبوس تظاهرات کردند Copyright Petros Giannakouris/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Petros Giannakouris/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آتش‌سوزی اردوگاه موریا مجددأ بحران پناهجویان در اروپا را پررنگ کرده است و سران اتحادیه اروپا از روز پنجشنبه تا کنون به دنبال راه‌کاری برای رسیدگی به پناهجویان اردوگاه موریا هستند.

آگهی

نیروهای پلیس یونان در جزیره لسبوس روز شنبه ۲۲ شهریور به سمت معترضانی که به سوی آنها سنگ پرتاب می‌کردند گاز اشک‌آور شلیک کردند. این واقعه در حین اعتراض کمابیش آرام پناهجویان و سکنه جزیره لسبوس علیه احداث اردوگاه جدید رخ داد.

حدود ۱۲ هزار پناهجوی بزرگسال و کودک از زمان آتش‌سوزی اردوگاه موریا که منجر به تعطیلی آن شد بی‌سرپناه شده‌اند و اکنون چهار شبانه روز است که در چادر و درکنار جاده‌ها مانده‌اند.

کندی مسئولان جزیره لسبوس در رسیدگی به این وضعیت باعث خشم و اعتراض پناهجویان شده است. بعلاوه اکثر پناهجویان دیگر نمی‌خواهند در اردوگاه بمانند و خواستار کسب مجوز ورود به دیگر کشورهای اروپایی هستند. این در حالی است که روز پنج‌شنبه سکنه لسبوس با برپایی موانع عبور تلاش کردند ورودی اردوگاه موریا را مسدود کنند تا پناهجویان دوباره در آن مکان ساکن نشوند. گروهی از اهالی جزیره نیز مانند پناهجویان معترض خواستار جابجایی پناهجویان به مکانی دیگر هستند و به احداث اردوگاهی دیگر اعتراض دارند.

مسئولان جزیره لسبوس نیز تا کنون از بازسازی اردوگاه موریا سخن نگفته‌اند و قرار است فعلاً مجموعه‌ای از چادرهای شش نفره در محوطه‌ای در سه کیلومتری بندر جزیره برای پناه دادن به پناهجویان برپاشود.

اما فرستادن پناهجوها به کشورهای دیگر خلاف مقررات اتحادیه اروپاست. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، پناهجویانی که از ترکیه وارد اتحادیه اروپا می‌شوند باید تا زمان جواب درخواست پناهندگی خود در اردوگاه بمانند و در صورت رد پرونده به ترکیه فرستاده می‌شوند. این امر باعث فشار بر کشورهای مرزی اتحادیه اروپا شده است. یونان از جمله کشورهای مرزی اتحادیه اروپاست که هر ساله تعداد زیادی پناهجو را در اردوگاه‌های خود می‌پذیرد. این در حالی است که دولت یونان از سال گذشته سیاست مبارزه با پناهجویی را اتخاذ کرده است.

آتش‌سوزی اردوگاه موریا مجدداً بحران پناهجویان در اروپا را پررنگ کرده است و سران اتحادیه اروپا از روز پنجشنبه تا کنون به دنبال راه‌کاری برای رسیدگی به پناهجویان اردوگاه موریا هستند. قرار است اکثریت ۴۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال تنها که ساکن اردوگاه موریا بودند توسط فرانسه و آلمان پذیرفته شوند.

کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت مارگاریتیس شیناس نیز با نخست‌وزیر یونان دیدار و گفتگو داشت و از همدلی اروپایی سخن گفت. او در این باره اعلام کرد: «ما تلاش می‌کنیم تمام دولت‌های اروپایی را متحد کنیم چون اروپا نمی‌تواند دوبار در موضوعی چنین مهم شکست بخورد.»

نخست‌وزیر یونان نیز تأکید کرد که یونان به تنهایی نمی‌تواند بحران پناهجویان را به دوش بکشد. او در این باره گفت: «شاید این تراژدی لازم بود تا همه در اروپا بفهمند که مشکل مهاجرت نمی تواند تنها توسط کشورهای میزبان و کشورهای مرزی اتحادیه اروپا حل شود.»

وزیر امور داخلی آلمان نیز از اروپایی‌ها خواست مشکلات گذشته را تکرار نکنند. او با اشاره به اینکه آلمان سیاست پذیرش مهاجران را بدون مشارکت دیگر کشورهای اروپایی اتخاذ نخواهد کرد، تأکید کرد: «اگر ما به عنوان جمهوری فدرال آلمان فرض را بر این بگیریم که می‌توانیم به تنهایی خودمان مشکل سیاست پناهنده پذیری اروپا را حل کنیم اتفاق سال ۲۰۱۵ تکرار خواهد شد و نخواهیم توانست درباره سیاست اروپایی پناهجو پذیری صحبت کنیم.»

اردوگاه موریا برای پذیرایی از کمتر از سه هزار پناهجو ایجاد شده بود اما پس از آتشسوزی هفته گذشته بیش از ۱۲ هزار پناهجو اکنون بی‌سرپناه شده‌اند.

به گفته ماموران تفحص، گروهی از پناهجویان بودند که شب سه‌شنبه و چهارشنبه اقدام به آتش زدن اردوگاه کردند. به گفته ماموران، علت این امر اعتراض به قرنطینه اردوگاه بود. ارودگاه موریا پس از آنکه ۳۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان پناهجویان ثبت شد قرنطینه گردید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاروان مهاجران هندوراسی برای «زندگی بهتر در آمریکا‌» سفر مرگ را آغاز کردند

یونان: زمان آن رسیده حمایت اروپا در موضوع مهاجران از حرف به عمل تبدیل شود

آلمان ۱۵۰۰ پناهجوی جزایر یونان را می‌پذیرد